Wire - Silver / Lead (2017)

Label: Pinkflag

1. Playing Harp for the Fishes (3:44)
  2. Short Elevated Period (2:54)
  3. Diamonds in Cups (4:08)
  4. Forever & a Day (4:06)
  5. An Alibi (3:10)
  6. Sonic Lens (4:30)
  7. This Time (4:16)
  8. Brio (3:37)
  9. Sleep on the Wing (2:59)
  10. Silver / Lead (2:39)
avatar van Poles Apart
En hoppa, weer een nieuwe Wire! Short Elevated Period belooft veel goeds.

40 kaarsjes op de taart voor de band dit jaar, afbouwen is er (gelukkig) niet bij, in tegendeel - mini-album "Nocturnal Koreans" toonde vorig jaar nog maar eens aan dat de heren nog vol bruisende ideeën zitten.

avatar van Alicia
Hatsikidee! De krasse knarren blijven met albums komen. Dit wordt vast een mooi verjaardagscadeau!

avatar van coldwarkids
2 jaar tussen de albums in. Lekker kort. Wire is en blijft een fantastische plaat.

avatar van clayhill
Wat een band! En inderdaad al heel lang. Ze nemen wat gas terug op deze release maar o zo herkenbaar.

avatar van Alicia
Weer eindlijstjes kandidaat? Ik zal in elk geval niet vreemd opkijken!

avatar van heartofsoul
Short Elevated Period is in ieder geval een van de beste nieuwe liedjes van 2017 die ik tot nu toe heb gehoord. Zeer benieuwd dus.

avatar van Alicia
Na Short Elevated Period zet Wire de racefiets voorlopig even in de schuur en duikt - geheel in stijl - op de beachcruiser richting A Bell Is A Cup Until It Is Struck, terug de roemruchte jaren tachtig in!

The Ideal Copy? Nee, dat nou ook weer niet. De Wire van toen was experimenteler, scherper, maar ook wisselvalliger. Nu, kras en knapper geworden, hebben ze de ijzersterke draad van de laatste drie, vier releases gewoon opgepakt en zijn in een ander pasje op een ander jasje verder gaan borduren.

Hoewel het album zich in een beduidend trager tempo dan voorheen laat wegluisteren, de heren schakelden in het verre verleden wel vaker enkele tandjes terug, heeft Wire met deze Silver/Read toch wéér een solide album weten af te leveren. De taart met de veertig kaarsjes kan dus worden besteld!

Playing Harp for the Fishes, Short Elevated Period, Diamonds in Cups en Brio zijn voor mij in elk geval de toppers van Silver/Lead.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Wire - Silver/Lead - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Britse band Wire zette tussen 1977 en 1979 de postpunk op de kaart met haar eerste drie platen Pink Flag, Chairs Missing en 154.

Het zijn platen die inmiddels volkomen terecht zijn uitgegroeid tot klassiekers (en niet alleen binnen de postpunk) en die de lat ontzettend hoog hebben gelegd voor de band uit Londen.

Het heeft Wire er niet van weerhouden om stug door te gaan met het maken van platen en met name de laatste jaren levert dit weer uitstekende platen op.

Voorlopig hoogtepunt uit de tweede jeugd van Wire was tot voor kort de in 2015 verschenen titelloze plaat, maar ook het nu verschenen Silver/Lead is weer een verrassend sterke plaat van de Britten en wat mij betreft is het een plaat die beter is dan zijn voorganger (en ook beter is dan het vorig jaar verschenen mini-album Nocturnal Koreans).

Wire grijpt in haar muziek nog altijd terug op de hoogtijdagen van de eerste drie albums, maar de wilde haren is de band inmiddels wel wat kwijt. Wire klonk in haar eerste jaren vooral rauw en stekelig, maar laat op Silver/Lead een opvallend melodieus geluid horen.

Het is geluid waarin hier en daar flarden van de postpunk en de avant garde van weleer zijn te horen, maar pop en rock domineren op de nieuwe plaat van de Britten. Het is pop en rock die zich langzamer voortsleept dan we van de band gewend zijn en ook wat melancholischer klinkt dan de platen uit het verleden van de band.

Silver/Lead kabbelt misschien verrassend aangenaam voort, maar bij wat aandachtigere beluistering hoor je ook weer veel van het moois waarop de band inmiddels al zo lang het patent heeft.

Ook Silver/Lead valt weer op door fraaie gitaarminiaturen, afwisselend rauw en opvallend melodieus gitaarspel, uitermate subtiel drumwerk, bezwerende synths, volop uitstapjes buiten de gebaande paden, een prachtig opgebouwde spanning en de nooit verdwenen liefde voor minimalisme. Het geeft de aangenaam klinkende songs op de nieuwe plaat van Wire veel extra glans.

Ik ben nog nooit zo makkelijk verleid door de songs van Wire, maar het zit allemaal ook weer razendknap in elkaar. Silver/Lead voldoet daarom uitstekend op de achtergrond en is voer voor heerlijk luieren, maar het is ook een plaat die het verdient om volledig uitgeplozen te worden. In beide gevallen levert het een zeer bevredigende luisterervaring op.

Wire viert dit jaar haar veertigste verjaardag, maar maakt nog steeds muziek die er toe doet. De band uit Londen maakt bovendien nog steeds muziek die zich ontwikkelt en steeds weer weet te verrassen.

Silver/Lead is dankzij het zeer toegankelijke geluid een bijzonder aangename verrassing, al is het maar omdat de combinatie van dit soort lome en dromerige muziek en flink wat muzikaal avontuur een betrekkelijk zeldzame is.

Dat Wire bezig is met een buitengewoon sterke serie platen zal niemand de afgelopen jaren zijn ontgaan, maar dit schepje er bovenop had ik toch niet meer van de band verwacht. Knappe prestatie. Bijzonder knappe prestatie zelfs. Erwin Zijleman

erwinzzegt
Desalnietemin blijft de overheersende waardering toch een beetje op 4 sterren (wat op zich natuurlijk niet slecht is) hangen. Van solo-artiesten accepteren we een artistieke wederopstanding makkelijker (b.v. Johnny Cash, Richard Thompson met 'Rumor and sigh' en later nog eens met 'old kit bag') dan van 'bandjes'. Deze laatste komen overrompelend/revolutionair binnen waar na een aantal platen de chemie uitgewerkt of in ieder geval uitgeëxploreerd is. Dan krijg je bij die bandjes die dan jaren later weer gaan touren en platen uit gaan brengen het gevoel van "die moeten ook weer zo nodig". Daar is bij deze plaat in ieder geval geen sprake van. De heren van Wire zijn hier op het album 'Silver/lead' oprecht geinspireerd bezig. Of het album net zo goed is als hun onvolprezen '154' (in ieder geval niet zo revolutionair) weet ik (nog) niet maar hij is in ieder geval (nog) toegankelijker (zonder tot mainstream te verworden). Je hoort hier allemaal echte liedjes (zelfs een liefdesliedje in de vorm van 'Forever & a day' -maar wees gerust dat is nog altijd op zijn 'Wires') zonder zwakke broeders. Ik overweeg de volle poet maar zal daar eerst de tijd nog wat langer zijn werk voor laten doen. Ik vind het wel een soort 'rumor and sigh' of nog beter 'Old kit bag' van Newman/Lewis & consorten.

avatar van brandos
Ik ben er wel uit; (verhoogd naar) de volle poet. Dit is een werk van tijdloze schoonheid!

avatar van frolunda
Een mooie,sfeervolle en ingetogen plaat dit keer voor Wire maar voor de kwaliteit maakt het niet veel uit,die blijft onveranderd hoog.

avatar van brandos
Gisterenavond in het Patronaat kunnen ervaren dat het niet eenvoudig is om de subtiliteit van dit album live neer te zetten; weinig communicatie met de zaal, problemen met geluid en boos kijken naar de mensen van het geluid -ook al zo'n zwaktebod. Dus gooiden ze het maar over de boeg van oude stuurse punkers met dito geluidsniveau. De revelatie die (collega-legende) Tom Verlaine met zijn Television vorig jaar in datzelfde Patronaat was werden ze jammer genoeg niet. Positieve punten waren er natuurlijk ook wel; na een nummer of vijf waren de ergste geluidsproblemen achter de rug en kwam er een overtuigende 'Wire-sound' naar voren, onder meer in een prima uitvoering van de titelsong. Persoonlijk had ik vervolgens wat minder voor punk-/noise-experimenten gekozen en had ik de melodieuze kant van Wire (ook in het vroege oeuvre ruim voorradig) wat ruimer voor het voetlicht gebracht. Desondanks was het toch lastig om de moeizame aanvang helemaal los te laten waarmee ze zichzelf en hun imposante oeuvre wel iets tekort deden. Want deze schijf blijft onverminderd fraai en raad ik nog steeds iedereen aan.

erwinzzegt:
Precies en daarom is dit de ideale 'instapplaat' voor de band Wire. Niettegenstaande hun niet geheel overtuigende concert in het Patronaat eind vorig jaar (waarbij, naast de wat nurks ogende Graham Lewis de volledig onbevangen blik van Colin Newman -die als een soort heilige door je ziel leek te kijken- mij het meest bijbleef) is dit mijn top 3 voor 2017:
1) Silver/lead - Wire
2) Songs of experience - U2
3) American dream - LCD Soundsystem
M.a.w. de heren van U2 verbluffen 37 jaar na hun debuut met een "ouderwets geinspireerd" album, in deze prestatie nog slechts overtroffen door Wire met hun 15e studioplaat 40 (!) jaar na hun debuut. Beide bands -voor hun doen- trouwens 'poppier' dan ooit zonder aan geloofwaardigheid in te boeten.

avatar van c-moon
"Wire, meesters van de strakke tegendraadse art rock, postpunk en avant-garde en alles wat daar tussen ligt, zijn in 2017, veertig jaar na het debuut Pink Flag (1977), een aantal muzikale heroriënteringen verder en na de glorieuze terugkeer naar het krachtige artpunkgeluid in 2002, volop aanwezig en nog steeds uitermate relevant."

Zo getuigt ook Silver/ Lead, een weerom schitterend plaatje van de tegendraadse mannen!

Mijn recensie lees je op Luminous Dash:
WIRE – Silver/Lead - Luminous Dash - luminousdash.com