Frida - Shine (1984)

Label: Polydor

1. Shine (4:42)
  2. One Little Lie (3:50)
  3. The Face (3:54)
  4. Twist in the Dark (3:47)
  5. Slowly (4:39)
  6. Heart of the Country (4:40)
  7. Come to Me (I am Woman) (5:07)
  8. Chemistry Tonight (4:59)
  9. Don't Do It (4:43)
  10. Comfort Me (4:27)
  11. That's Tough * (5:03)
  12. Shine [Extended Mix] * (6:31)
sterk album,vooral shine is een heerlijk nummer,dit album heeft jammer genoeg niet veel gedaan

Shine was z'n tijd gewoon vooruit. Daarom deed het niet veel is mijn mening. Echt een super LP!!Met een nummer geschreven door Björn en Benny dus 2/3 abba lol!!

avatar van edje1969
Shine en Twist In The Dark zijn zwaar favoriet bij mij. Heel jammer dat That's Tough enkel als bonusnummer is. Vind dit nummer beter dan bijvoorbeeld Chemistry Tonight of Don't Do It. Te weinig goede nummers op dit album om mijn waardering hoger te krijgen.

Sorry haal dit album met een ander album van haar doorelkaar

beetje kitscherig, 3*** ook al kan ik abba best hebben. dit heeft er echter niks mee te maken. jeugdsentiment en nu aan t luisteren; toen vond ik het wel leuk.

avatar van Theoden King
Ik kwam de cd tegen in de kast van mijn ouders tijdens een verhuizing en wilde deze altijd nog eens luisteren.

Na Something's Going On, haar eerste soloplaat na ABBA, is dit nogal een verval. Geen productie door Phil Collins, geen aansprekende songwriters en geen grote hits. De plaat klinkt als een uitwisselbaar jaren '80-product en lag destijds verdacht snel in de uiverkoopbak.

Shine betekende het einde van haar korte (internationale) solocarrière, en dat verbaast me niets.

avatar van Roxy6
In 1984 nam Frida Lyngstad haar tweed Engelstaliger soloalbum op met producer Steve Lilllywhite (Big Country). Dit resulteerde in een spannend, hoogst origineel en bijzonder album.

Het wordt hierboven al eerder gezegd, dit album was zijn tijd vooruit. Het bevat een scala aan songs die een grote diversiteit laten zien. Frida schuwt het experiment niet en dat i lovenswaardig.

Shine zelf was bedoeld als een floor filler en heeft het in het clubcircuit destijds aardig gedaan.

One little lie had een Big Country nummer kunnen zijn.

The Face is een prachtig nummer dat de tand des tijds prima heeft doorstaan.

Twist in the Dark is een experimenteel nummer met een ingewikkelde structuur, dat zal van mensen meerdere luisterbeurten vragen en valt onder de meer experimentele nummers.

Slowly is een prachtig nummer dat ze kreeg van haar ABBA bondgenoten U&A. Dit nummer had zo op The Visitors gepast.

Heart of the Country, een onvervalst topnummer dat ook Big Country ademt.

Come to me (I am woman) is de volgende grote song, prachtig gezongen in een weelderig arrangement.

Chemistry tonight is het tweede experimentele nummer, dat ook meerdere luisterbeurten nodig heeft. Op een bepaalde manier spannend, rock met jazzy invloeden. Frida zingen het heel goed.

Don't do it, een fraaie ballad, Frida zingt dit hoger dan we van haar gewend zijn. Ook dit is een prachtig nummer! prachtige muzikale omlijsting.

Comfort Me, de afsluiter van dit bijzondere album verdient ook aandacht. Het begint uiterst sober, Frida zingt ook hier absoluut geweldig, een heel bijzonder nummer met een subtiele begeleiding.

Bonus track That's tough is ook onvervalst Big Country, een lekkere nummer.

Al met al vind ik dit album erg ondergewaardeerd, Nu ik het weer hoorde na een tiental jaren valt het mij op met hoeveel moed en enthousiasme er getracht is een origineel album te maken.

Frida liet op haar eerste Engelstalige soloalbum " something going on" al horen van vele markten thuis te zijn. Door toen diverse grote namen in de popwereld te vragen om songs voor haar te schrijven.

De liefhebber zal hier vele uren luisterplezier aan beleven.