Old 97's - Graveyard Whistling (2017)

Roots / Rock
Label: ATO

1. I Don't Wanna Die in This Town (3:58)
  2. Bad Luck Charm (3:33)
  3. All Who Wander (4:13)
  4. Jesus Loves You (3:23)
  5. Good with God (3:55)

met Brandi Carlile

6. She Hates Everybody (3:38)
  7. Irish Whiskey Pretty Girls (4:18)
  8. Nobody (3:15)
  9. Drinkin' Song (2:54)
  10. Turns Out I'm Trouble (4:31)
  11. Those Were the Days (3:56)
Ben hier nog niet helemaal uit, maar dat komt nog wel:

zo blijkt dat we tekstueel echt niet meer de inventiviteit van vroeger moeten verwachten. Old 97's gaat gewoon op dezelfde weg verder en zingt vol nostalgie over de dagen van vroeger: de meiden, de drank, de feestjes. Het spottende religie-één-twéétje van Jesus Loves You en Good with God is tekstueel daarentegen wel grappig. Jesus loves you more than I do, just because he doesn't know you, not like I do.

Muzikaal dan...
Die train beat drums zijn weer volop terug, samen met die Luther Perkins-achtige gitaren met een vleugje surf: 100% Old 97's. Waar het voorgaande album het meest "rock" klonk sinds jaren klinkt dit album juist meer country en gaat het met tijden terug naar hun Wreck Your Life-periode. Hoewel dit album geproduceerd is in dezelfde studio als Too Far To Care klinkt het beduidend gladder, met zelfs een vleugje 80's op de ritmesectie. Waarom?; storen doet het niet, maar maakt het er ook niet beter op.

Tot slot rest nog te zeggen dat de catchyness-factor op sommige nummers hier wel hoog ligt en dat is natuurlijk aan te moedigen. Het is lekker meeschreeuwen op Bad Luck Charm, Jesus Loves You, Good with God en het wat cliché klinkende Ierse folk meets bluegrass van Irish Whiskey Pretty Girls.

ps: extra vermelding voor de gastbijdrages van Caitlin Rose en Nicole Atkins. Carlile wordt pontificaal naar voren geschoven als grootste bijdrage – gezien haar populariteit is dat gewoon slimme marketing – maar de vocalen van de andere dames zijn ook zeker van toegevoegde waarde. Soms wordt live de vrouwelijke rol van Good With God geschrapt, maar deze is ook al eens vervult door Nikki Lane, heb ik gelezen.

ps2: dat de band van humor hield wisten we, maar komieken Fred Armisen en Jenna Fischer toveren de "liveclip" (zonder Brandi) van Good with God om tot een regelrechte parodie van MTVs 120 Minutes.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Old 97's - Graveyard Whistling - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Amerikaanse band Old 97’s bestaat al sinds 1993 en heeft in de Verenigde Staten een flinke staat van dienst.

In Nederland moeten we niet zo heel veel hebben van de band uit Dallas, Texas en dat heeft de band voor een deel aan zichzelf te danken.

Old 97’s werd in haar begindagen in het hokje alt-country geduwd, maar flirtte naarmate de jaren vorderden geregeld met pop, rock en zelfs Britpop en daar moet je van houden.

Het heeft de band in de Verenigde Staten geen windeieren gelegd, maar Nederlandse liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek laten de band het afgelopen decennium dus vooral links liggen.

Helemaal terecht is dat niet, want de band heeft een aantal sterke platen op haar naam staan, met de twee delen The Grand Theatre uit 2010 en 2011 en natuurlijk klassieker Too Far To Care uit 1997 als mijn persoonlijke favorieten tot dusver.

Die platen krijgen nu serieuze concurrentie van Graveyard Whistling, want op haar nieuwe plaat omarmt Old 97’s de Amerikaanse rootsmuziek weer eens hartstochtelijk. Op haar nieuwe plaat kiest Old 97’s vooral voor uptempo songs. Het zijn songs met roffelende drums, gierende gitaren en energieke vocalen die als een stoomtrein door het Amerikaanse landschap razen.

Eenmaal tot stilstand gekomen overtuigt Old 97’s net zo makkelijk met zich langzamer voortslepende songs met al even mooie gitaaruithalen en hier en daar een jankende pedal steel.

De band uit Texas gaat in een aantal songs ver terug in de tijd, maar is het toevoegen van invloeden uit meerdere decennia muziekgeschiedenis nog niet verleert. Graveyard Whistling verwerkt voor de afwisseling eens weinig invloeden uit de radiovriendelijke pop en rock maar citeert driftig uit de archieven van de countryrock, de alt-country, rootsrock, hillbilly en cowpunk.

In muzikaal opzicht klinkt Old 97’s als een geoliede machine en ook zanger Rhett Miller overtuigt dit keer vrij makkelijk met hartstochtelijke zang. Old 97’s doet op haar nieuwe plaat misschien geen hele opzienbarende dingen, maar maakt wel indruk met een enorme hoeveelheid jonge honden energie. De leden van de band hebben stuk voor stuk een middelbare leeftijd bereikt, maar Old 97’s schrijft nog steeds songs over meisjes en bier en brengt deze met een overtuiging die respect afdwingt.

En net als de verveling wat toe dreigt te slaan zijn er op Graveyard Whistling de geweldige vocalen van Nicole Atkins, Brandi Carlile en Caitlin Rose, die de songs van Old 97’s weer een extra slinger in de goede richting geven.

Ook ik was de afgelopen jaren lang niet altijd enthousiast over de muziek van Old 97’s, maar Graveyard Whistling is echt een goede plaat. Misschien niets meer dan dat, maar ook zeker niets minder. Erwin Zijleman

avatar van Supersid
Heel erg fijne plaat die de hele rit boeiend blijft!