Cameron Graves - Planetary Prince (2017)

Jazz
Label: Sterling

1. Satania Our Solar System (8:43)
  2. Planetary Prince (8:07)
  3. El Diablo (7:29)
  4. Adam & Eve (13:39)
  5. The End of Corporatism (8:09)
  6. Andromeda (11:23)
  7. Isle of Love (10:45)
  8. The Lucifer Rebellion (9:59)
avatar van HugovdBos
De jazzmuzikant Cameron Graves heeft de laatste jaren vooral bekendheid verworven door zijn bijdrage als pianist op Kamasi Washington’s meesterwerk The Epic (2015). Op dat album blinkt hij uit in zijn enerverende en ontwikkelende toetspartijen. Een gegeven dat hij verder heeft uitgewerkt voor zijn eerste soloalbum Planetary Prince. Een album waarop de jazz fuseert met de rock in een samenzijn van talentvolle muzikanten. Het is namelijk niet alleen Cameron Graves voor wie er een hoofdrol is weggelegd op het album. Naast zijn bandmaat Kamasi Washington op de saxofoon horen we namelijk Ryan Porter op de trombone, Stephen “Thundercat” Bruner op de bas, Ronald Bruner op de drums en Philip Dizack op de trompet. Dit gezelschap weet op intrigerende wijze de jazz fusion naar de oppervlakte te krijgen.

Niet alleen tempowisselingen vormen een belangrijk uitgangspunt van hun klankrijke posities, ook de wisselende solo’s maken een belangrijk onderdeel uit van het ruim vijf kwartier durende geheel. Graves blinkt vooral uit in zijn zeer diverse pianopartijen, in de maat gehouden door de drums en bas. De energie spat continu van zijn toetswerk af en de andere muzikanten sluiten zich hier moeiteloos bij aan. Cameron slaagt er in zijn voorliefde voor de klassieke muziek, progressive rock en jazz fusion met zijn spirituele en kosmologische ideeën te vermengen. Het buitenaardse is dan ook voelbaar in de muzikale reis waarop Graves ons meeneemt. Al luisterende naar Adam & Eva, Andromeda en Isle of Love worden zijn inspiraties steeds duidelijker. Als componist, arrangeur en musicus laat hij blijken dat de rol als bandleider hem zeer goed ligt. Mede door de voortreffelijke instrumentatie van dit hoogstaande jazz ensemble wordt elk detail uitgewerkt tot de meest virtuoze en meeslepende compositie. Met Planetary Prince laat Cameron Graves dan ook horen dat we nog veel van hem mogen verwachten in zijn komende projecten.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.