John Moreland - Big Bad Luv (2017)

Rock / Roots
Label: 4AD

1. Sallisaw Blue (3:57)
  2. Old Wounds (4:11)
  3. Every Kind of Wrong (4:30)
  4. Love Is Not an Answer (5:27)
  5. Lies I Chose to Believe (3:41)
  6. Amen, So Be It (3:07)
  7. No Glory in Regret (4:56)
  8. Ain't We Gold (4:01)
  9. Slow Down Easy (4:55)
  10. It Don't Suit Me (Like Before) (3:38)
  11. Latchkey Kid (4:20)
avatar van LuukRamaker
Daar komt-ie weer: het tweejaarlijks uitgebrachte en blindelings aan te schaffen pareltje uit Tulsa, Oklahoma. John Moreland is nu al een van mijn favoriete artiesten en ik kijk erg uit naar dit nieuwe werk.

5 mei is het zo ver. Hier alvast een voorproefje: John Moreland - It Don't Suit Me (Like Before) [Official Audio] - YouTube

avatar van Wallie1985
Zijn vorige was inderdaad erg goed en dit voorproefje beloofd weer veel moois!

avatar van wvv89
High on Tulsa Heat was een klein meesterwerkje en hier kijk ik ook erg naar uit! Naast Isbell en Sturgill mijn favoriete Americana artiest.

Oja en Chris Stapleton komt ook op 5 mei met een nieuw album. Hoera!

avatar van Renoir
Geweldig nieuws; dat wordt een zekere aanschaf. Het prachtige No Glory in Regret speelde hij in november al op Crossing Border. Op 16 mei treedt John samen met Noah Gundersen op in Paradiso.

avatar van Gladius
yes yes, bijna daar! En ik ga hem voor de 2de keer mogen bewonderen, op 31/08 in het prachtige Rivierenhof. Voorprogramma voor Lucinda Williams, stel je voor!!!

'It Don't Suit Me (Like Before)' klinkt alvast veelbelovend.

Even terzijde: ik hoop dat hij ooit flink wat vermagert, want gezond kan dat niet zijn, zo'n overgewicht...

avatar van repelstefan
Kijk hier ook erg naar uit, eigenlijk pas ontdekt sinds ze het (ik dacht) bij DWDD het erover hadden. Moet zeggen dat ik hem ook bij de Spotify Sessions erg mooi vind, dus dat beloofd wat voor Lowlands.

Sallisaw Blue staat sinds vandaag op Spotify. Prima track!

avatar van Zwaagje
It don't suit me is een pareltje....

avatar van Lambchop
wvv89 schreef:

Oja en Chris Stapleton komt ook op 5 mei met een nieuw album. Hoera!

Gap ik las ff te snel. Ik las chris stapleton komt naar Nederland .

avatar van wvv89
Haha, nee die blijft voorlopig nog in Amerika lijkt het.

Big Bad Luv dan. Elke twee jaar een nieuw album. Ik teken er voor en ben benieuwd hoelang Moreland dit vol kan houden (zo ook voor o.a. Sturgill en Isbell).
De inspiratie is er in ieder geval genoeg voor dit nieuwe album. Al moest ik in het begin wat wennen en vond ik de nummers niet het niveau halen van High On Tulsa Heat. Nu nog steeds niet maar het komt dichterbij.
Sallisaw Blue is als enige opgenomen in een kroeg in Tulsa - Oklahoma, de rest van de nummers in de studio en het is een lekker uptempo nummer waar de titel van het album Big Bad Luv in voorkomt.
De pedal steel komt af en toe nog naar voren zoals in het nummer It Don't Suit Me Like Before, wat ik gelijk een van de hoogtepunten vind. Ook noemenswaardig vind ik No Glory In Regret (heerlijk breekbaar nummer), Amen, So Be It en Old Wounds.
De rest is zeker ook goed en ik vind dit tot nu toe de beste Americana plaat van dit jaar. Chris Stapleton stelt licht teleur maar John Moreland maakt het zeker weer waar.

Ook iemand opgevallen dat dit op het label 4AD uitkomt? Zij geven toch dit soort muziek bijna (tot niet) uit?

avatar van repelstefan
Een paar keer geluisterd nu, maar toch iets minder dan zijn voorganger. Als geheel klinkt het erg mooi maar na een paar luisterbeurten steekt voor mij alleen No Glory in Regret er bovenuit. De kleine liedjes van John Moreland doen mij meer dan de uptempo nummers merk ik en daarvan bevat dit album er te weinig (naar mijn smaak ). Ik zet nog maar eens de Spotify Sessions aan, want dat is mijn persoonlijke ontdekking van het jaar.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: John Moreland - Big Bad Luv - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

High On Tulsa Heat van John Moreland deed me twee jaar geleden meerdere keren denken aan Nebraska van Bruce Springsteen.

Het is een vergelijking die maar heel weinig platen verdienen, maar de plaat van de singer-songwriter uit Tulsa, Oklahoma, maakte zoveel indruk dat de vergelijking wat mij betreft op zijn plaats was, en is.

Het terechte succes van de plaat leverde John Moreland een platencontract op bij het eigenzinnige Britse label 4AD, dat normaal gesproken niet erg actief is in het rootsgenre.

John Moreland had door dit platencontract wat meer te besteden dan in het verleden en dat hoor je. Big Bad Luv kon worden opgenomen in een goede studio in Little Rock, Arkansas, waar ook wat meer muzikanten aanschoven. Voor de mix kon de singer-songwriter uit Oklahoma bovendien een beroep doen op de gelouterde technicus Tchad Blake, die de nieuwe plaat van John Moreland heeft voorzien van een bijzonder fraaie mix.

Big Bad Luv klinkt wat voller en ook mooier dan High On Tulsa Heat, maar John Moreland heeft de andere sterke punten van zijn zo bejubelde vorige plaat gelukkig behouden. Ook op Big Bad Luv overtuigt John Moreland met mooie verhalen die hij op doorleefde wijze vertolkt.

De stem van de Amerikaan is er een vol gruis, maar het is ook een stem die warm en emotievol klinkt. Het paste twee jaar geleden prachtig bij de behoorlijk sobere instrumentatie op High On Tulsa Heat, maar ook in het wat vollere geluid op Big Bad Luv komt de rauwe strot van John Moreland uitstekend tot zijn recht.

In de wat vollere instrumentatie op de nieuwe plaat valt overigens flink wat te genieten. Met name het gitaarspel op de plaat is prachtig, mede omdat de mix van Tchad Blake zo helder is dat je iedere aanraking van de snaren hoort.

In vocaal opzicht hoor ik nog altijd volop raakvlakken met de sobere platen van Springsteen, terwijl ook de wat vollere tracks raken aan het net wat minder ingetogen werk van The Boss. Storend wordt de vergelijking met Springsteen nergens, want John Moreland doet nadrukkelijk zijn eigen ding en kan in vocaal opzicht ook opschuiven naar de rootshelden uit het verleden of richting Tom Waits.

Big Bad Luv bevat flink wat invloeden uit de jaren 70, zeker wanneer het geluid nog wat voller wordt ingekleurd met piano en fraaie orgels. Een voller geluid gaat meestal ten koste van de intimiteit, maar John Moreland heeft deze intimiteit op knappe wijze weten te behouden, mede door af en toe flink gas terug te nemen.

De singer-songwriter, die een jaar of tien geleden nog actief was binnen de punkbeweging in Tulsa, Oklahoma, rammelde twee jaar geleden al nadrukkelijk aan de poort van de smaakmakers binnen de Amerikaanse rootsmuziek, maar dwingt met Big Bad Luv op overtuigende wijze zijn plekje tussen deze smaakmakers op. Big Bad Luv wordt momenteel overladen met superlatieven en dat is echt volkomen terecht. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Vele luisterbeurten verder en de plaat wordt alleen maar mooier en mooier. Groei briljante voor mij....

avatar van robbrouwer58
Op zijn best Springsteen light, mist de brille. Met Spotify Sessions komt-ie veel sterker voor de dag.

avatar van Renoir
robbrouwer58 schreef:

Het woord 'light" is niet bepaald van toepassing op John Moreland.

avatar van Zwaagje
Heeft iemand de lp? En hoe ziet dat er uit? Meerwaarde?

Hendrik68
repelstefan schreef:
..... maar toch iets minder dan zijn voorganger. Als geheel klinkt het erg mooi maar na een paar luisterbeurten steekt voor mij alleen No Glory in Regret er bovenuit. De kleine liedjes van John Moreland doen mij meer dan de uptempo nummers merk ik en daarvan bevat dit album er te weinig (naar mijn smaak ..
Ik kan wel een heel stuk gaan schrijven, maar dit is exact zoals ik het ook zie.

avatar van perrospicados
Heerlijke plaat voor onderweg die vragen naar meer. John Moreland geeft echter de indruk er een levensstijl op na te houden die een omvangrijk oeuvre in de weg zal gaan staan.

Gewoon een fijn album met voor mij de juiste mix van uptempo en rustiger werk, zonder echte uitschieters. Luisterd lekker weg.

repelstefan schreef:
...dus dat beloofd wat voor Lowlands

En dan programmeren ze hem om 12.30 uur op zondag. Wat is dat voor een onchristelijk tijdstip joh. Als je dan ook nog Nina Kraviz de Bravo laat afsluiten op zaterdag weet je zeker dat ik nog aan mijn knakworsten bij de tent zit.

avatar van bas2204
Leuk album, maar minder sterk dan zijn vorige naar mijn idee. Wel zitten er naar mijn mening geen echte dissonanten tussen op dit album. Was trouwens ook bij zijn optreden in de Stevenskerk in Nijmegen en daar heb ik toch ook van de nummers op dit album ook genoten in hun compleet uitgeklede vorm

avatar van frolunda
Opnieuw een sterk album van John Moreland maar toch zit hij voor mij niet in dezelfde categorie als bijvoorbeeld Jason Isbell,Sturgell Simpson of Chris Stapleton,ofschoon ik natuurlijk ook weet dat er nogal wat verschillen zit tussen de sound van de heren.
Het nadeel voor mij aan Big Bad Luv is dat het gewoon een lager Country bevat maar verder is er niet zoveel mis aan dit album.Aan de andere kant mis ik ook net dat beetje extra's in de vorm van enkele echte uitschieters,al komt It Don't Suit Me (Like Before) wel erg dicht in de buurt.
Verder vind ik zijn stem ook niet echt uitzonderlijk.
Conclusie een meer dan goed album in het Roots/rock genre,niet veel meer maar zeker ook niet minder.