Nektar - Remember the Future (1973)

West-Duitsland
Label: Bellaphon

1. Remember the Future (Part One) (16:35)
  2. Remember the Future (Part Two) (18:58)
  3. Let It Grow [Radio Promo Only Single Edit] * (3:50)
  4. Lonely Roads [Radio Promo Only Single Edit] * (2:19)
  5. Remember the Future Part One [Live] * (16:11)
  6. Remember the Future Part Two [Live] * (19:27)
  7. A Tab in the Ocean [Live in Brazil] * (15:37)
  8. Desolation Valley [Live in Brazil] * (12:53)
  9. Cast Your Fate [Live in Brazil] * (5:15)
  10. The Debate [Live in Brazil] * (7:48)
  11. Man in the Moon [Live in Brazil] * (7:32)
  12. Good Day [Live in Brazil] * (6:27)
  13. Woman Trouble [Live in Brazil] * (6:08)
Plaat deed mij op veel punten erg denken aan de sfeer die o.a. bands als Pink Floyd kenmerkt. Aangenaam verrast.

Goede krautrock toen conceptalbums nog populair waren.
Een van hun betere.
Er staan filmpjes van hun op youtube.

avatar van Flipper
foggy schreef:
Goede krautrock toen conceptalbums nog populair waren.

In de omschrijving van deze band zou je inderdaad denken dat het Duitsers zijn, maar Nektar is toch echt een Engelse band. Dat door het succes in Duitsland, ze vanuit Hamburg gingen opereren is een ander verhaal.

Zeer goed progressief album en hun meest succesvolle. In '73 uitgeroepen tot beste album bij onze oosterburen.

Gelukkig is deze remaster van uitstekende kwaliteit. De eerste CD persing was met de afgekeurde tapes.

avatar van musicfreak1960
Remember the future was het eerste album van Nektar dat ik hoorde en ik was meteen verkocht, let wel, dit was begin jaren 70

Ik wist toen al dat het Engelsen waren die in Duitsland wonen en werken. Juist omdat het gewoon een lang nummer is, is het lekker,
vooral door de subtiele overgangen.

avatar van George
Liefhebber van 70er jaren muziek zoals die van Pink Floyd , Camel of Genesis , maar Nektar is je totaal onbekend ?

YouTube - Nektar (Remember The Future Pt 1)

Ozric Spacefolk
2 songs, op elke kant van de lp eentje...

Zo ging dat in de jaren zeventig... Wat Nektar biedt is stevige maar ook zweverige symfonsiche spacerock met veel aandacht voor mooie instrumentale passages...
De stukken zit goed in elkaar, hebben veel dynamiek en het spelplezier spat er van af...

avatar van Gert P
Deze is nu uit als dubbelaar met ook live uitvoeringen .
Prima plaat

avatar van Bakema NL
Dit is een band die ik nog moet gaan ontdekken. Ben al een tijdje meer de spacerock aan het verkennen, voor zover ik het nog niet kende. Dus liep ik gisteren met vrienden op de cd beurs in de rai rond, kocht daar een Steve Hillage en kreeg meteen van hen de namen Nektar, Grobschnitt en Eloy door om eens naar te gaan luisteren. Klinkt lekker hoor.

avatar van Brunniepoo
Tja, ik zou die drie bands niet zo snel als spacerock bestempelen... Dat het lekker klinkt daar ben ik het dan wel weer mee eens.

avatar van Bakema NL
Ok, hokjes....misschien had ik beter spacerock/sympho/jaren '70 (klinkende) prog kunnen zeggen... Belangrijkste inderdaad is dat het erg lekker klinkt. En die Grobschnitt Solar music live is bv. ook fantastisch.

Brunniepoo schreef:

Ik betitel de bands keihard als Spacerock.

Wat anders?

Ozric Spacefolk schreef:
Ik betitel de bands keihard als Spacerock.

Wat anders?

Symfonische rock

(met hier en daar een uitzondering, zoals Solar Music)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Zolang we het geen krautrock gaan noemen, vind ik het al best...

Symfonische rock

(met hier en daar een uitzondering, zoals Solar Music)

Wat je wilt.
Ik niet, in elk geval.

Stijn_Slayer
Een beetje hun succesalbum, maar voor de verandering zorgt dat eens een keer niet voor een duidelijk minder boeiend album. Ik hoor Nektar het liefst zo psychedelisch mogelijk, maar dit is ook een bescheiden topper. Mooie sfeervolle stukken worden afgewisseld met space/psych stukken en meer 'liedjesachtige' passages.

Prachtige hoes ook.

Ozric Spacefolk
Dat zijn een hoop bonustracks, wat is de info hierover?

avatar van Brunniepoo
Nummer 5 en 6 zijn de bonustracks op cd 1 van de 2011 remaster. Nummers 7 t/m 13 is een concert uit 2007 en is de tweede disc bij die remaster. Nummers 3 en 4 ken ik verder niet, zullen wel bonustracks op een oudere editie zijn.

Liveconcert is best een leuke extra, sowieso veel waar voor vrij weinig geld. De liveversies van Remember the future hadden voor mij niet zo nodig gehoeven, voegen mijns inziens vrij weinig toe.

avatar van freakey
Brunniepoo schreef:

Precies zo dus, 3 en 4 idd. oudere bonustracks....

avatar van postman
Nektar spacerock ? Voor mij meer prog rock/krautrock . Nee bij spacerock denk ik aan b.v. hawkwind.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Over spacerock valt te twisten, maar kraut is dit nog veel minder.

avatar van vigil
Casartelli schreef:
Over spacerock valt te twisten, maar kraut is dit nog veel minder.

Dat vond je in 2012 ook al zie ik