Blaudzun - Jupiter (Part II) (2017)

Label: V2

1. When We Wrote This (4:27)
  2. Mud (4:32)
  3. Press On (Monday's Child) (3:05)
  4. Tear Gun (4:40)
  5. Outside the Lights of the City (3:53)
  6. To Be Lost in 87 (3:14)
  7. Modern Talk (3:05)
  8. Manic Talk (1:47)
  9. Mud (Airplane Mode) (2:39)
Dim
Net Mud gehoord. Niet om heel enthousiast van te worden.

avatar van coldwarkids
Weer al? Irri

bedankt JVT klinkt lekker vond part 1 een drama we wachten af

avatar van thetinderstick
Toch positief verrast door de 3 vrijgegeven nummers "Mud", "Press On (Monday's Child)" en "Outside the Lights of the City". Ik hoor weer echte liedjes. Jupiter 1 was toch een beetje een tegenvaller, maar dit belooft iets beters.

avatar van WoNa
Met 'Jupiter, Part I, nam Blaudzun een wellicht verrassende, maar voor mij juiste afslag. Met "Promises Of No Mans Land' had hij het eindpunt van een ontwikkeling bereikt en voor mij een irritatie punt. Met Jupiter, Part II zet de band een nieuw hoogtepunt neer. Een aantal geweldige nummers met een enorme dichtheid en soortelijk gewicht die bijna ieder individuele uiting van bandleden onmogelijk maakt. En toch weet telkens een instrument, een melodie, een manifestatie van individualisme voor even aan de geluidsmuur te ontsnappen. Telkens valt er weer iets nieuws te ontdekken. Een individueel nummer aanwijzen heeft ook niet echt zin. Dit is een album, een eenheid. Qua sfeer en eigenschappen. Vanaf de allereerste beluistering tot aan vandaag boeit Jupiter, Part II me iedere luisterbeurt. Ja, het is onmiskenbaar Blaudzun. De manier waarop de band muziek maakt opgeteld bij de stem van Johannes Sigmund maakt het onmiskenbaar eigen.

'Jupiter, Part I' vond ik goed. Niet alleen omdat Blaudzun zichzelf anders presenteerde, maar ook de songs. Het overtuigde mij uiteindelijk niet volkomen. 'Heavy Flowers' bleef mijn favoriet, met name omdat het licht daar toch telkens door de duisternis heen mocht komen. Daar is op Jupiter, Part II geen enkele sprake meer van, maar perfectie wordt wel bereikt. Om heel kort te gaan, 'Heavy Flowers' heeft een serieuze concurrent gekregen voor beste Blaudzun album tot op heden. Laat de deel III maar komen.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Cannabooze
Voor mij persoonlijk is deel 1 een enorme draak en staat nu al stof te happen.
Is deel 2 beter of moet ik even een tijdje spotifaaien? ?

avatar van hidalgo
part 2 is veel beter gewoon erg goed heb alle nummers gehoord staat niet 1 zwake broeder op
deze schijf ga hem nu voor de 2de beluisteren zal dan mijn mening geven

Dim schreef:
Net Mud gehoord. Niet om heel enthousiast van te worden.

heb je de rest ook gehoord dim

Dim
Jeetje, die drummer heeft er echt geen zin in. Wat een eentonig, dreinend geluid - alleen op Manic Talk gaat hij even los, wat dat dan ook meteen tot het beste nummer van het album maakt. Sowieso al veel te veel herhalingen in de nummers.

avatar van Cor
Cor
Dim schreef:
Beetje herkenbaar, hoewel ik niet zo negatief ben. Dit is nog steeds een hele aangename popplaat en denk je eens in wat je zou ervaren als dit een debuutplaat zou zijn. Maar enige luistermoeheid is mij ook niet vreemd, omdat het wel wat voorspelbaar wordt allemaal. De verrassing is weg bij het luisteren. Maar ik vind dit echt wel een goede voldoende. En mooi dat de jarenlange worsteling met 'Tear Gun' tot een goed en mooi einde is gebracht.

avatar van Basel
Mooi album met een aantal erg sterke songs. Ook live komen de songs goed tot hun recht (Arnhem luxor). In zijn geheel beter dan Jupiter I, die zeker ook niet slecht is.

avatar van joko16
Heerlijk album. Zeker 10 maal achter mekaar gedraaid gisteren.
Het groeit! Wel erg kort met 31 minuutjes.
Anders dan Jupiter 1 wat ook een prachtplaat is.
Maar ook nummers die vergelijkbaar zijn.
Favoriet tot nu toe Outside the lights of the city.

avatar van thetinderstick
Deel 2 van Jupiter. Bij deel 1 concludeerde ik dat het toch wel de minste plaat was van Blaudzun, en ik hoopte dat deel 2 wat interessanter ging worden. Dat is slechts deels het geval. Op deel 2 staan iets meer echte liedjes dan op deel 1, waar veel nummers gebaseerd waren op een bepaalde groove.

Een grote koerswijziging kan ik het niet noemen, maar het levert wel een handvol redelijk sterke nummers op (nrs. 2 t/m 6). De opener vind ik niet zo interessant, evenals Modern Talk / Manic Talk en de wat overbodige afsluiter. "Press On (Mondays Child)" is veruit het sterkste nummer, en ook het beste nummer uit de Jupiter serie wat mij betreft.
Jupiter 2 is een iets betere plaat dan deel 1, toch blijft deze ook steken op 3,5*
Dan hebben we deel 3 dus nog te gaan. Ik vrees dat dit toch weer een geval wordt van: had de beste nummers van Jupiter 1, 2 en 3 op 1 plaat gezet, dan was het echt een sterkere plaat geworden. Of hij moet ons nog verassen met dat derde deel.

Pim
Wanneer komt deel drie ?

bas1966
Mud is een goed nummer en ook outside the light of the city.
Veel te weinig.

avatar van jorro
Blaudzun heeft met dit album de weg omhoog weer gevonden. Een album met aangename songs en dat begint al met When We Wrote This, mijn favoriete track op dit album.
Mud, vind ik iets minder, een beetje rommelig maar Press On en Tear Gun zijn twee fijne nummers.
Outside the Lights of the City had een paar keer luisteren nodig maar met To Be Lost in 87 krijg ik geen klik. Met de Modern Talk lukt dat wel, maar de Manic Talk doet de naam eer aan en maaakt me licht nerveus. De vliegtuig modus van Mud bevalt me een stuk beter dan de Mud van het tweede nummer.