Howard Shore - The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (The Complete Recordings) (2005)

Canada
Score
Label: Reprise

1. Prologue: One Ring to Rule Them All (7:16)
  2. The Shire (2:29)
  3. Bag End (4:35)

met Ian McKellen

4. Very Old Friends (3:12)
  5. Flaming Red Hair (2:39)
  6. Farewell Dear Bilbo (1:45)
  7. Keep It Secret, Keep It Safe (8:53)

met Billy Boyd en Dominic Monaghan

8. A Conspiracy Unmasked (6:09)
  9. Three Is Company (1:58)
  10. The Passing of the Elves (2:39)
  11. Saruman the White (4:09)
  12. A Shortcut to Mushrooms (4:07)
  13. Strider (2:34)
  14. The Nazgûl (6:04)

met Viggo Mortensen

15. Weathertop (2:14)
  16. The Caverns of Isengard (4:54)
  17. Give Up the Halfling (4:49)
  18. Orthanc (1:06)
  19. Rivendell (3:26)
  20. The Sword That Was Broken (3:34)
  21. The Council of Elrond Assembles Featuring “Aníron (Theme for Aragorn and Arwen)” (4:01)

met Enya

22. The Great Eye (5:30)
  23. Gilraen's Memorial (5:01)
  24. The Pass of Caradhras (5:04)
  25. The Doors of Durin (6:03)
  26. Moria (2:27)
  27. Gollum (2:26)
  28. Balin's Tomb (8:30)
  29. Khazad-Dûm (8:00)

met Mabel Faletolu

30. Caras Galadhon (9:20)

met Elizabeth Fraser en Miriam Stockley

31. The Mirror of Galadriel (6:21)
  32. The Fighting Uruk-Hai (11:32)
  33. Parth Galen (9:13)
  34. The Departure of Boromir (5:29)
  35. The Road Goes Ever On, Part 1 (5:58)
  36. May It Be (3:26)

met Enya

37. The Road Goes Ever On, Part 2 Featuring "In Dreams" (3:41)

met Edward Ross

avatar van stuntman_jasper
*5. De oorspronkelijke soundtrack had al een indruk op me achtergelaten, maar wat ze nu hebben gedaan is gewoon fantastisch te noemen. Ze hebben gewoon elk stukje muziek in deze fraaie uitgave geperst, en dit soort dingen gebeuren niet vaak. Hierbij hoeft niemand te klagen over 'hij is incompleet'. Je kan de film gewoon voelen. Ook als je het verhaal niet kent ga je al op een soort reis, gewoon door de passie die in deze muziek zit. Subliem!

avatar van JohnWilliams
Echt een prachtige Score die je nooit zal vergeten!
Vandaag heb ik hem dan eindelijk binnen gekregen van Bol.com.
Ik vind de score zo prachtig, vooral nummers zoals 'Khazad Dum' en de Prologue zijn echt prachtig. Ik vind deze score echt 5 sterren waard en hij is zeker de moeite waard wat betreft de LOTR-fans. De muziek is prachtig, meeslepend en een echte aanvulling op de gewone Score van Howard Shore die ik overigens ook in huis heb.

Hij is het geld gewoon helemaal waard.

Zie track 2.

Father McKenzie
De score is prachtig, nu nog de verhalen proberen te begrijpen... dat heb ik nou altijd als er véél te véél personages in voorkomen... ik zal de trilogie wel eens op dvd tegenkomen, maar momenteel is dat nog een beetje te duur.
De muziek heb ik alvast in huis en die is schitterend, de films trouwens ook, al is het maar voor de magische beelden en landschappen, de rare wezens, alles, maar ik verzuip gewoon in té veel intriges en te véél karakters, zwaar filmpje!

avatar van andnino
Gehele soundtrack: 11 discs... wauw, hoe ga ik daar tijd voor vrijmaken?

andnino schreef:
Gehele soundtrack: 11 discs... wauw, hoe ga ik daar tijd voor vrijmaken?

? 11 discs, hoe kom je daar nou weer bij.

Nou 3 voor deel 1, 3 voor deel 2, en 4 voor deel 3

Ah, ik snap 'm.

ElsenaarMetal
ik vind em goed, echt goed, ik sluit mijn ogen en ik loop als Aragorn, Frodo en alle andere personages door de magische wereld Midden Aarde, prachtig dit!

avatar van dennisversteeg
Dit is een fantastische uitgave, vollediger dan dit wordt het niet!
Het bevat alle muziekstukken, inclusief onuitgebrachte passages. Verder is het boekwerkje geweldig informatief. Het is mogelijk om aan de hand van deze CD de film in je hofd af te spelen.
Net als de twee andere Complete Scores (11 discs totaal) heb ik deze box set gekocht op het moment dat ze uitkwamen en ze staan sinds ik ze heb continu in m'n iPodplaylist.

avatar van muziekhater
Ik kan me niets voorstellen bij de hoge score hier, de films waren vreselijk en de muziek maakte het alleen maar erger... Veel te geforceerd meeslepend, bombastisch en onorigineel kwam het op me over.

muziekhater schreef:

Onorgineel?
Je hebt vast een verkeerde score beluisterd want deze score is alles behalve onorgineel.

JohnWilliams schreef:

Onorgineel?

Ik heb de score niet beluisterd, mijn opmerking ging over de film en hoe ik de muziek daarin beleefde..

avatar van andnino
Dat kan. Ik snap het alleen niet.

andnino schreef:
Dat kan. Ik snap het alleen niet.

hij vind newage muziek blijkbaar niet passen bij LOTR. Dan vraag ik me af welke soort muziek er beter bij had gepast.

chrismusic schreef:

Oh, is het new age? New age zou best kunnen passen denk ik, maar dan door een andere artiest!. Hoewel, door deze discussie en de hoge waarderingen neig ik ernaar de muziek een keer een kans te geven los van de (afgrijselijk slechte) film. Sommige filmmuziek is immers beter zonder de film!

muziekhater schreef:

nou, ik heb de cd nog niet gehoord, maar ik ga er vanuit dat de muziek die ik in de film gehoord heb overeenkomt met wat er op deze cd's staan.

mysterieus,zweverig, grote orkesten etc

chrismusic
Heb de cd nu gehoord. Was precies wat ik van verwachte. veel nummers komen uit de film zelf. Het is vooral heel bombastisch en vooral een groot orkest die de muziek verzorgd, er word niet heel erg veel in gezongen.

neo (crew)
Veel nummers komen uit de film zelf? Alles op deze cd uitgaven komt in de film voor.

avatar van andnino
Da's knap, aangezien bijvoorbeeld deze score al drie uur duurt en de film dat (volgens mij) niet haalt.

Goed album. Je hoorde nu eens de volledige muziek die in de film gebruikt wordt. Zeer mooie nummers. Hij duurde 3 uur en heeft me op geen enkel moment verveeld.

avatar van Thiver
stuntman_jasper schreef:

En toch geef je 'm maar 3,5 sterren...?

avatar van davy jones
1 woord "GENIAAL" DIt is wel de meest prachtige, meest complete, meest dure en daarmeer ook meest perfecte album wat ik ooit in huis heb gehaald.
De thematiek dat in dit album zit, is nog nooit voorgegaan en zal ook nooit geëvenaard worden, behalve door zijn 2 opvolgers natuurlijk.
Dit is echt het magnum opus van Howard Shore !!

Een dikke 5* voor dit meesterwerk

avatar van Illmaticly Ill
Wat een fantastische muziek. Vooral het voorlaatste nummer vind ik zo prachtig, wat een hemelse stem van die Enya.

avatar van tbouwh
hier kan ik alleen maar heel diep voor buigen. Schaam me wel enigszins niet eerder aan het luisteren van de Complete Recordings toe was gekomen. De 3 originele soundtracks prijken al jaren bovenaan mijn lijstje van all-time favorites, maar dat dit dit er ook nog was...
Alhoewel je veel van de originele scores terughoort, zijn de nummers langer, uitgebreider, en bovenal; ze herbergen stukjes muziek/zang die in de film voorkwamen, maar niet op de originele soundtracks.
Khazad Dum, The Shire, Rivendell, The Road Goes Ever On/May it be..
Het klinkt wat sentimenteel, maar deze muziek zal voor altijd een plek in m'n hart hebben.
Met deze score beleef ik de film scene voor scene.
Weergaloos.

avatar van davy jones
Dan heb je The Two Towers & Return Of The King nog niet gehoord.... Alle drie zijn ze prachtig en met vele trots prijken ze in mijn cd kast op de bovenste plank. Nu dat de laatste Hobbit eraan zit te komen hebben we in totaal zo een uurtje of 20 aan prachtige muziek van Middle-Earth

avatar van tbouwh
Die volgen snel; ik heb uit nieuwsgierigheid al wat stukken gehoord, maar ik zal er toch voor moeten gaan zitten. Ik weet nu al dat ik ze fantastisch ga vinden, daar de normale soundtracks al tot mijn absolute favorieten behoren:)

avatar van davy jones
De reguliere soundtracks staan nog niet in de schaduw van deze complete recordings. Al hoor je dezelfde muziek in sommige nummers, The Lord Of The Rings komt muzikaal pas tot zijn recht als je naar deze cd's kunt luisteren. Iets wat ik éénmaal per maand tracht te doen omdat mijn koppigheid ervoor zorgt dat ik het bezie als één lange score. Dus dan is het marathon. Zelfs dan verveelt het nooit. Zo goed zijn ze.

avatar van John Barry
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring vind ik een hele mooie soundtrack die tijdens het luisteren bijna geen enkel moment verveelt. De 3 uur die deze soundtrack duurt is zo voorbij.

De soundtrack begint lekker donker met de track Prologue: One Ring to Rule Them All maar daarna neemt de soundtrack een hele andere wending en worden we getrakteerd op hele mooie Shire muziek. De Shire muziek is een genot om naar te luisteren. Na een tijdje komt de duisternis toch weer om de hoek kijken. Het is in eerste instantie vooral dat erg goede Nazgul thema wat voor de duisternis zorgt. Maar niet alleen de Nazgul zorgt voor donkere muziek. In bijvoorbeeld de track The Caverns of Isengard horen we voor het eerst voluit het Isengard/ Uruk-hai thema. Dit is een erg goed thema wat perfect past bij de industrie van Isengard. Je hoort de metaal in de muziek.

Volgens verplaats de film zich naar Rivendell. Na alle donkere stukken is het mooie thema voor Rivendell een welkome afwisseling. Ik wil ook maar meteen het prachtige thema voor dat andere elfen rijk waar The Fellowship door heen reist noemen. Ik heb het over het Lothlórien thema. Ik heb mezelf afgevraagd welke van de twee elfenthema,s ik mooier vind ? Na beide thema,s een paar keer te hebben beluisterd ben ik eruit. Het Rivendell thema is heel mooi, maar het Lothlórien thema is nog mooier. Wat ik erg mooi vind aan het Lothlórien is dat het een oosterse klank heeft. Dat oosterse tintje maakt dat ik het Lothlórien thema net wat mooier vind dan het Rivendell Thema.

Misschien wel de beste track van het hele album is de track Khazad-Dûm. Eerst krijgen we erg goede, donkere actie muziek voorgeschoteld. Wat mij betreft de beste actie muziek van dit album. Dat koor is fantastisch in dit nummer. Het tweede deel van dit nummer is erg emotioneel. Gandalf valt in de duistere diepte. We krijgen nu prachtige emotionele muziek voorgeschoteld. Je voelt het verdriet die men heeft vanwege Gandalfs val . En als we het over emotionele muziek hebben, dan is de track the Road Goes Ever On, Part 1 ook een aanrader.

Al met al heeft Howard Shore een hele goede soundtrack afgeleverd. Howard Shore komt met een klein leger van thematisch martiaal aanzetten en dit leger word bij de volgende twee Lord of the Rings soundtracks alleen maar groter. Deze score is een zeer prettige afwisseling van donkere stukken, lichtere stukken, actie muziek en emotionele muziek.

5 sterren.

avatar van FrodoK
Prachtige uitgave dit. Fantastisch dat echt alle muziek van de eerste film hier verzameld is, stijgt echt kilometers boven de reguliere soundtrack uit. Vooral de kleinere songs als Flaming Red Hair en The Passing of the Elves voegen echt zoveel toe! Ik ben blij dat ik deze op discogs toch op de kop heb kunnen tikken. Krijgt een ereplaats in mijn cd-kast.