George Russell - Electronic Sonata for Souls Loved by Nature (1971)

Jazz
Label: Flying Dutchman

1. Part 1 (26:03)
  2. Part 2 (26:30)
sq
Echt een fijn werkje dit, dat als jazz-dubbelalbum van de week werd gekozen met de remake uit 1980. Deze vind ik vooralsnog mooier dan de remake. Mooie drive in de baspartij en gedurende vooral kant 2 interessante uitstapjes met etnische invloeden en psychedelica in de vorm van electronics en Hendix-gitaargeluiden. Laatste blijkt dus Terje Rypdal te zijn die ik ook al had leren kennen in een eerder JAVDW. Het contrast is aanzienlijk en ik kan nu ook Blabla´s commentaar bij dat album wel plaatsen. In de remake is dit heftige gitaargeluid verdwenen. Op dit album vind ik het evenwel goed passen.

Ook buiten de gitaar is dit wel ontzettend een plaat in tijdsbeeld; de synths en dan met name de manier waarop dat geluidstechnisch op de plaat is gezet, deden me direct denken aan Pink Floyd in de tijd dat ze zichzelf nog ´The Pink Floyd´ noemden ( A Saucerful of Secrets uit 1968, Ummagumma) uit 1969).

De combinatie van jazz met psychedelica en wereldritmes vind ik behoorlijk indrukwekkend geslaagd. Eigenlijk kan je stellen dat de zware titel goed wordt waargemaakt. Ik stel mij voor dat dit toch een album zal moeten zijn met enige reputatie. Is dat ook zo?

avatar van Jazzwhatever
bedankt voor de tip ik had hier nog nooit van gehoord, en heb toch heel wat jazz cd's en platen. Er blijft nog genoeg te ontdekken!

sq
Nu ineens bij BOL te koop voor een normale prijs 4 tot 6 weken levertijd .. als dat maar goed gaat.

sq schreef:

Wel?.. niet dus. Inmiddels 9CD box besteld bij de Duitse Amazon. Daarin dus deze, maar ook de remake uit 1980 plús nog 7 andere. Voor 37 euro (geen verzendkosten boven de 20 euro) en ik geloof nu toch echt dat ik deze in huis ga krijgen.

avatar van Paalhaas
Wow, mooie box zeg. Ik zie dat The essence of... er ook in zit, waarop nóg een versie van Electronic sonata for souls loved by nature staat (misschien wel de beste zelfs), ditmaal van liefst een uur. Deze schijnt zelfs nog eerder opgenomen te zijn dan de 1968-versie, nl. al in 1966/7 als ik de liner notes moet geloven. En Othello ballet suite, die er eveneens in zit, is ook zéér de moeite waard. De rest ken ik nog niet.

sq
Extra teaser misschien: in de box (ik heb m inmiddels) zitten de albums ook allemaal in aparte hoesjes met de oorspronkelijke hoezen. Wat ik gehoord heb is allemaal prima, het ene wat minder revolutionair dan het andere maar allemaal prikkelend interessant; echt een schatkamertje waar je lekker lang mee doet. Misschien wel het mooiste dat ik heb gekocht dit jaar.

avatar van Tony

Mooie review voor deze fijne jazz visionair en poinier en vooral dit fraaie electronic jazz album, dat o.a. ook Miles de weg wees naar Bitches Brew en de hele fusion beweging eigenlijk.