Een album met één van de mooiste stemmen van de vorige eeuw in combinatie met een grote woordsmid en onder begeleiding van het swingende orkest van Nelson Riddle met solisten op de klarinet, tenor- en altsax, vibrafoon en piano.
Voor een (veel) mindere zanger/es vloeien de teksten van Mercer al als vanzelf uit de mond, door de perfecte techniek en de mooie stem van Ella lijkt het helemaal alsof er voor die noot op die bepaalde plek geen ander woord meer mogelijk is.
Zoals in mijn persoonlijke favoriet,
Midnight Sun (1947 comp. Lionel Hampton/Sonny Burke), met de metaforen:
The flame of it may dwindle to an ember (and the stars forget to shine) die zo lopen alsof er ook daadwerkelijk een vuur uitgaat en in een zinderend kooltje opbrandt dat als vanzelf opgaat in
and we may see the meadow in December (icy white and cristalline). Ella zingt het dan ook alsof ze de gehele regel door de ruimte naar beneden laat dwarrelen. Prachtig! De song kent een klassiek drievoudig rijmschema - chalice/palace/borealis, ember/december/remember - en werd door Mercer in 1954 in zijn gedachten geschreven terwijl hij naar de originele muziek van Lionel Hampton luisterde op de radio in de auto.
De versie die ik bezit van het Mercer songbook dateert uit 1985 en heeft een andere cover. In het bijgesloten boekje valt het volgende te lezen (vert. SP).
De grootste songtekstchrijvers deden meer dan alleen de woorden passend maken voor de muziek; zij verrijkten de taal van alledag, ze begrepen de schoonheid van de spreektaal. Goede teksten zijn geen gedichten maar zij kunnen wel poëtisch zijn. Als de teksten krachtig genoeg zijn kunnen de woorden de abstractie van de melodiën ontrafelen en de manier waarop de melodie wordt geïntepreteerd beïnvloeden. Een instrumentalist als Lester Young, om een voorbeeld te noemen, wilde persé eerst de woorden van een song leren alvorens hij de muziek ging spelen.
Johnny Mercer was de meest veelzijdige van de tekstschrijvers - pretentieloos en geraffineerd, romantisch en humoristisch, naïef en gedurfd. Hij was grondig vertrouwd met de amerikaanse 'taal'. Zo zijn enige simpele maar onvergetelijke uitdrukkingen in de amerikaanse taal van zijn hand, bijvoorbeeld "Accentuate the positive" en One for my baby and one more for the road". De kern van Mercer's opmerkelijke diversiteit was zijn weigering zichzelf aan één componist te binden. Hij vond de juiste woorden voor Harold Arlen, Henry Mancini, Hoagy Carmichael en vele anderen.
Ella Fitzgerald's tribute to Mercer uit 1964 was haar achtste songbook en het eerste dat volledig was gewijd aan het werk van een tekstschrijver.
Ella kon deze ode aan Mercer niet beter openen dan met het swingende en vrolijke
Too Marvelous for Words (1937 comp. Richard Whiting)! Een leuke woordspeling!
Early Autumn (1949 comp. Ralph Burns/Woody Herman) is een rustig nummer, een metafoor over een te vroeg afgekoelde liefde met een prachtige tekst.
When an early autumn walks the land
and chills the breeze
and touches with her hand the summer trees
Perhaps you'll understand
What memories I own
There's a dance pavilion in the rain
all shuttered down
a winding country lane
all russet brown
A frosty window pane
shows me a town grown lonely
That spring of ours that started
so April hearted
seemed made for just a boy and girl
I never dreamed, did you, any fall could come in view so early,early?
Darling if you care please let me know,
I'll meet you anywhere
I miss you so, let's never have to share
an early autumn.
Laura (1944 comp. David Raksin) is de soundtrack van de gelijknamige film, een thriller, uit 1944. Technisch gezien een zeer moeilijke song met een spooky arrangement van Nelson Riddle. Klaarblijkelijk is het niet zo moeilijk voor Ella, wiens fenomenale techniek bijna doet lijken alsof het net zo gemakkelijk is als het zingen van een kinderversje.
Single-O is misschien de minst bekende song van dit album. Een klein liedje, mooi ingetogen gezongen door Ella met af en toe een toepasselijke, van haar zo bekende, versiering. Hierin zit nog een voorbeeld van de simpele maar beeldend treffende tekst van Mercer:
Like the peach,
At the top, of the tree
Gonna stay, single-o
Till it's me
Day-In-Day Out (1939 comp. Rube Bloom),
Skylark (1942 comp. Hoagy Carmichael) ,
Something's Gotta Give (1955 comp. Johnny Mercer),
Trav'lin Light (1943 comp. Jimmy Mundy/Trumpy Bloom),
Dream (1944 comp.Johnny Mercer),
I remember You (1942 comp. Victor Schertzinger) en
When A Woman Loves A Man (1934 comp. Gordon Jenkins/Bernie Hanighen) zijn voor de jazzkenners bekende standards maar zullen ongetwijfeld ook anderen vertrouwd in de oren klinken.
Een absolute aanrader!