J. Cole - 4 Your Eyez Only (2016)

Label: Dreamville

1. For Whom the Bell Tolls (2:07)
  2. Immortal (3:20)
  3. Deja Vu (4:26)
  4. Ville Mentality (3:11)
  5. She's Mine, Pt. 1 (3:32)
  6. Change (5:31)
  7. Neighbors (3:36)
  8. Foldin Clothes (5:16)
  9. She's Mine, Pt. 2 (4:38)
  10. 4 Your Eyez Only (8:50)
avatar van Raul
Nieuwe J. Cole, ben heel benieuwd!

Kwam Joey nu ook met een nieuwe?

avatar van lowieke
Hij slaat wat mij betreft wel echt volledig de plank mis met zijn teksten over Kanye...

avatar van Holla
Benieuwd naar deze plaat

avatar van party
zin in!

Aantal fantastische tracks op. Titelnummer is echt geen seconde te lang, de sferen die in dit nummer gecreëerd worden is ongeëvenaard. Kerel is echt een muzikaal wonderkind, de gelaagdheid van de live instrumentatie is top. De kwetsbaarheid zit hem in de lengte van de plaat, als je met 10 nummers aan komt heb je de kans een klassieker neer te zetten maar dan moet elke track raak zijn. Dat laatste is niet helemaal aan de orde, Ville Mentality en Changes doen het (nog) niet helemaal voor mij.

avatar van carero
Bij de eerste luisterbeurt was ik redelijk teleurgesteld. De eerste drie nummers vond ik erg sterk, de rest minder. Nu een keer of zeven volledig geluisterd en het één en ander gelezen en heb een compleet andere mening (véél positiever). Dit weekend maar eens wat verder verdiepen in de teksten met Rap Genius, maar gok dat mijn oordeel daardoor niet minder gaat worden.

Bij de track 'Foldin Clothes' moest ik gelijk denken aan 'Runaway' op 'Born Sinner' waar Cole het volgende rapt: "[...]With a good girl at home folding clothes and shit". Duidelijkste misser vind ik overigens het melodietje van Cole op Ville Mentality. Minder melodietjes, maar bars aub. Maar ok, die bewaart hij waarschijnlijk voor het collab album met King Kenny.

Ohjah, die track 'Deja Vu'; vervolg van 'Dreams' en 'Power Trip' ("Had a thing for ya, even wrote the song "Dreams" for ya")? Ben enorm gefascineerd in deze verticale verbanden in muziek.

Redelijk teleurgesteld. Neighbors, she's mine part 2, 4 your eyez only (traantje) en vooral Deja vu zijn sterke nummers, me rest raakt me momenteel niet echt. Kendrick blijft op eenzame hoogte staan.

avatar van TheBuszz
Cole stop please met zingen :/

avatar van equalsthree
Prachtig album! Favorieten Immortal, Neighbors, en de absolute parel en titel track, 4 Your Eyez Only.

TheBuszz schreef:
Cole stop please met zingen :/

Nee eh, dat is net zijn stijl en ik vind hem daar pakken beter in dan een Drakr. Ik vind het album na 1 luisterbeurt wek wat tegenvallen. Die duistere stijl kende we al van born sinner en vooral 2014 fhd waar hij zijn eigen ding mocht doen. Dat gevoel heb ik hier ook maar ik mis toch wat bangers waardoor het, ondanks de korte speelduur, een beetje een lange zit wordt.

avatar van i am marco
Al heel wat luisterbeurten gehad en het album groeit met elke luisterbeurt. Ik snap dat een aantal mensen deze plaat niet gaan waarderen. Cole doet zijn ding en maakt geen album voor de massa, wat ik persoonlijk alleen maar kan toejuichen. Inmiddels grijpt het album mij van de eerste tot de laatste seconde.

avatar van party
Redelijk albumpje. Er staan een paar gruwlijke nummers op zoals: Immortal en 4 Your Eyes Only. Er staan een paar nummers op die gewoon langdradig zijn en die niet echt op het album thuishoren. Al met al is het toch wel een leuke release van hem.

avatar van Appels123
Niet slecht. Niet heel goed.

avatar van thgryda
Ik moet zeggen dat ik het steeds beter begin te vinden. De eerste drie tracks zijn erg vet, net als de afsluiter. Ville Mentality vind ik eigenlijk een vrij nutteloze track maar het vierluik over zijn vrouw en kind aangevuld met een tussensong vind ik wel cool, geeft een persoonlijke touch. Toch slaagt hij er net niet in dat classic album te droppen. Born Sinner was top maar net te commercieel bij vlagen, 2014 FHD vond ik zijn beste maar ook weer net geen 4.5 waard en dit album sluit zo wat aan bij zijn debuut qua niveau (dat debuut klonk fijner maar veel te veel commerciële fillers).

J. Cole introduceerde zich o.a. door 2 dikke mixtapes te droppen. Het potentieel dat hij daar liet horen is er wel enigszins uitgekomen want Cole is voor mij een van de weinige commerciële artiesten die zang en rap combineren en die ik wel kan diggen. Maar net als pakweg Big KRIT heb ik het gevoel dat er nog een tikje meer zit dan eruit komt op de reguliere albums (al heb ik dat bij krit nog erger).

avatar van equalsthree
Vind m steeds beter worden!

thgryda schreef:

Ik denk dat er bij Cole gewoon niet zo heel veel meer inzit. Het is zeker niet slecht - maar nergens wordt het geweldig. Tekstueel, muzikaal en qua thematiek. Cole's grote probleem is dat er meer talentvolle artiesten zijn met ongeveer dezelfde stijl. Ik vind daarom ook dat Cole's albums altijd zo forgettable zijn. Weinig blijft echt hangen. Het klinkt allemaal wel fijn en prima, maar het doet me nergens echt iets.

Appels123 schreef:

Is dat zo? Ik vind em qua talent niet onderdoen voor pakweg Logic maar die heeft met zijn debuut Under Pressure wel een plaat die een hoger niveau haalt. Welke artiesten in zijn genre, het commerciële genre waarin rap en R&B gemengd worden, ontgaat me ook. Je kan Kendrick aanhalen maar die heeft totaal niet dezelfde stijl. Drake heeft een beetje dezelfde stijl maar die is gewoon wack as fuck.

avatar van aminam19
tijl.declerck schreef:

kendrick op eenzame hoogte? nog nooit lupe geluisterd? die is met name lyricaal toch een niveautje verder

aminam19 schreef:

Lupe FIaso? Alstjeblieft....

Appels123 schreef:

De titel track doet je niets? Wat heb jij voor ijsklont in je borstkas zitten..?

avatar van Silky & Smooth
equalsthree schreef:

Lupe FIaso? Alstjeblieft....

F&L en The Cool staan qua lyrics boven Kendrick en Cole!

Silky & Smooth schreef:

F&L en The Cool staan qua lyrics boven Kendrick en Cole!

Absoluut niet mee eens, maar goed. To each their own.

avatar van aminam19
rap genius er even bij pakken en de track mural (bijvoorbeeld) en even de lyrics vergelijken. verses van lupe hebben 3 lagen waar kendrick recht voor ze raap is. dat je het een betere rapper vind oke maar lyricaal legt hij het toch echt af

thgryda schreef:

Ik vind een Under Pressure ook geen heel sterk album. Volgens mij gaf ik daar ook 3* voor. Het is zeker niet slecht, maar ik vind het allebei niet bijster bijzondere artiesten. Het zijn twee leuke, commerciële rappers met een lekkere flow, maar tekstueel vind ik het bij beide artiesten niet heel bijzonder. En als ik artiesten moet vergelijken met J. Cole, zou ik Wale noemen, Logic, een 2011 Kendrick, af en toe een Drake, Big Sean (qua beats, niet qua invloeden en vaak niet qua teksten). En je hebt wel gelijk dat qua stijl J. Cole wel iets anders is dan de voorgenoemde artiesten, maar de verschillen zijn niet heel groot. Instrumentaal vind ik er weinig verschil tussen zitten. De RnB invloeden zijn wat groter bij J. Cole, maar ik vind ze niet dusdanig groot dat het een hele andere soort stijl word.

De stijl is hetzelfde, maar de accenten liggen ergens anders.

avatar van Silky & Smooth
equalsthree schreef:

Absoluut niet mee eens, maar goed. To each their own.

Ik heb Kendrick en J. Cole nog niet iets zien doen zoals Lupe deed met het hele The Cool-verhaal, dat niet alleen nummers, maar beide albums met elkaar verbindt.

Silky & Smooth schreef:

Dat is een leuk concept, ja, maar dat maakt hem lyrically nog niet beter. Net nog even wat F & L geluisterd en wel onder de indruk, maar vind hem nou ook weer niet ZO sterk om hem langs Cole of Kendrick te zetten.

Extreem saai en geen uitschieters

Appels123 schreef:

De stijl is hetzelfde, maar de accenten liggen ergens anders.

Ik vind Kendrick niet te vergelijken met J. Cole of wie dan ook, zelfs niet de Kendrick uit 2011. Iemand als Lupe Fiasco, die 2 topalbums dropte maar me daarna niet meer kon bekoren (lasers seg ), zal misschien raptechnisch of puur inhoudelijk betere lyrics schrijven maar qua MC staat Kendrick toch wat verder.

Wat betreft J. Cole: de vergelijking met Logic, gaat wel op en ik vind beide rappers evenwaardig maar Drake, Big Sean, Wale... Succesvolle artiesten blijkbaar maar wat mij betreft mogen ze de schoenen van Cole en Logic niet eens poetsen. Vooral Drake vind ik over de giraf getild.

avatar van v1ce
Heerlijk album! Waar Cole in zijn eerste albums voornamelijk bezig was om zijn reis naar fame in zijn tracks uit te drukken, komt hij op dit album een stuk rustiger over. Content met de kleine dingen.

De Jazzy beats klinken heel relaxt op de achtergrond... zelfs na 4 luister beurten nog geen genoeg van gekregen!

Toch wel een teleurstellende plaat eigenlijk. Staan eigenlijk maar 4 goede tracks op, verschil met het restant is groot. Ik kan ook weinig moeite opbrengen om aandacht te steken in de storyline, welke erg afgezaagd overkomt. Plaat heeft 10 tracks, waarvan She's Mine 1 en 2 wat mij betreft kan afstrepen vanwege het zijn van volledige fillers t.b.v. het verhaal. Niet meer dan prettige jazzy achtergrond tracks. Omdat de shit volledig uit het niets kwam ben ik toch blij met een handjevol goede nummers.

avatar van Raul
nu twee keer geluisterd en klinkt wel lekker maar niet al te bijzonder
vind Cole toch altijd wel prettig om naar te luisteren maar verheug me meer op een nieuwe Joey Bada$$

avatar van carero
Raul schreef:
nu twee keer geluisterd en klinkt wel lekker maar niet al te bijzonder

Ik zie een gelijkenis tussen beide artiesten; beide hadden een fantastische mixtape (mixtapes in het geval van Cole) en hebben moeite om die kwaliteit te evenaren of te verbeteren met hun album(s). Tot op heden vind ik Cole daar beter in geslaagd (heeft ook meer albums, dus grotere kans op succes).