Mulatu Astatke - Ethio Jazz & Musique Instrumentale, 1969-1974 (1998)

Alternatieve titel: Éthiopiques 4

Ethiopië
Jazz
Label: Buda

1. Yèkèrmo Sèw (4:12)
  2. Mètché Dershé (3:56)
  3. Kasalèfkut Hulu (2:43)
  4. Tezeta (6:14)
  5. Yègellé Tezeta (3:17)
  6. Munayé (4:58)
  7. Gubèlyé (4:36)
  8. Asmarina (4:55)
  9. Yèkatit (3:55)
  10. Nètsanèt (5:33)
  11. Tezetayé Antchi Lidj (6:01)
  12. Sabyé (5:24)
  13. Ené Alantchi Alnorem (4:59)
  14. Dèwèl (4:14)
Tezeta (a.k.a. Nostalgia) is het meest ontspannen jazznummer dat ik ken. Absoluut geweldig.
De rest van de cd is het aanluisteren ook meer dan waard.

avatar van bonothecat
Heerlijke jazz plaat, die zeker in het begin erg Afrikaans getint is. In de loop valt dit gevoel een beetje weg, maar dat kan ook door gewenning komen. Zeker de moeite waard. 3,5 *

avatar van misja82
kan het nooit helemaal thuisbrengen. af en toe is het erg "wereldmuziek" en dan jazzy. vind het overigens een erg goede plaat, maar kan de vinger niet op een plek leggen. Ethio jazz noemen ze het, vooruit. en ja, tezeta is inderdaad een topnummer. ook goed: yegelle tezeta.

avatar van klaezman
Als je wil spacen zonder drugs is dit warm aan te bevelen. Een trip die ruim een uur lang intrigeert, bezweert en beroert. Als je onbekend bent met Ethiopische jazz kun je het beste 'The Very Best Of Ethiopiques' aanschaffen. Die is deze zomer uitgebracht bij Buda Musique en telt 2 schijfjes met enkel toppers. De openingsplaat van Tesfa-Maryam Kidané grijpt je bij de keel vanaf de eerste ademstoot in de tenorsax.

Erg leuke muziek inderdaad. Nadat ik de film Broken Flowers had gezien, was ik nieuwsgierig geraakt naar Ethiopische jazz en zo kwam ik uit bij dit collectief. Een aantal nummers zijn geweldig, maar het totaalplaatje is me wel iets te vrijblijvend waardoor een echt hoge stem uitblijft.

avatar van philtuper
Heerlijke Afrikaanse jazz! Lekker loom en inderdaad, Tezeta is zo ontzettend relaxed, dat mag maar doorgaan...mmmm!

avatar van dj maus
Ik ben niet erg van de wereldmuziek, maar dit is echt helemaal te gek.

Heb weliswaar níet déze cd maar 2 lp's met Ethio Jazz met grotendeels dezelfde opnamen.

avatar van BZN
BZN
zo wat nice, een 5,0

Misterfool
Ik kan me hier verdomd goed vinden in het bericht van herman. Met name opener Yekermo Sew vind ik een geweldig nummer, maar na een uur zucht ik wel naar iets intensers. Dit is een beetje de Rädler onder de jazzers. Erg fijn om zo nu en dan te drinken, maar ik lust liever een goede stout.

avatar van Masimo
Misterfool schreef:
Binnen de ethiojazz heb je wel spul dat intenser/stoutiger is dan Mulatu Astatke (tenzij je het met freejazz vergelijkt, natuurlijk) Bestel de volgende keer aan de bar maar 'ns een Gessesse-tje, nadat je een rondje (edit- bij nader inzien niet-echt-jazzy-maar-wel-interessant) 'Tirudel Z.' hebt gegeven. Of vraag om wat extra 'Ex' in je Getatchew-cocktail.

Alhoewel de term 'ethiojazz' en de benaming 'jazz' wel behoorlijk Westers jargon is. Ik vraag me af in hoeverre ze dat zelf zouden onderschrijven. Maar als opzoeklabeltje is het natuurlijk wel handig.

Deze verzamelaar is eigenlijk gewoon het album Ethio Jazz in een ietwat andere volgorde, aangevuld met wat extra nummers.

avatar van Manfield
Lekkere lome (Ethio-) jazz plaat. Geen heftige melodie lijnen door elkaar heen. Een plaat wat mij doet ontspannen. Ook ik vind Tezeta het prijs nummer op dit album. Dat nummer lijkt een verwijzing en belichaming te zijn van de Ethiopische muziekstroming Tizita. Een woord uit het Amharic (een taal uit de afro-asiatic taalfamilie). Tizita betekend zoveel als een nostalgische herinnering. De muziekstroming wordt gekenmerkt door een soulvolle melancholische song structuur. Wat ik duidelijk terug hoor op dat nummer en als rode draad door het hele album heen.

avatar van EttaJamesBrown
Getipt door Titmeister. Zojuist beluisterd en 3 prijsnummers toegevoegd aan m’n jazz-nieuwklassiek playlist.