Meuris - Vigilant (2017)

Belgiƫ
Label: Gentle

1. Bimbo van het Jaar (3:14)
  2. In de Rij voor de Soep (3:12)
  3. Truckstop (3:23)
  4. Oud Links (3:51)
  5. Maraboet (5:41)
  6. Het Is Maar een Woord (3:59)
  7. Vigilant (4:05)
  8. Wollef (3:15)
  9. Als Lemmingen (2:37)
  10. Fonkeling (4:52)
  11. Vagebond (5:24)
avatar van vigil
Mijn favoriete Belgische muzikant met een fantastische hoes en dan ook nog eens zo'n albumtitel. Dan moet toch wel het beste album van 2017 gaan worden

vigil schreef:

Ik ben hier ook heel benieuwd naar. Bimbo van het Jaar luistert fijn weg, maar hij heeft betere nummers gemaakt.

avatar van spoiler
Ik kijk ook erg uit naar deze plaat. Verschijnt ook op Vinyl.
Bimbo van het jaar had even tijd nodig bij mij, maar is een leuk nummer.

Nu maar hopen op wat zwaardere nummers, waar Stijn altijd erg goed in was.

De hoes..........tja, gelukkig niet het belangrijkste

avatar van dynamo d
Hopelijk is dit nieuwe album van Meuris ook gemakkelijk op cd verkrijgbaar?!

dynamo d schreef:
Hopelijk is dit nieuwe album van Meuris ook gemakkelijk op cd verkrijgbaar?!

CD en LP voor zover ik weet. Moet dus een makkie zijn t.z.t.

Nieuwe single is toch weer wat wennen,vind ik. Hopelijk valt alles in de plooi bij het beluisteren van het volledige album. Zijn vorige album onder Meuris alsook "Grand" van wijlen Monza weten mij nog steeds te bekoren. En natuurlijk niet te vergeten het hele oeuvre van Noordkaap. Afwachten dus maar....

avatar van Justinx
Ik ben hier ook zeer benieuwd naar. In de Rij voor de Soep is muzikaal wel heel interessant, maar hij moet wel nog even vallen. Is dat niet bij heel veel Meuris-nummers zo? Bimbo van het Jaar ook muzikaal relevant, maar zelfde verhaal. Toch denk ik dat ik deze plaat vaak ga draaien.

avatar van spoiler
Zelf denk ik dat het niveau van Grand niet meer gehaald gaat worden.

Grand is dan ook een meesterwerk,waarop hij heel wat van zich af heeft kunnen/moeten schrijven,denk ik. Was een heel bewogen periode voor Stijn Meuris,en 'bewogen' is dan nog zachtjes uitgedrukt. Maar aan Grand klopt werkelijk alles ,muzikaal als tekstueel zeer sterk,mooie hoesfoto en uiteraard die titel weer hé 'Grand',daar heeft hij toch ook een patent op ; Gigant,Grand,Mirage en nu Vigilant. Weet er trouwens iemand waar ik nog aan de Meuris-box kan geraken tegen een eerlijke prijs?

decade schreef:

Ja, Grand is niet te overtreffen en Stijn had inderdaad een zwarte periode in zijn leven.

De box is te bestellen op de Meuris website.
Wel € 65,-

avatar van Justinx
Ik vind het weer een ijzersterk album. Nu stuk of 8 keer beluisterd en de plaat is vrij consistent. De singles Bimbo van het Jaar en In de Rij voor de Soep zetten je misschien een beetje op het verkeerde been, gezien de andere nummers gevoelsmatig wat rauwer zijn. Als Lemmingen vind ik als enige niet helemaal geslaagd, terwijl Truckstop mijn favoriet is op dit moment.

avatar van dynamo d
Ben liefhebber van Meuris' muziek (vooral bij Monza en Noordkaap maar solo ook best goed) maar dit album valt me toch ietsje tegen. Misschien moet het nog groeien?

Singles Bimbo van het Jaar en In de Rij voor de soepen vind ik niet zo bijzonder. Beste nummers vind ik het titelnummer Vigilant en Fonkeling. De teksten zijn typisch Meuris stijl, lekker apart... In ieder geval wel blij dat er weer iets van Meuris is uitgebracht en Vigilant staat mooi in mijn CD-kast tussen alle andere werken van hem.

Moet nog groeien,klinkt toch wat minder scherp dan voorganger 'mirage'.

avatar van CWTAB
Geen slechte plaat maar naar Meuris z'n normen een wat "tamme" plaat, redelijk wat nummer die midtempo zijn, inderdaad wat minder scherpte (productiegewijs?).

Een nummer zoals Omerta, Wildvuur of Het Is Weer Goed Geweest Vandaag had hier wat meer pit ingestoken..

Zo goed als Monza wordt het feitelijk nooit niet meer, voorlopen blijft Mirage het hoogtepunt in z'n post-Monza tijdperk (daar was Grand ontegensprekelijk het prijsbeest)

Heel fijn album klinkt lekker vlot alleen in de rij voor soep vindt ik niets

avatar van spoiler
Wederom een erg fijne plaat geworden.
Stijn kan denk ik geen slechte maken.

Zoals gezegd zetten de singles je op het verkeerde been. Met "in de rij voor soep" kan ik ook niet veel.

Maar prachtige werkjes zoals Maraboe, Vigilant en Vagebond maken alles goed .

Meuris en co vorig week in de singer in rijkevorsel aan het werk gezien, en het klonk lekker strak.
De groep is gretig en Stijn heeft er echt zin in. Groepsgeluid en bindteksten waren uitstekend.
Veel nummers van de nieuwe plaat. Meuris was prima bij stem. Zingt veel meer dan vroeger.
Af en toe moet hij uiteraard nog eens een keertje heerlijk "scheuren" zoals in het magistrale Gigant of Vigilant. Uitstekende 'try-out',en de recente plaat Vigilant wordt met iedere beluistering beter en beter!

avatar van corn1holio1
Het is maar een woord vind ik een van de beste nummers van 2017!