The Gathering - Superheat (1999)

Label: Century Media

1. The Big Sleep (5:26)
  2. On Most Surfaces (Inuït) (6:44)
  3. Probably Built in the Fifties (6:51)
  4. Liberty Bell (5:26)
  5. Marooned (5:46)
  6. Rescue (6:58)
  7. Strange Machines (6:25)
  8. Nighttime Birds (6:50)
  9. My Electricity (3:28)
  10. Sand and Mercury (11:39)
avatar van Sir Spamalot
Na vijf studioalbums (Always, Almost a Dance, Mandylion, Nighttime Birds en How to Measure a Planet?) komt deze eerste liveplaat uit. Het album is opgenomen in de Paradiso te Amsterdam , alleen Rescue Me en Strange Machines zijn opgenomen in de 013 in Tilburg. Enkel de laatste drie (tevens heel knappe) albums zijn vertegenwoordigd: zes nummers van How To Measure a Planet?, twee nummers van Nighttime Birds (On Most Surfaces en Nighttime Birds) en twee nummers van Mandylion (Strange Machines en Sand and Mercury).
Opnieuw sterk ingespeeld door de heren met prachtige zang van Anneke Van Giersbergen: ze haalt vlot alle noten in alle hoogtes. Het is moeilijk kiezen tussen de verscheidene nummers om een favoriet aan te duiden, maar ik ben toch bijzonder opgetogen met de live-versies van On Most Surfaces, Liberty Bell, Nighttime Birds en Sand and Mercury, vandaar onder andere ook deze hoge notering. Oh ja, ik heb die bloody digibox-uitvoering met een andere hoes. De hoes die hier op de site staat, is pagina 1 van het begeleidend boekje en de huidige hoes is eigenlijk mooier, dus laat maar staan. Heerlijk sfeervolle liveplaat.

avatar van Funky Bookie
De zang van Anneke is fabelachtig op dit album.
Ik vind het "jammer" dat er weinig ruimte is voor improvisaties.

Desalniettemin, een leuke registratie.

avatar van Darkzone
Een van de betere live-albums die ik ken. Na al die jaren weer opgezet en blijft genieten. Al had het album nóg langer mogen duren dan deze 65 minuten, want ik mis wel een nummer als Third Chance.