Kim Janssen - Cousins (2017)

Folk / Pop

6. Actor (4:20)
  7. Bottle Rockets (2:53)
  8. Cousin (4:44)
  9. Rama VI (3:47)
Schitterend. Dynasty en Gouldians. Sigur Ros liefhebbers gaan dit album zeker waarderen.

avatar van WoNa
Ik merk dat ik mijn weg dit album in niet vind. Ondanks dat ik hoor dat het met heel veel zorg voor detail en liefde voor de muziek is gemaakt. Het is als bij het lezen van het standaardwerk voor de middelbare school van Arnold Heertje bij het vak economie. Ik kon lezen wat ik wilde, maar halverwege een bladzijde wist ik al niets meer van het voorgaande. Dat is hier ook. Ik kan na vele luisterbeurten nog steeds geen enkele melodie reproduceren. Er is niets in mijn hoofd achter gebleven. Een kwestie van helaas. Deze plaat is gewoon niet voor mij.

Misschien geeft michello01 een goede verklaring: Sigur Ros. Daar heb ik precies hetzelfde mee. Ik hoor dat het bijzonder is, maar heb geen mogelijkheid om het positief te verwerken.

In mijn recensie op WoNo Magazine probeer ik er achter te komen waarom Cousins niet goed valt. Dat kun je hier lezen. Waar ik op uit kom is de stem, de melodieën die niet voor mij zijn weggelegd, een soort gelijkheid van emoties, alsof ze zijn uitgeschakeld en het spelen met de rem erop.

Tot het laatste nummer, 'Rama VI'. Dat is luchtig en vrij van alles wat hier voor kwam.

Waarom toch zoveel moeite gedaan voor een album? Omdat ik hoor dat het goed is gemaakt en ik mijn best heb gedaan mijn weg naar binnen te vinden. Dat dat niet is gelukt, is jammer, omdat ik hoor dat Cousins een goed gemaakte plaat is van een artiest die het waard is gehoord te worden door mij.

michello01 schreef:

Na meermaals luisteren naar het hele album is het voor mij duidelijk, dit gaat één van de betere platen van 2017 worden. Live is het ook een absolute aanrader. Gaat ze zien mensen.

avatar van Hendrik68
Zie je Kim Janssen uit Nederland staan, klik je nietsvermoedend de plaat aan begint er ineens een kerel te zingen. In Denemarken hebben ze hun verstand niet, maar in elk normaal land is Kim een meisjesnaam. Voor mij verder niet interessant dit, wegens een te veel aan keyboard/electronica. Als dat het geluid gaat beheersen ben ik er al gauw klaar mee.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kim Janssen - Cousins - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Nederlandse singer-songwriter Kim Janssen debuteerde acht jaar geleden met het wonderschone The Truth Is, I Am Always Responsible. Op zijn debuut maakte de in Azië opgegroeide muzikant indruk met uiterst ingetogen en vaak zelfs bijna verstilde songs.

Ook opvolger Ancient Crime uit 2012 imponeerde met intieme en vaak ingetogen songs, al kleurde Kim Janssen zijn songs dit keer ook wat voller in met een fraaie en klassiek aandoende orkestratie.

Dynasty, de openingstrack van zijn derde plaat Cousins, laat een heel ander geluid horen. In deze openingstrack kiest Kim Janssen voor een vol geluid waarin niet alleen de klassieke accenten van Ancient Crimes terugkeren, maar ook flink wat elektronica wordt ingezet.

Het doet wel wat denken aan de muziek van Sigur Rós, wat ook niet zo gek is, want Sigur Rós arrangeur Erikur Orri Ólaffson heeft bijgedragen aan Cousins. Door het vollere geluid doet de muziek van Kim Janssen op Cousins overigens ook wel wat denken aan die van succesvolle muzikanten als Ben Howard, maar iedereen die denkt dat Kim Janssen zijn ziel aan de duivel van de commercie heeft verkocht heeft het mis.

Cousins klinkt voller en uitbundiger dan zijn twee voorgangers, maar Kim Janssen is er in geslaagd om de intimiteit van zijn vorige twee platen te behouden. Kim Janssen pakt op Cousins af en toe flink uit, maar de instrumentatie is net zo vaak uiterst subtiel, waardoor Kim Janssen ook zijn meer ingetogen kant kan laten zien.

Zeker bij beluistering met de koptelefoon valt op hoe mooi en subtiel de instrumentatie is en hoe prachtig de plaat klinkt. Cousins is voorzien van een voor Kim Janssen begrippen opvallend vol geluid, maar van overdaad is nergens sprake. Er gebeurt van alles op Cousins, maar het staat altijd in dienst van de songs van Kim Janssen, die ook op deze derde plaat weer van hoog niveau zijn.

Net als op voorganger Ancient Crime zorgen de accenten uit de klassieke muziek voor veel dynamiek, waarna de elektronische impulsen zorgen voor de sprookjesachtige klankentapijten die ook de muziek van Sigur Rós zo fascinerend maken. Het valt niet mee om dit alles te combineren in de mix, maar dankzij de inzet van technici van naam en faam klinkt Cousins werkelijk fantastisch.

Ik kan me voorstellen dat liefhebbers van de verstilde songs van Kim Janssen wat teleurgesteld zullen zijn, maar geef de plaat een kans en je merkt dat de songs van Kim Janssen na enige gewenning nog altijd diep onder de huid kruipen.

Cousins doet het het best wanneer je de plaat niet vergelijkt met zijn voorgangers en in het hokje van de rootsmuziek probeert te duwen. Kim Janssen heeft immers een plaat gemaakt die zich niet in een hokje laat duwen en die op bijzondere wijze grootsheid en intimiteit combineert.

Ik heb Cousins al heel lang in huis en heb daarom het proces dat nodig is voor volledige acceptatie van deze plaat inmiddels doorlopen. Dit proces heeft ervoor gezorgd dat verbazing heeft plaatsgemaakt voor bewondering. Cousins is een prachtplaat vol geheimen en een bijna onwaarschijnlijke groeipotentie. Erwin Zijleman

avatar van Kimmyboy
Hendrik68 schreef:

Nou nou

Over de plaat kan ik voorlopig nog niks zeggen, maar ernaar luisteren ga ik vanavond nog doen.

avatar van El Stepperiño
Dynasty en Bottle Rockets zijn echt schitterend. Dit wordt mooi op Best Kept Secret!

avatar van Cor
Cor
Er wordt nog steeds veel vaderlandse kwaliteitspop geproduceerd. Dit 'Cousins' is daar ook een voorbeeld van, met vleugjes Sufjan en The National.

avatar van bas2204
Album met een hele mooie sfeer, maar zakt af en toe net wat te veel in in spanning als je het mij vraagt