Skik - Niks Is Zoas 't Lek (1997)

Label: Polydor

1. Nie Veur Spek & Bonen (4:42)
  2. Ik Kan't Nie Wachten (4:02)
  3. Niks Is Zoas 'T Lek (3:50)
  4. Hoe Kan Dat Nou? (5:04)
  5. Makluk Zat (2:39)
  6. Beter Nooit Dan Ooit (5:47)
  7. Op Fietse (4:50)
  8. Absoluut, Misschien (2:25)
  9. Wachten op de Zunne (2:09)
  10. Cowboys & Indiaans (3:27)
  11. We Zullen 'T Wel Zien (4:46)
  12. Kabaal Aal (6:13)
avatar van Kos
Kos
K'heb de banden vol met wind

Ongelofelijk irritante muziek. Simplistisch, eentonig, zeurderig. Ken, gelukkig, niet het hele album.

Toch is op de fietse een lekker nummer

avatar van Jester
Op fietse is inderdaad een leuk nummer, maar een heel album?

avatar van titan
titan (crew)
Ik dacht het wel, sterker nog: dit is hun beste album. Een charmante en kleurrijke mengeling van blues, folk, rock 'n roll, punk en de Rolling stones.

avatar van EmDee
titan, Dan moet je Mick & Keith van hun eerste album eens gaan luisteren. Dat is pas een Stones-nummer.

avatar van titan
titan (crew)
Dat nummer ken ik, maar dat is zeker niet het enige nummer van Skik dat flink beinvloed is door de Stones. In de Malboro flashbacktour van een paar jaar geleden koos Skik niet voor niets voor de Stones als band waar zij nummers van coverden.

avatar van EmDee
Die Flashback was idd geweldig, we zijn toen naar Groningen geweest. You can't always get what you want deed ie incl intro met zijn mond.

Maar met Stones-nummer bedoel ik in deze ook de tekst. Ik kan het me helemaal voor de geest halen als ie zingt:

Ik was bie een concert van de Stones in De Kuip,
doar leupen minstens duizend mik en kietjes op 'n kluit

Dim
IJzersterk begin, in de loop van het album wordt het ietsje minder. Toch is dit album 4 sterren waard!

avatar van Eddie
Ik vind dit over de hele linie wel een strek plaat want ook nummers als Wachten op De Sunne en We sullen 't Wel zien zijn best lekkere nummers.

fredpit
titan schreef:

Dat denk ik ook..

Een aanrader

avatar van Marty McFly
Geweldig album! Een van mijn favoriete Nederlandse platen OOIT zelfs...

avatar van mjoewsick
Goede teksten, goede muziek.

avatar van weasel
Geniale plaat.
En Marty heeft gelijk: één van de beste albums van Nederlandse bodem.

Kwamen ze maar weer terug bij elkaar...

avatar van Marty McFly
weasel schreef:
Geniale plaat.
En Marty heeft gelijk: één van de beste albums van Nederlandse bodem.

Kwamen ze maar weer terug bij elkaar...

avatar van Bertus
Ik heb van de week wat buitenlanders in ons prettig regenachtige land welkom mogen heten, en 'Op Fietse' was daarbij toch we de ultieme soundtrack - ook in de Randstad. Al was het maar omdat zij, afkomstig uit fietsloze landen, bij ieder rijwiel dat langs scheurde verschrikt aan de kant sprongen

avatar van Hendrik68
Wederom prima plaat, met een heuse popclassic met Op Fietse. Als geheel echter minder dan het debuut.

k.grubs
'Absoluut, misschien' is voor mij misschien wel het mooiste Nederlandstalige liedje ooit. En 'Cowboys en indiaans' is mijn favoriete meezinger in de auto. Ik moet z'n solo-albums nodig gaan luuster'n.

avatar van Wallie1985
Op Fietse alleen al is al drie sterren waard!

avatar van Madjack71
Het album met de klassieker Op Fietse, die daarnaast nog wel meer mooie nummers herbergt; Beter Nooit Dan Ooit, is daar een sterk voorbeeld van. Het is goed te horen dat Lohues heel wat talent onder de hunnebedden heeft liggen, voor verschillende stijlen zijn hand niet voor omdraait en tekstueel scherp observeert, relativeert en humor gebruikt. Wat mij betreft steekt Skik met kop en schouder boven de rest uit.

avatar van Ronald5150
Als geboren Drentenaar beschouw ik Skik als provinciaal (misschien zelfs wel nationaal) erfgoed en is Daniel Lohues een persoonlijke held. Het talent van Lohues is direct vanaf de debuutplaat van Skik hoorbaar en dat wordt met groot gemak doorgezet op "Niks Is Zoas 't Lek". Lohues laat ook in bandverband horen dat hij in staat is om op een treffende wijze het leven van alledag te verwoorden in slimme tekstuele vondsten, en dan ook nog eens in het Drents. Complexe zaken van het leven worden met het grootste relativeringsvermogen teruggebracht naar de essentie. De muziek is een mix van pop, rock, blues en folk en dat klinkt bijzonder prettig in de oren. "Niks Is Zoas 't Lek" bevat de grote hit "Op Fietse" en iedere keer als ik dat nummer hoor zie ik de plaatsen en plekken voor me van Erica en omstreken die door Lohues worden bezongen in dit liedje. Dat is sowieso het sterke punt van Skik en Lohues: het vermogen om teksten visueel te maken. Ik krijg er altijd een beeld bij. Ondanks dat Skik niet meer bestaat, mogen we deze muziek koesteren en boffen met een topmuzikant als Lohues. Een absolute aanwinst en verrijking voor het Nederlandse muzieklandschap, voorheen met Skik en nu als soloartiest.