John Mellencamp - Sad Clowns & Hillbillies (2017)

Country / Rock
Label: Republic

1. Mobile Blue (3:02)
  2. Battle of Angels (3:58)
  3. Grandview (3:51)

met Martina McBride

4. Indigo Sunset (3:32)

met Carlene Carter

5. What Kind of Man I Am (4:09)

met Carlene Carter

6. All Night Talk Radio (5:08)
  7. Sugar Hill Mountain (3:07)

8. You Are Blind (3:20)
  9. Damascus Road (4:15)

met Carlene Carter

10. Early Bird Cafe (4:06)
  11. Sad Clowns (2:41)
  12. My Soul's Got Wings (2:57)

13. Easy Target (2:42)
avatar van Hendrik68
Easy target kenden we al en is een heerlijk protest song waarbij de stem kraakt als nooit te voren. Sinds gisteren is Grandview te horen en daar lijkt het alsof we terug in de tijd van Scarecrow zijn. Op Plain Spoken klonk Mellencamp wat vermoeid, maar de energie lijkt helemaal terug, als ik tenminste op deze 2 songs mag afgaan.

avatar van iggy
Ik ken alleen Easy Target. Net gehoord, klinkt goed. Zijn stem is zwaar aan slijt onderheven. Maar dat wisten we al.

avatar van Hendrik68
Ja, maar op Grandview is van die slijtage dan weer helemaal niks terug te horen. Alsof het in de jaren 80 is opgenomen.

avatar van nlkink
Een beetje sleet voegt ook wat toe.

avatar van Hendrik68
Op Easy Target in ieder geval wel ja. Beest van een song.

avatar van iggy
Dat is ook wel zo. Maar ik vind zijn stem de laatste Jaren wel heel snel achteruit gegaan. Vergeet ook niet dat Mellencamp een ketting roker is. Waar is Grandview te horen Hendrik ?

Spotify.

Edit: Nog een linkje gevonden: 505 - HTTP Version Not Supported - soundcloud.com

avatar van Hendrik68
Grandview lijkt een beetje op een platform van het nummer Popsinger van het album Big Daddy gebouwd te zijn. Heerlijk nummer. 2 nummers bekend, 2 toppers. Wanneer is het 28 april?

avatar van E-Clect-Eddy
SInds vandaag is het album tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen maar helaas (nog) niet in onze regio.

Hou het in de gaten want soms verandert men bij NPR van gedachten.

avatar van RoenHetZwoen
Voor de online-kopers: Koop vooral NIET de cd-versie. Heb ik gedaan helaas. De cd zit gewoon in een onnozel armzalig dun kartonnetje, zoals vroeger de cd-singles dus. En daar heb ik dan 18 euro voor betaald. Gelukkig is de muziek schitterend...

avatar van Hendrik68
Als ik wat koop zal ik toch echt een CD moeten hebben. Vinyl is me te duur en de meerwaarde is nihil. Dan maar een lullig kartonnetje. Tot nu toe hield Mellencamp het ook gewoon bij de jewel case. Alleen Freedom's Road zit ook in karton. Tot ik hem heb voldoet Spotify ook prima en inderdaad: de muziek is schitterend. Waar het geluid vandaan komt is ook niet interessant. Als muziek alleen goed klinkt op een LP of alleen vanuit de koptelefoon dan heb je geen goede muziek. Goede muziek klinkt uit elke hoek of luidspreker goed.

avatar van Poeha
Fijne dag zo. Eerst kwam ik erachter dat Buckingham/McVie met een album komen en nu ook nog Mellencamp.

avatar van Manfield
Vocale bijdragen van Carlene Carter zijn een mooie toevoeging. Mooie plaat!

avatar van E-Clect-Eddy
Lily & Madeleine doen de achtergrondvocalen aldus wikipedia. Hoor het nog aan het begin van het album... wel veel Country invloeden.

avatar van pintjebier
Hendrik68 schreef:

Muziekkwaliteit en geluidskwaliteit zijn twee verschillende dingen. In mijn keuken staat een radio waar ik buikpijn van krijg, maakt niet uit wat er speelt.

avatar van pintjebier
Best leuk, Bobby Clark, neef van Mellencamp, speelt Grandview, nummer dat ie (mee)schreef. Duidelijk overeenkomstig DNA! Bobby Clark and band sings the song he wrote, "Grandview" - YouTube

avatar van Zwaagje
Ik ken hem "uit vroeger tijden" en het is voor mij een prettige herontdekking. Alle, voor mij bekende, ingrediënten zijn nog aanwezig en het klinkt "lekker vertrouwd" maar niet oubollig. De gastvocalen klinken ook lekker. Het ruwe randje op zijn stem vind ik wel oké. Voorlopig 4*

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: John Mellencamp featuring Carlene Carter - Sad Clowns & Hillbillies - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

John Mellencamp begon halverwege de jaren 70 als John Cougar aan een carrière als muzikant.

Het leverde in eerste instantie niet al te interessante platen op, maar het in 1982 verschenen American Fool (met de single Jack & Diane) liet horen dat John Cougar wel degelijk wat te bieden had.

De Amerikaanse singer-songwriter ging zich vervolgens John Cougar Mellencamp noemen en zijn platen werden steeds interessanter, met Scarecrow uit 1985 en The Lonesome Jubilee uit 1987 als uitschieters.

Sinds het eind van de jaren 90 maakt de Amerikaan platen als John Mellencamp en is hij langzaam maar zeker opgeschoven van door Springsteen beïnvloedde spierballenrock naar meer traditionele Amerikaanse rootsmuziek.

In dit genre heeft John Mellencamp nogal wat concurrenten, waardoor ik zijn platen zeker niet allemaal heb opgepikt de laatste jaren (No Better Than This uit 2010 was de laatste). Sad Clowns & Hillbillies trok echter direct mijn aandacht door de naam van Carlene Carter op de cover.

Sad Clowns & Hillbillies is een gezamenlijk project van John Mellencamp en Carlene Carter en is een prima plaat, zeker voor liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek met een zwak voor vrouwenstemmen.

Ik reken mezelf absoluut tot deze categorie en ben dan ook blij met de bijdragen van Carlene Carter, Martina McBride en Lily & Madeleine op Sad Clowns & Hillbillies. De vrouwenstemmen kleuren prachtig bij de inmiddels opvallend rauwe strot van John Mellencamp en geven zijn muziek wat meer diepte.

Sad Clowns & Hillbillies opent opvallend met een versie van Mickey Newbury's Mobile Blue en schiet vervolgens meerdere kanten op. In de songs waarop John Mellencamp het doet zonder vrouwenstemmen schuurt hij meer dan eens tegen de traditionele Amerikaanse folk aan (met een aantal duidelijke verwijzingen naar de muziek van Dylan en Woody Guthrie), terwijl de vrouwenstemmen zijn songs een duidelijke country impuls geven.

Sad Clowns & Hillbillies bevat flink wat ingetogen songs, maar de plaat rockt af en toe ook stevig, met een onverwachte glansrol voor voormalig Guns N’ Roses gitarist Izzy Stradlin, die heerlijk bluesy speelt. In de instrumentatie is verder een belangrijke rol ingeruimd voor de viool van Miriam Sturm), die flink wat songs op Sad Clowns & Hillbillies prachtig inkleurt.

De nieuwe plaat van John Mellencamp is voorzien van een lekker vol geluid, wat zijn stem af en toe flink optilt. Dat is wel nodig ook, want de stembanden van de toch pas 65 jaar oude singer-songwriter hebben behoorlijk te lijden gehad de afgelopen decennia. Het voorziet Sad Clowns & Hillbillies van een rauw randje wat de plaat ook zeker goed doet, maar ik denk dat John Mellencamp zo langzamerhand maar beter kan stoppen met roken, tenzij hij Tom Waits naar de kroon wil steken.

Ik heb zoals gezegd de laatste paar platen van John Mellencamp laten liggen, maar de nieuwe plaat, die hij samen met Carlene Carter heeft gemaakt, bevalt me zeer. Erwin Zijleman

erwinz schreef:

Mooi verhaal Erwin, ik wil je er alleen even op attent maken dat tussen No Better Than This en deze precies 1 plaat zit. Plain Spoken uit 2014 en die is duidelijk minder dan de 3 platen er voor. Je hebt dus niet veel gemist. Al vind ik als fan dat elke Mellencamp plaat er toe doet, maar dat is mijn probleem.

avatar van erwinz
Hendrik68 schreef:

Dat valt dan weer mee. Ik zag bij Allmusic nog twee platen, maar dat zijn een soundtrack en een live album

avatar van Bartjeking
Persoonlijk vind ik zijn stem bijzonder aangenaam, moet af en toe zelfs aan Ryan Bingham denken. Deze waardering komt waarschijnlijk doordat ik Mellencamp pas vanaf 'No Better Than This' ben gaan luisteren. Ik dacht voorheen namelijk dat het een mindere Springsteen-kloon was, en als een vooroordeel eenmaal in je hoofd zit...tja we leren elke dag . 'No Better Than This', vond ik bijna geniaal. Sad Clowns & Hillbillies komt aardig in de buurt. Ik denk dat een ritje in de auto met deze muziek ook wonderen gaat doen.

avatar van Joshua68
RoenHetZwoen schreef:

Wilde deze vandaag aanschaffen maar heb 'm toch laten staan. Een CD op de markt brengen in een dergelijk kartonnetje is een belediging voor de mensen die nog CD's kopen. Tuurlijk, het gaat om de muziek, maar voor 16,99 verwacht ik toch wel wat 'toegevoegde waarde'.

Joshua68 schreef:

Heren.....Ga gewoon voor vinyl; iets duurder, maar dan heb je wel wat

avatar van Zwaagje
Deze plaat bevalt me steeds beter, misschien schaf ik hem zelf wel aan; het is tot nu toe "een spotifytje ". Dan zit ie zeker in een kartonnen verpakking.

Toch even toevoegen dat ik juist in het bijzonder Plain Spoken veel draai (op vinyl) want het is heerlijke rustige luistermuziek.
Ben benieuwd naar Sad Clowns & Hillbillies die ik heb gemist. Bijna alles van hem sinds Big Daddy 1989 en zijn albums eerst een aantal malen draaien en ze worden steeds beter. Alsnog dus naar de platenzaak van de week.....en bedankt voor de info.

avatar van iggy
Deze vandaag voor het eerst in zijn geheel beluistert. En mijn eerste indruk valt ook nog mee ook. Een prietpraatje zal binnenkort wel volgen.