Ruthie Foster - Joy Comes Back (2017)

Roots / Soul
Label: Blue Corn

1. What Are You Listening To? (4:17)
  2. Working Woman (4:02)
  3. Joy Comes Back (4:31)

met Derek Trucks

4. Open Sky (4:26)
  5. Good Sailor (3:04)
  6. War Pigs (4:35)
  7. Loving You Is Sweeter Than Ever (4:14)
  8. Richland Woman Blues (3:52)
  9. Abraham (4:41)
  10. Forgiven (4:45)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ruthie Foster - Joy Comes Back - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ik heb de Amerikaanse soulzangeres Ruthie Foster op deze BLOG al meerdere malen een prachtige toekomst in de muziek voorspeld.

Dat doe ik eigenlijk al sinds 2002 toen het geweldige Runaway Soul, mijn eerste kennismaking met de muziek van Ruthie Foster, verscheen.

Zo langzamerhand moet ik echter maar eens accepteren dat Ruthie Foster, die de 50 inmiddels is gepasseerd, het echt niet meer gaat winnen van al die jonge soulzangeressen, die weliswaar veel minder soul hebben dan de zangeres uit Texas, maar marketing technisch in alle andere opzichten een stuk interessanter zijn voor de muziekindustrie.

Ruthie Foster zal in de geschiedenisboeken waarschijnlijk niet in één adem genoemd gaan worden met Aretha Franklin en al die andere grote soulzangeressen uit het verleden, maar wat is ze goed.

Ook haar nieuwe plaat Joy Comes Back heeft niet veel tijd nodig om genadeloos te overtuigen. Als Ruthie Foster gaat zingen springen de veters spontaan uit je schoenen. De Texaanse zangeres heeft meer soul in haar pink dan de meeste jonge soulzangeressen in hun hele lijf en alleen dat feit maakt van Joy Comes Back al een bovengemiddeld goede soulplaat.

Ruthie Foster is bij het grote publiek misschien niet zo heel bekend, maar haar collega muzikanten weten haar stem gelukkig wel op de juiste waarde te schatten. Ruthie Foster kan daarom altijd een beroep doen op uitstekende muzikanten en heeft dit keer onder andere de geweldige gitarist Derek Trucks weten te strikken. Deze laat af en toe een fenomenale solo horen, maar laat het meeste vuurwerk over aan Ruthie Foster, die geweldig uit kan halen, maar ook mooi en subtiel kan zingen.

De Texaanse moet het over het algemeen niet van haar eigen songs hebben en levert ook dit keer slechts één song aan. Ruthie Foster kan echter als geen ander songs van anderen vertolken en heeft ook dit keer weer een bijzondere serie songs verzameld.

Het maakt Ruthie Foster niet zoveel uit of een songs uit de rijke geschiedenis van de soul komt of niet, waardoor ze ook van songs uit totaal andere genres onvervalste soulsongs maakt, met hier en daar een vleugje country, blues of gospel. Dit keer gaat Ruthie Foster onder andere aan de haal met songs van Mississippi John Hurt, Chris Stapleton, Stevie Wonder en Black Sabbath (!!) en het klinkt allemaal even fantastisch.

Ruthie Foster zingt zo makkelijk dat het maken van een geweldige soulplaat als Joy Comes Back een fluitje van een cent lijkt, maar iedereen die de meeste andere recente releases in het genre heeft beluisterd, weet dat dit niet zo is. Liefhebbers van dampende soul hebben momenteel flink wat releases om uit te kiezen, maar qua zang, doorleving, songkeuze en instrumentatie is er één plaat die er met kop en schouders bovenuit steekt: Joy Comes Back van Ruthie Foster. Erwin Zijleman

avatar van Reijersen
Het zijn blues en gospel die als basis fungeren voor de muziek van Ruthie Foster. Daar is deze plaat geen verandering op. Ze doet het nog steeds zeer gedegen en komt met een prima plaat. Geen uitschieters of uitglijders, allemaal prima songs. War Pigs is het beste wat ik heb gehoord op deze plaat.

Hendrik68
Mee eens, maar het titelnummer en Richland Woman Blues zijn ook erg goed. De laatste 2 nummers vind ik op een manier gebracht die alleen vrouwen als Foster kunnen. Die perfecte soulvolle snik in hun stem die het nummer precies dat geven wat het nodig heeft. Gewoon weer een hele goede plaat eigenlijk, maar vanwege de kansloze cover van Loving you is sweeter than ever net geen 4 sterren.

avatar van Mssr Renard
Deze vrouw kan zingen. Gitaarspelen doet ze er geloof ook bij. Muzikasl hangt het tussen rootsy blues en gospel en gelickte soul/r&b in, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar het eerste. Het titelnummer, met gast Derek Trucks is bijvoorbeeld geweldig en het daarop volgende Open Sky klinkt als nineties yuppensoul.

De countryblues van Richland Woman is ook een aangename verrassing. Doet me erg drnken aan The Wood Brothers.

Ik had wel liever iers gedurfdere songs en wat meer instrumentaal vuurwerk gehoord. Maar zingen kan ze absoluut. Ze heeft een fijne, warme en krachtige stem.

Soms doet het me wat denken aan Bonnie Raitt en Susan Tedeschi en zelfs Marvin Gaye.

avatar van Mssr Renard
Reijersen schreef:
War Pigs is het beste wat ik heb gehoord op deze plaat.

Wist je dat dat een heavy metal klassieker is? Knappe cover. Mooi harmonica-spel. Erg gaaf en inderdaad de beste en meest gewaagde song op deze plaat. Stonden er maar meer van dit soort songs op deze plaat.