Metal Church - Classic Live (2017)

Label: Rat Pak

1. Beyond the Black (6:53)
  2. Date with Poverty (5:38)
  3. Gods of a Second Chance (5:47)
  4. In Mourning (6:13)
  5. Watch the Children Pray (5:51)
  6. Start the Fire (3:55)
  7. No Friend of Mine (4:38)
  8. Badlands (7:45)
  9. Human Factor (5:37)
  10. Fake Healer [New Studio Version] (5:56)

met Todd La Torre

11. Badlands [2015 Studio Version] * (7:25)

avatar van Zagato
Metal Church classic zonder "Metal Church"?

avatar van vielip
Ja tuurlijk! Waarom niet? Ben benieuwd naar dit album. Zag ze op Dynamo en was erg onder de indruk van het gebodene.

vielip schreef:
Ja tuurlijk! Waarom niet?.

Moeten ze helemaal zelf weten, ik had andere keuzes gemaakt.

avatar van Sir Spamalot
Zagato, vielip, dat was ook mijn eerste indruk bij het bekijken van de tracklist maar David Wayne (RIP 2005) zong enkel de albums Metal Church (1984), The Dark (1986) en Masterpeace (1999) in. Dit is echter met zanger Mike Howe, zijn opvolger op albums drie, vier en vijf. Overigens is het best jammer dat er niet meer live materiaal op staat, net zoals bij Carpe Noctum van Armored Saint...

Sir Spamalot schreef:

Eens, als een live album van je classics maakt zou je geen keuzes moeten maken.

avatar van gigage
Ik heb de setlists er niet bij gehaald, maar maar waren ze ergens een main act dan? Misschien was het dit wel (uurtje spelen)

avatar van namsaap
gigage schreef:

Dit lijkt wel redelijk de setlist zoals ze vorig jaar op Wacken speelden, minus de nummers van het laatste album.

avatar van vielip
Ze hebben wel headline shows gedaan volgens mij.

avatar van Sir Spamalot
Eerste luisterbeurt heb ik achter de rug van deze Metal Church met nog twee oudgedienden, zanger Mike Howe en opperhoofd & gitarist Kurdt Vanderhoof. Mike Howe zit nogal vooraan in de mix maar dit ligt volgens mij aan de enorme kracht die hij op zijn leeftijd (°1965) nog altijd bezit.

En als je kunt beginnen met één van de allerbeste Metal Church nummers ooit, dan is het zalig om te zien hoe het haar op mijn armen recht komt, net als bij Watch the Children Pray. Dat legendarische debuutalbum wordt binnenkort nog eens de cd-speler ingemikt.

Daarin ligt misschien voor mij het piepkleine probleem, door tijdsbeperkingen kan men lang niet alles spelen en dat debuutalbum komt er bekaaid van af, een nummer als Gods of a Second Chance had ik graag vervangen door een sneller nummer of nog een nummer van dat debuut. Maar ik begrijp dat voorrang wordt gegeven aan de periode met Mike Howe, dat is logisch, waar ik me nog altijd geweldig kan amuseren met een fantastische Badlands. En dan past weeral het cliché: alles werd superstrak ingespeeld en het klinkt goed.

Verdere info betreffende deze Classic Live ontbreekt mij nog: ik vermoed dat het opnames zijn van diverse plaatsen tijdens de 2016 toer. Ondertussen heb ik de video toegevoegd voor Fake Healer, waarbij én Mike Howe én Todd La Torre de zangpartijen voor hun rekening nemen. De nieuwe versie van Badlands zou enkel op de LP staan. Hopelijk denken ze eens aan het opnemen van een live dubbelaar in een club, een dikke setlist samenstellen kan geen probleem zijn.

avatar van Brutus
Ik vind ook dat ze een live album moeten maken met veel meer nummers erop. Deze is zeker niet slecht, maar veel te kort. De andere 2 live albums waren, ook al zo kort, waarvan de Japanse versie, door het erbarmelijke geluid (bootleg waarschijnlijk) niet om aan te horen was.