Wendy Webb - Step Out of Line (2017)

Folk
Label: Spooky Moon

1. Talk to Me (3:47)
  2. Step Out of Line (4:16)
  3. Freedom (5:22)
  4. Destiny's Muse (4:08)
  5. Mexico (4:25)
  6. Camden Town (5:01)
  7. Magician Holiness (3:30)
  8. In the Night (3:16)
  9. Girl from the North Country (3:27)
  10. Where Are We Going Now My Love (3:19)
Vanaf haar eerste album Morning In New York (2003) volg ik de muziek en carrière van de Amerikaanse zangeres Wendy Webb met bovengemiddelde belangstelling.

Wendy Webb groeide op in Iowa als kind van een groot gezin en raakte al op jonge leeftijd geïnteresseerd in muziek, mede vanwege de aanwezigheid in huis van een oude piano. Toen zij voor het eerst de stem hoorde van Dusty Springfield, wist Wendy zeker dat ook zij zangeres wilde worden. Haar vader kocht voor haar een album van Dusty en van haar moeder kreeg zij een Joan Baez Songbook cadeau met klassieke Engelse ballads. Toen Wendy op latere leeftijd het ouderlijk huis verliet, waren de platen van Laura Nyro en Joni Mitchell haar vaste metgezellen. Daarnaast raakte Wendy zeer geïnspireerd door songteksten van Leonard Cohen, Robbie Robertson, John Lennon, Jackson Browne en Bob Dylan, maar ook de Philadelphia Sound, Bill Evans en Miles Davis oefenden op haar grote aantrekkingskracht uit. Voor Wendy Webb is het belangrijk om met haar liedjes de luisteraar te raken, op een intieme wijze alsof zij in je huiskamer voor je zingt. Voor het schrijven van haar teksten en het componeren van de liedjes trekt Wendy zich bij voorkeur terug in een kamer met de deur gesloten. Die afgesloten ruimte wordt haar min of meer ‘heilig’ tijdens haar zoektocht naar de juiste teksten en lyriek vanachter haar piano en deze te laten harmoniëren tot iets moois.

Waren haar drie eerste studioalbums al van prima kwaliteit, op haar vorige This Is The Moment (2015) viel al een verdere stijgende lijn te bespeuren en op haar nieuwste Step Out Of Line overstijgt Wendy zichzelf door nadrukkelijk verder uit haar comfortzone te treden door voor de helft van de songs de elektrische piano te bespelen en het album kwam tot stand met assistentie van maar liefst veertien muzikanten. Onder hen een aantal grote namen, zoals (de helaas vorig jaar juni overleden) trompettist Wayne Jackson, Mark T. Jordan, Dan Drugmore, David Grissom en Jim Horn.
De tien afwisselende songs zijn stuk voor stuk voorzien van prachtige arrangementen en klinken zonder uitzondering heel fraai en subtiel. Opnieuw zijn er elementen van pop, roots, jazz en folk te horen in Webb’s liedjes, maar op dit album klinkt alles nog fraaier dan op haar vorige cd’s en valt iedere noot precies op zijn plaats. In de titelsong excelleert Wayne Jackon met een geweldige trompetsolo, terwijl saxofonist Jim Horn schittert in Destiny’s Muse. Maar leidend op Step Out Of Line blijft immer de zang van Wendy als ‘kers op de muzikale taart’. In feite doen de tien songs weinig voor elkaar onder in hoge kwaliteit, maar laat ik er toch een aantal speciaal vermelden. Step Out Of Line, het titelnummer, vermeldde ik reeds, en in het erop volgende Freedom komen de vocalen van Wendy Webb prachtig tot zijn recht. Maar ook het nummer Mexico (geschreven naar aanleiding van haar bezoek aan Mazatlan) wist mij diep te raken. De laatste drie nummers van het album hebben een meer akoestisch, sober karakter en misschien komt Webb’s stem hier nog wel het allerbest tot zijn recht, zoals in de prachtige cover van Bob Dylan’s Girl From The North Country en niet in de laatste plaats de fraaie afsluiter Where Are We Going Now, My Love.

Negen van de tien songs zijn door Webb geschreven, waarvan zes met mede-producer Mark Keller.
Step Out Of Line is een album dat mij in korte tijd heel dierbaar is geworden!

Deze recensie is ook geplaatst op Muziekwereld: http://www.muziekwereld.com/wendy_webb.1.htm

avatar van Lura
Inderdaad een prachtig album, ajax013, bovendien een bijzonder aardige dame. Heb er trouwens zelf ook een recensie over geschreven.

avatar van Sandokan-veld
Deze mevrouw heeft echt een heel mooie stem, en ze weet hoe ze blazers moet gebruiken in een nummer. Dit ga ik vaker luisteren.

Lura schreef:

Wendy Webb is inderdaad heel sympathiek. Ik heb recentelijk een paar keer e-mail contact met haar gehad naar aanleiding van een korte karakteristiek van haar nieuwe album op de Hemifran Pagina op Muziekwereld: http://www.muziekwereld.com/Hemifran%20Promotion.htm
Ik denk dat Wendy mij nog wel een nieuwe e-mail zal zenden naar aanleiding van mijn recensie, alsmede vanwege het feit dat zij de hele maand februari 'Artiest van de Maand' is op Muziekwereld.