Amber Arcades - Cannonball (2017)

Label: Heavenly

1. Which Will (3:37)
  2. It Changes (3:33)
  3. Can't Say That We Tried (3:42)
  4. Wouldn't Even Know (3:57)
  5. Cannonball (3:49)
avatar van WoNa
Een nieuwe EP van Amber Arcades. Annelotte de Graaf zet er lekker de vaart in, zonder aan kwaliteit van de liedjes in te boeten. Het kan dus wel. Gewoon liedjes blijven schrijven, opnemen en uitbrengen tussen het vele toeren door. Sterker, met 'It Changes' heeft Amber Arcades haar beste nummer tot op heden uitgebracht. Het nummer swingt, rammelt, stuwt, maar is bovenal onweerstaanbaar. Alternatieve pop van de bovenste plank. Het nummer straalt een enorme positieve kracht uit. Iets dat laat zien dat alles ten goede kan keren als je je er voor open stelt. Een nummer dat de hele tijd een enorme lach op mijn gezicht tovert. 'It Changes' toont niet alleen hoe goed muziek kan zijn, maar ook de oerkracht die er van uit kan gaan en hoe muziek het gemoed van mensen direct kan raken. Amber Arcades doet dit allemaal met dit ene nummer. 'Fading Lines' is niet langer mijn favoriet in het repertoire.

De andere vier zijn niet zo goed, maar bestendigen de reputatie die Amber Arcades in een dik jaar heeft opgebouwd meer dan voldoende. Opener 'Which Will' kondigt al aan dat dit geen tussendoortje gaat worden. 'Wouldn't Even Know', een duet met de zanger van The Coral, is een nummer waar menig zuchtmeisje in de jaren 60 een dikke hit mee had gescoord. Gewoon een heerlijk melancholiek pop nummer.

Daarna wordt de sfeer serieuzer. Daar laat Annelotte de Graaf een andere kant van haar muzikantschap zien. Ingetogen nummers, langzamer ook, waarin de begeleiding kleiner is en ze moeiteloos overeind blijft als zangeres.

Cannonball is een vervolgstap waar Amber Arcades heel blij mee mag zijn. Een die heel benieuwd maakt naar wat mij nog meer staat te wachten.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.