Alex Harvey - Alex Harvey (1971)

Country / Folk
Label: Capitol

1. To Make My Life Beautiful (3:21)
  2. Jesus Man (3:36)
  3. Lucy (3:10)
  4. Hoodooin' of Miss Fanny de Berry (3:44)
  5. Ritual of Miss Fanny de Berry (3:26)
  6. So I'm Down (But I Ain't Out) (4:15)
  7. Tulsa Turnaround (3:40)
  8. Momma's Waiting (4:28)
  9. Light of Kindness (3:32)
  10. Delta Dawn (4:02)
avatar van AbleMable
Met de opener, To Make My Life Beautiful, scoorde Alex Harvey in ons kikkerlandje een behoorlijke hit mee. En ons landje was daar behoorlijk uniek in, in de rest vd wereld deed het nummer niet zo veel. Het zijn daar vooral anderen geweest, die (country) hits met zijn songs scoorde zoals Tanya Tucker met Delta Dawn en Kenny Rogers & the First Edition met Tulsa Turnaround en Reuben James. En over Kenny Rogers gesproken, Kenny Rogers is ook de producer voor een groot gedeelte van dit album. Het album is verder een afwisseling van cheesy country pop met heerlijke swampy country funk. De vergelijking met Mac Davis dient zich hiermee op, ook Mac Davis genoot vooral bekendheid met songs voor anderen en ook zijn albums zijn een mengelmoes van cheesy country pop en enkele geweldige country funk stampers.

AbleMable schreef:

AbleMable dat is inderdaad wel erg opvallend, hit gescoord in Nederland maar voor de rest wordt deze artiest praktisch nergens vernoemd. Zijn eigen uitvoeringen van de liedjes die later bekend zijn gemaakt door anderen zijn zoveel beter. Zoals je al noemt 'R(e)uben James' van zijn 2e album 'Souvenirs. Dit liedje zit zo simpel in elkaar, maar de soul die hij erin weet te leggen is ongekend. Ik raad je aan om de andere albums ook te ontdekken. Dit debuut is fantastisch, maar er zou nog veel meer moois volgen.

De vergelijking met Mac Davis snap ik op zich wel, toch gaat Alex Harvey iets dieper. Die stem heeft mij voor altijd gegrepen. Hoop dat er meer bekendheid komt voor hem.

avatar van teus
To Make My Life Beautiful is zo bijzonder mooi ...5*
en 3.5* voor het album
Als je deze fysiek niet bezit
Dan pech ,op Spotify dus helaas niet te vinden