Dopplereffekt - Linear Accelerator (2003)

Electronic / Avant-Garde
Label: EFA

1. Photo Injector (21:10)
  2. Niobium Resonators (14:27)
  3. Graviton (13:58)
  4. Myon-Neutrino (5:14)
  5. Z-Boson (8:30)
  6. Higgs-Mechanism (8:00)
Ken ik niet. Wel Gesamtkunftwerk. Vette IDM!

avatar van titan
titan (crew)
En die ken ik weer niet . Dit is in ieder geval een een lekkere, experimentele electronische trip. De hele plaat klinkt als een sombere winterdag die langzaam aan het opklaren is.

avatar van Rayaccos
Bijzondere muziek dit die op soms als het beluister opeens nog eens lekker klinkt ook. Op andere dagen vind ik dit gewoon bagger

avatar van Onderhond
1,5
Saaie, nogal doordeweekse electronic die zich voor geen meter staande kan houden in het wijdse electronische landschap.

Hobbelt oeverloos verder zonder op te vallen. Ellenlange nummers die draaien rond eenzelfe loopje en daar amper wat mee aanvangen. Dan liever echte ambient, of wat serieuzer werk.

Omdat het verder ook totaal niet storend is, 2.5*

avatar van Onderhond
1,5
Geniepig album. Die laatste drie nummertjes vallen inderdaad wel mee, en ze zijn lang genoeg om die eerste 3 nummers te doen vergeten.

Maar wat zijn die eerste 3 slecht zeg

1.5*

avatar van brooklyn
Op 'Z-boson' na is dit allemaal heel erg matig...

thejazzscène
herman schreef:
Ken ik niet. Wel Gesamtkunftwerk. Vette IDM!

Ik weet het niet maar ik heb Gesamstkunstwerk nooit IDM horen noemen. Bij mijn weten valt het gewoon onder electro. Bij IDM denk ik eerder aan een complexe combinatie van beats en dergelijke. Hier is dat niet het geval. Wat wel opvalt is het minimalistische karakter van deze electro. Dit is een samenstelling van beats, synthesizer en stem. Soms iets meer soms iets minder. Dat maakt de muziek naar mijn gevoel gemakkelijk 'ontleedbaar'. Dan denkik aan het wetenschappelijke wat leid tot dit (tamelijk) anoniem duo 'Scientists'.
De muzikale link is snel gelegd met Drexciya en navolgers.

Da's een post van drieënhalf jaar geleden en toen was ik amper thuis in dit soort muziek en had ik nog minder benul van genres. Voor mij was alles idm of dance of ambient.

Nu weet ik er wat meer van af en zou ik dit ook geen idm meer noemen...

thejazzscène
Ik vroeg het me gewoon even af. Misschien dat iemand het toch zo zag. Ja, op dat moment kende ik de benaming IDM zelfs nog niet.

tuktak
vette plaat, waarbij de eerste 3 tracks wat experimenteler zijn, klinkend als een soort van buitenaardse landschappen vol knisperende micro-organismen.
de laatste 3 tracks zijn wat meer gevormd en melodieuzer, en bevatten weer die herkenbare kraftwerk sound. maar vergeleken met gesamtkunstwerk is er veel meer een eigen dopplereffektdraai aan gegeven.

avatar van RogerV
Waar Gesamtkunstwerk erg gaaf is valt me deze bijzonder tegen. Vooral de eerste nummers zijn eindeloos vaag gepiel dat steeds maar hetzelfde is en nergens naartoe gaat. Probeert iets te veel avant garde te zijn.

Laatste drie nummers zijn iets beter. Z-Boson is de enige echte topper.