Sleep - Jerusalem (1999)

Rock / Metal
Label: Music Cartel

1. Jerusalem (52:08)
avatar van cornucopia
Wat een epos! Zeer bruut en uiteraard laag gestemde doomplaat van een van de grootste culthelden van de stoner... Ik vind dit nog beter dan Sleep's Holy Mountain... Verwacht niet veel afwisseling... Een ander zou (kunnen) zeggen eentonig, een liefhebber zegt: Geniaal!

Bobiej
Pfoew!

Ik vind High on Fire - en met name frontman Matt Pike - echt fantastisch, ooit moet ik me ook maar aan dit epos wagen...

Maar eerst nog een paar keer genieten van "Death is this Communion"!

avatar van Paalhaas
Jerusalem was weliswaar de eerste release van dit opus, maar wel een ingekorte en wat verminkte versie van de originele opname uit 1995, die in 2003 pas het licht zag onder de naam Dopesmoker. Nu die uitgave er is, is Jerusalem eigenlijk behoorlijk overbodig geworden (lees voor meer info de stukjes bij beide albums op allmusic.com; ook samengevat in mijn stukje bij Dopesmoker). Ik haal mijn stem hier dan ook weg, omdat als het aan de band had gelegen dit album nooit bestaan had.

avatar van trebremmit
Hier het verhaal achter deze plaat.

Edit: nu werkt de link wel als het goed is.

avatar van VictorJan
Aldo Struyf (Millionaire, Creature With the Atom Brain, Mark Lanegan Band) noemt dit album als één van de drie belangrijkste albums in zijn leven. Klik