Hater - You Tried (2017)

2. Mental Haven (3:25)
  3. Common Way (3:22)
  4. Had It All (3:21)
  5. Cry Later (2:52)
  6. Always to Get By (2:40)
  7. Heavy Hearts (3:03)
  8. Stay Gold (1:39)
  9. You Tried (2:59)
avatar van WoNa
In het najaar van 2017 bracht Hater de EP 'Red Blinders' uit via het in het V.K. gevestigde Fire Records. Daardoor ben ik terug gaan zoeken en kwam uit bij dit debuut album. Al begint het in mijn oren wat vlak, naarmate het album vordert, lijkt de band aan zelfvertrouwen te winnen en steeds betere nummers aan de plaat toe voegen. Of mijn oren raken steeds meer aan het geluid gewend natuurlijk. Ik opteer voor het eerste.

Wat mij opvalt, is dat het geluid van de plaat licht is, alsof ik er doorheen kan kijken. He geluid contrasteert enorm met de sfeer. Die is een stuk donkerder. Dit gegeven alleen al maakt dat You Tried direct opvalt, al had ik aanvankelijk duidelijk moeite met wennen aan deze mix. Daarbij heeft zangeres Caroline Landahl een wat dunne stem. Dat hoeft geen nadeel te zijn, zoals Wolf Alice, ook live, laat zien.

You Tried groeit omdat verderop in het album het geluid steviger wordt aangezet, tot het laatste en titelnummer 'You Tried' voorbij komt. Een ballad die wat mij betreft achterwege had mogen blijven. Door het meer aanzetten van accenten, bijvoorbeeld met behulp van een extra instrument hier en daar, zet Hater een extra stap en zorgt ervoor dat het album groeit, bij iedere beluistering. Vooralsnog ***, maar ik sluit een stijgen daarvan niet uit.

Als ik in ogenschouw neem dat deze plaat uitgebracht is ongeveer een jaar nadat de band is opgericht, luidt de conclusie dat de leden een behoorlijk goed beeld hebben waar een en ander naar toe moet. 'Red Blinders' van een half jaar later toont al aan hoeveel rek er in Hater zit.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog

Muzikaal steekt het goed in elkaar, maar de zang staat me bij tijd en wijle redelijk tegen.