Apocalypse Orchestra - The End Is Nigh (2017)

Zweden
Folk / Metal
Label: Despotz

1. The Garden of Earthly Delights (8:39)
  2. Pyre (6:33)
  3. Flagellants' Song (8:23)
  4. Exhale (7:34)
  5. Theatre of War (7:00)
  6. The Great Mortality (7:32)
  7. To Embark (2:50)
  8. Here Be Monsters (10:43)
avatar van Alicia
Traag, treurig en heel sfeervol!

De donkere, onheilspellende luchten van vandaag passen in elk geval perfect bij dit jonge doom orkest uit Zweden.

De muziek doet mij erg denken aan The Foreshadowing. De composities van Apocalypse Orchestra zijn weliswaar (nog) niet zo sterk als die van de Italianen. Ook de zanger laat hier en daar nog wel eens een steekje of liever een valse noot vallen, maar met behulp van de Witte Magiër uit het Achterbos gaat dat binnenkort heus wel goed komen. Het valt namelijk niet altijd mee om als een middeleeuwse monnik te klinken.

avatar van Alicia
Ik blijf luisteren naar deze duistere geluiden waar enkele authentieke zevenhonderd jaar oude melodieën in zijn verwerkt. Zoals bijvoorbeeld 'Je vivroie liement Chant médiéval' van de Franse componist, dichter en kanunnik Guillaume de Machaut (1300-1377) in The Garden Of Earthly Delights. Deze muziek wordt daarom niet alleen uitgevoerd met gebruikmaking van zware gitaren of verpletterende mokerslagen op trommels waaraan slechts enkele folkelementen zijn toegevoegd; de ragfijne en goed gekozen combinatie van metal met het melodieuze en traditionele geluid van een draailier en een doedelzak geeft The End Is Nigh een oprechte en bovenal een middeleeuwse sfeer vol onheil mee.

Dat ik toch niet het gevoel heb dadelijk met een afgebroken deurknop in mijn handen te staan als de ijzeren poort weer eens een keertje in het slot is gevallen, komt waarschijnlijk door het licht dat dit jonge doom orkest door het gebrandschilderde raam van het oude, deels vervallen klooster laat schijnen.
Er is dus nog hoop op een goede afloop voor de mensheid!

Wellicht passen de ongewone, niet al te zuivere vocalen ook wel een beetje bij de middeleeuwen. Maar wat een ‘feest’! Zodra koor en collega’s invallen, gaat de plechtige, meerstemmige zang zelfs prachtig klinken.

Zelfs de niet al te nadrukkelijk aanwezige grunts zijn prima te doen.

avatar van Mssr Renard
Folkmetal? Viking metal? Sprookjesmetal? Metal met doedelzakken.
Dit had de soundtrack kunnen zijn voor Lord of the Rings.

Ik vind het erg gaaf, maar ook wel erg melig. Muzikaal is het allemaal erg in orde, maar de manier van zingen, is niet waar ik van houd.