The Dawn Brothers - Stayin' Out Late (2017)

Rock / Blues
Label: V2

1. Darling (2:49)
  2. Milk Truck (3:49)
  3. Stayin' Out Late (3:28)
  4. Stick Around (3:33)
  5. Pictures (2:56)
  6. Vampire (4:39)
  7. The Hunter (2:40)
  8. Get Down the Road (3:16)
  9. Moon Discovered (3:14)
  10. Free Bird (2:43)
  11. Silver Spoon (4:50)
  12. Chevy Suburban (2:57)
The Dawn Brothers zag ik ooit tijdens een PopUp 010 optreden. Dat was behoorlijk verpletterend en dan speelden ze nog semi-akoestisch ook.

Ik was dus best nieuwsgierig naar hun debuut. Zou dat live-gevoel overeind blijven? Heel kort gezegd: nee. De energie die de mannen live weten te creëren is gewoonweg niet te vangen op een album. Maar eigenlijk kunnen maar weinig artiesten dat. Recentelijk Nathaniel Rateliff nog. Geweldige plaat, maar op een podium komt het nog beter tot z'n recht. Beetje zelfde vibe.
Allemaal rasartiesten die je op een podium moet zetten en hun ding laten doen.

Maar dan nog: The Dawn Brothers weten sfeer neer te zetten en doen dat op Stayin' Out Late ook. OnHollands goed zou ik willen zeggen, maar dat is zo'n dooddoener waar je ze geen recht mee doet.
Dit zijn twaalf ijzersterke nummers waar het speelplezier vanaf spat. En dat dit 's avonds live in een kleine club veel spetterender overkomt dan overdag thuis op de bank is nu eenmaal zou. Moeten ze live maar niet zo aanstekelijk werken en niet van dit soort muziek maken. Swingt en rockt als dolleman met een flinke portie soul.

Heerlijk hoor!

avatar van frolunda
Ik had nog nooit van de Dawn brothers gehoord tot ik onlangs een stukje in de krant las waardoor ik meteen in de band geïnteresseerd was naar aanleiding van hun muzikale voorbeelden.
Stayin' Out Late is het debuut album van de vier jongens uit Rotterdam en dat beantwoord zeer behoorlijk aan mijn verwachtingen.
Een erg aangename combinatie van Roots en rock,mooie samenzang en regelmatig een lekkere vuige sound zodat qua invloeden we al snel bij the Band en iets mindere mate Creedence clearwater revival uitkomen.
Dit alles resulteert sowieso al in het fantastische titelnummer maar ook Milk truck,the Hunter en Silver spoon zijn erg fijne nummers.Zwakke songs staan er geen op op dit zeer verdienstelijk en afwisselend debuut album.Misschien dat de zang nog wat voor verbetering vatbaar is en het allemaal nog wat minder recht-toe-recht-aan kan maar hoe dan ook een dit is een prima begin.
Een dikke 3,5 sterren voorlopig en in de toekomst misschien nog wel meer.
Ben ook erg benieuwd hoe ze live klinken.

avatar van bas2204
Leuk album hebben The Dawn Brothers afgeleverd. Beetje retro geluid, maar dan in de goede zin van het woord. Deze mannen inmiddels ook al twee keer op kunnen zien treden in Grenswerk en ook live klinken ze goed.

Zojuist live gezien. Erg lekker hoor. Fijne samenzang, flink wat meer pit dan op de plaat. Veel spelplezier ook.

avatar van Lambchop
Net pas ontdekt. Zeer blij mee.

Op basis van de hoes, de producer (Pablo van de Poel) en de uitverkoopprijs op LP gekocht. Bepaald geen spijt van: lekkere relaxte Southern Rock uit Nederland.