Grails - Chalice Hymnal (2017)

Label: Temporary Residence

1. Chalice Hymnal (4:22)
  2. Pelham (2:48)
  3. Empty Chamber (2:32)
  4. New Prague (4:50)
  5. Deeper Politics (3:48)
  6. Tough Guy (3:56)
  7. Rebecca (3:47)
  8. Deep Snow II (5:47)
  9. The Moth & the Flame (4:07)
  10. Thorns II (3:59)
  11. After the Funeral (10:18)
avatar van CrossProduct
Het is alweer 5 jaar geleden sinds het laatste album van Grails. Ik kijk er erg naar uit.

De eerste track kan hier beluisterd worden: Grails - Chalice Hymnal by Temporary Residence Ltd | Free Listening on SoundCloud.

Het lijkt er op dat de stijl van deep politics wordt doorgezet.

avatar van trebremmit
Tof! Grails is altijd goed en Deep Politics is een van hun beste.

In 2013 hebben ze trouwens nog een verzamelalbum met nieuwe nummers uitgebracht.

avatar van trebremmit
Vond deze eerst wat tegenvallen, niet zo spannend meer en wel erg rustig. Maar ben er nu wel achter dat het toch weer een goed album van deze band is, maar het is wel meer van hetzelfde, had stiekem toch op een wat ander geluid gehoopt.

BrotherJohn
Na het nog weer eens opnieuw geprobeerd te hebben valt er niets anders te concluderen dan dat dit album toch een beetje een tegenvaller is en anoniem aan je voorbij trekt. Ik heb Grails hoog in mijn persoonlijke lijstjes staan, dankzij sprankelende albums als Burning Off Impurities, Take Refuge en Deep Politics. Maar op dit album bekoren alleen Thorns II (en in iets mindere mate Deep Snow II) me. Het heilige vuur lijkt bijna gedoofd, alsof de nachtkaars bijna uit is, alsof we kennis nemen van de laatste stuiptrekkingen van een eerder zo productieve en geweldige band, alsof dat het thema van de plaat is. Het helpt ook absoluut niet dat we amper nieuwe dingen horen, terwijl er toch zes jaar verstreken zijn. Na het uiterst sterke Deep Politics had ik dit niet echt verwacht. Hopelijk weten ze zichzelf nog een keer opnieuw uit te vinden, ontbranden ze nog een keer, maar die hoop is ijdel.

avatar van popstranger
Een lichte teleurstelling dit album. Het mist de pit van vorige albums. New Prague leunt nog het dichtst aan bij de post-rock van vorige platen. Tough Guy drijft ook nog op een aardig deuntje en The Moth & The Flame is met zijn triphop/dub toets bedwelmend maar dan heb ik meteen ook alle hoogtepunten aangehaald. De rest kon zelfs na enkele beluisteringen niet genoeg boeien.