Jett Rebel - Super Pop (2017)

Label: Baby Tiger

1. Better Off Together (3:59)
  2. Super Pop Tune (0:24)
  3. High School Reunion (4:38)
  4. All the Way (3:57)
  5. Just in Case You're Ever Down Again (3:59)
  6. Family Pictures (2:19)
  7. Stop Playing with My Heart (4:38)
  8. Sorry (Horses) (4:28)
  9. There Has Been a Time (2:12)
  10. Promises (3:47)
  11. Daydreamin' (2:58)
  12. Can't Live Without You (4:35)
  13. Sissy Finally Moved to the City (6:09)
avatar van Funky Bookie
3 albums in een jaar tijd was de ambitie van Jett.
Na het zeer experimentele Truck en het power trio album Don't Die On Me Now is het met Super Pop gelukt.
Critici zullen zeggen dat hij beter 1 heel goed album had kunnen maken (in potentie zit er in deze 3 albums absluut een 5* album). Ik kan de eigenzinnigheid van dit muzikale wonderkind wel waarderen.
Dit is weer een geslaagde combi van pop, rock en een vleugje funk (het knallende intro van All the Way). Voor het eerst hoor ik ook wat Beatles invloeden in zijn werk.
Live is Jett Rebel ongeëvenaard in Nederland. In de studio is het ongepolijst, maar het schiet heerlijk alle kanten op.
Zijn muzikale talenten zijn vanaf dag 1 al duidelijk, maar ook zijn kracht als liedjessmid blijft groeien. De teksten zijn nog niet altijd van hoog niveau en zijn Engelse uitspraak zou beter mogen. Dit mag de pech echter niet drukken.
Super Pop heeft hij weer helemaal alleen volgespeeld en gezongen en ook de productie is van eigen hand. De schitterende ballad Can't Live Without You en het eerder genoemde All the Way doen sterk aan Prince denken en zijn mijn persoonlijke favorieten.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jett Rebel - Super Pop - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Jett Rebel riep bij mij lange tijd een flinke allergische reactie op, maar het afgelopen jaar ben ik de muziek van het alter ego van Jelte Tuinstra langzaam maar zeker gaan waarderen (niet meer naar DWDD kijken, waarin Jett Rebel keer op keer op genante wijze zalig wordt verklaard, heeft hier zeker bij geholpen).

Met Super Pop duikt de Nederlandse muzikant binnen een jaar al voor de derde keer op deze BLOG op en dat is tot dusver volgens mij niemand anders gelukt.

Dat heeft natuurlijk niet alleen met de kwaliteit van de muziek van Jett Rebel te maken, maar ook met de onwaarschijnlijke productiviteit van Jelte Tuinstra, want wie maakt er tegenwoordig nog drie platen in een jaar?

Super Pop volgt op het flink rammelende Truck en het vooral met bluesy rock gevulde Don’t Die On Me Know en klinkt weer flink anders dan zijn twee voorgangers. Op Super Pop domineert, en hoe kan het ook anders, de pure pop en het is pop vol referenties naar de jaren 70 en iets mindere mate de jaren 80.

Super Pop is ook, net als zijn voorgangers, een ADHD popplaat. Jett Rebel loopt kennelijk over van de ideeën en smijt ze ongegeneerd op de band. Daar moet je tegen kunnen, want met zoveel ideeën op een plaat kan het niet alleen maar goed zijn. Ook op Super Pop slaat Jett Rebel de plank met enige regelmaat mis, zeker wanneer het allemaal wat te theatraal of te kitscherig klinkt, maar de wat mindere songs op de plaat worden ruimschoots gecompenseerd door popliedjes vol geniale momenten.

Super Pop citeert flink uit de 70s catalogus van Paul McCartney en vooral 10cc (waarvan ik het oeuvre steeds genialer ga vinden), is niet vies van de bombast van Queen, heeft soms wat van de hogeschool pop van Steely Dan en verrast met Beach Boys achtige koortjes.

Op de vorige platen van Jett Rebel waren de invloeden van Prince nooit ver weg en ook op Super Pop doen de funky pop songs en de lekker soulvol klinkende songs aan de geniale en aan de juist totaal niet geniale momenten van het voormalige genie uit Minneapolis denken.

Het niveau van zijn inspiratiebronnen haalt Jelte Tuinstra natuurlijk nog niet. Ook Super Pop is weer een plaat die hoorbaar in een stevig tempo is gemaakt en waarvoor de aangedragen songs niet op een goudschaaltje zijn gewogen.

Toch blijft Jett Rebel wat mij betreft ook dit keer vrij makkelijk overeind. De Nederlandse muzikant heeft, nog meer dan op zijn vorige platen, een uitstekend gehoor voor volstrekt tijdloze popliedjes en heeft er een paar geschreven die je na één keer horen niet meer vergeet.

Net als Foxygen met haar eveneens vorige week verschenen plaat, heeft Jett Rebel een plaat gemaakt die klinkt als een omgevallen platenkast uit de 70s en ook in dit geval is het een platenkast die niet alleen klassiekers maar ook guilty pleasures bevat. Waar Foxygen zo af en toe flink uit de bocht knalt, komt Jett Rebel er op wat korte uitstapjes door de berm na zonder kleerscheuren van af.

Super Pop zal wel gekraakt worden door de serieuze muziekpers, maar is echt een plaat vol geweldige momenten. Met wat meer focus maakt Jett Rebel ook nog wel eens een plaat die de wereld versteld doet staan, let maar op. Tot die tijd ben ik dik tevreden met Super Pop. Erwin Zijleman

avatar van Rudi S
erwinz schreef:

Super Pop zal wel gekraakt worden door de serieuze muziekpers,

En wat ben jij dan
Maar goed, " betoverend talent" en " wat een plaat " aldus Oor.

avatar van erwinz
Tja

avatar van Collaborator
Heerlijk albumpje. Zoals altijd zijn de invloeden duidelijk terug te horen. Die heeft hij nooit onder stoelen of banken gestoken. Beatles, Beach boys, Queen, allemaal heerlijke pop voor in de Jukebox. Als geheel een sterker album dan zijn vorige 2 albums. Tekstueel gaat het alle kanten op soms; van een prachtige emotionele ballad naar soms gewoon een vrolijk popliedje. Toch klinkt het wel allemaal als een geheel muzikaal.

Het talent druipt er van af, maar hij heeft eigenlijk een topproducer nodig die hem helpt er een strak album van te maken. Productie mag iets strakker en meer uitgesproken wat mij betreft, maar dat is wel een heel bewuste keuze geweest, alles analoog opgenomen en geknipt (zoals ook bij Truck en Don't Die on Me Now) Laat hem aan zijn volgende album maar eens een jaartje rustig werken en sleutelen. Maar goed hij is nog jong en heeft al aangegeven dat hij al aan 3 verschillende albums aan het werken is inmiddels.. (dit keer geen belofte hoe snel ze uitkomen)

Hij is overigens wel inmiddels af van alle wiet en drank (en zelfs sigaretten) en ondertussen uit een depressie en dat is wel te horen op dit album, gewoon een heel stuk positiever. Mooi.

Favoriete tracks:
-All The Way
De eerste single was even wennen, klinkt in het begin eenvoudig maar is verraderlijk diep muzikaal met heerlijk gitaarspel. Even een live versie zoeken die hij bij de vele radiostations gespeeld heeft

-Daydreamin'
Lekkere up tempo productie, heerlijke gitaar en productie die uiteindelijk helemaal losgaat

-Can't Live Without You
Een klassieke ballad met prachtige productie. Precies wat je verwacht met zo'n titel

Een ding weet ik zeker, live gaat dit zeker knallen worden. Ik was oorspronkelijk wat lauwtjes over Truck, maar toen ik die tracks live hoorde viel het kwartje meteen. Hij kan met zijn 9+ koppige band live de tracks geweldig tot leven brengen in urenlange shows. Tot 4 februari in Ahoy

0,5
pffff, jezus, wat een slechte saaie album. Wie luistert nou naar zijn albums?
Begrijp me niet verkeerd, hij is super muzikaal maar ik word wel gek van al die onzin interviews: ja ,ik ben gestopt met drugs, mijn enige verslaving is chocola, etc etc.
Ik was bij zijn show in Ahoy en het viel me bar tegen. Geluid was ok, maar het was te lang, te niks aan.
Dan merk je dat hij eigenlijk maar een handvol goede nummers heeft. Ik heb het einde niet afgewacht.
Maf is dit toch; hij is misschien muzikaal talentvol, toch presteert hij het om slechte albums te maken, niks zeggende nummers, slechte producties en saaie concerten te geven. Stop nou eens met het bedanken van iedereen. Die mensen van je worden betaalt om te werken. En stop eens met dat gezeur over alles. Maar vooral:
Neem een goede producer
Ga op english les
Huur een professionele vormgever in

Jett Rebel; je merkt het ook in de media: hij maakt zijn belofte niet waar. Het is vooral veel woorden maar weinig muzikale daden. Daarom was Ahoy ook niet verkocht, daarom vallen zijn albums binnen de kortste keren uit de hitlijsten en heeft hij al jaren geen hit gescoord. Wees eerlijk: welk liedje behalve Louise en Tonight is blijven hangen?

Hij heeft toch al die mensen om zich heen. Waarom helpt zijn manager hem niet, en wat doet precies die sukkel van een happy manager.

avatar van Funky Bookie
Grappig hoe smaken verschillen. Ik heb het in Ahoy ontzettend naar mijn zin gehad.
De muzikaliteit, de diversiteit aan stijlen, de spelvreugde, heel fijn.
Ja, hij moet nog wel een keer een echt heel goed studio album uitbrengen, maar live brengt hij de nummers wel tot leven.
Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.

avatar van Edgar18
onewiseman schreef:
pffff, jezus, wat een slechte saaie album. Wie luistert nou naar zijn albums?
Je klinkt wat verbitterd. Heeft ie je ooit groot onrecht aangedaan? Nooit meer teruggebeld na die ene wilde nacht? Niet terug gezwaaid tijdens het concert?

avatar van dix
dix
onewiseman schreef:

Ga op english les.

The pod forwait the cattle that he looks black

0,5
haha maar toch natuurlijk niet.
van mij is als grapje bedoeld terwijl Jett het serieus is. Het album is niet echt geweldig en ik heb het echt geprobeerd. Jammer. Want hij is in staat om een echte klassieker te maken. ooit