Dan Auerbach - Waiting on a Song (2017)

Label: Easy Eye

1. Waiting on a Song (2:49)
  2. Malibu Man (3:36)
  3. Livin' in Sin (2:24)
  4. Shine on Me (3:17)
  5. King of a One Horse Town (3:47)
  6. Never in My Wildest Dreams (2:56)
  7. Cherrybomb (3:45)
  8. Stand by My Girl (3:53)
  9. Undertow (3:24)
  10. Show Me (2:50)
avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Die eerste single is werkelijk gezegend met een toprefrein. *kuch*

avatar van repelstefan
De tweede single is in elk geval iets beter dan Shine on me maar erg overtuigd ben ik niet. Wat een ontzettend blij nummer is dat Shine on me zeg. Die gaat zeker prijzen pakken bij de Nickelodeon awards.

avatar van aminam19
Mark knopfler speelt ook een riedeltje gitaar mee op dit album, ben alleen even kwijt welk nummer.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
aminam19 schreef:
Shine On Me.

Hendrik68
Het is eens een keer wat anders zou je kunnen zeggen. Dat dat ook betekent dat dit een goede plaat is, nou niet echt. Beetje rommelig, beetje gehaast, beetje melig her en der. Een vette knipoog naar de jaren 70 pop. Nooit superslecht of zo, maar indruk maakt het nergens. Shine on me is een nummer dat je na 1 keer luisteren niet meer uit je hoofd krijgt. Dat heeft hij wel voor elkaar, zonder te weten of dit lullige refreintje nou goed of slecht is. Het al eerder op het net geslingerde King of a one horse town is het hoogtepunt. Mensen die dit nummer niet geweldig vinden kunnen het album wel overslaan. Opvallend detail: Auarbach zit met een dikke jas in een berg met bladeren, terwijl het toch een erg zomers plaatje is. Maar misschien is het daarom wel dat hij zingt: Shine on me. Het loont niet de moeite om uitgebreid naar de teksten te luisteren. 3 sterren, omdat het nergens irritant wordt, maar de tijden van zijn Rubber Factory met de Black Keys zijn ontzettend ver weg.

avatar van repelstefan
Na de tweede luistbeurt denk ik ik eigenlijk: dit is prima muziek om op te zetten tijdens het schoonmaken. Misschien niet per see een compliment, maar ik bedoel: je hoeft er niet bij na te denken, niet te concentreren en het is gewoon een goed half uurtje prima vermaak. En dat is ook wel eens fijn na de 6e keer Crack-Up te hebben geluisterd. Waiting on a Song wordt nergens écht goed maar laat eigenlijk ook geen steken vallen. Of het lang genoeg interessant blijft? Geen idee, maar voor nu het voordeel van de twijfel: een 3,5. Op de titeltrack hoor ik af en toe Walk of Life van Dire Straits. Of ben ik de enige?

avatar van OscarWilde
Ik zou dit op het eerste gehoor beschrijven als Dan Auerbach goes M. Ward. Het is verderlicht, zeemzoet, maar dan heb ik toch liever de melancholische stem van M. Ward.

avatar van Stefan1979
Shine on me... klinkt als 'De Toppers'.

avatar van waxs
Cherrybomb had niet misstaan op een Beck album, verder niet echt onder de indruk van deze plaat.

avatar van Bartjeking
Stefan1979 schreef:
Shine on me... klinkt als 'De Toppers'.

Ik vind het juist erg als George Harrison klinken, dus dat is een compliment. Wellicht jouw opmerking ook, maar ik betwijfel het

avatar van Wickerman
CHIEP schreef:
Shine On Me.

Inderdaad, je hoort hem heel goed. Prachtig in de stijl van zijn plaat Golden Heart.

avatar van MidnightRambler
Leuke plaat, en "Shine On me"is wat mij betreft DE zomerhit van 2017.
Heerlijk nummer, met fantastische gitaar partijen!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dan Auerbach - Waiting On A Song - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Sinds The Black Keys inmiddels een jaar of drie op een laag pitje staan, profileerde Dan Auerbach zich vooral als producer (Lana Del Rey, Ray LaMontagne, Dr. John, Nikki Lane, Pretenders), maar het werd zo langzamerhand ook wel weer eens tijd voor een nieuwe soloplaat.

Waiting On A Song is de opvolger van Dan Auerbach’s eerste soloplaat, Keep It Hid, die in 2009 verscheen.

Op zijn eerste soloplaat bleef de Amerikaan nog betrekkelijk dicht bij het werk van The Black Keys, maar liet hij ook een zwak voor popmuziek uit de jaren 70 horen.

Dat zwak krijgt nog veel meer ruimte op Waiting On A Song dat zo lijkt weggelopen uit de jaren 70. Dan Auerbach sluit aan bij de tijdloze popliedjes van Dave Edmunds en Nick Lowe, heeft zeker geluisterd naar de eerste platen van Dire Straits en de vroege platen van Robert Palmer en maakt ook geen geheim voor zijn bewondering van J.J. Cale en Lee Hazlewood.

Waar Dan Auerbach met The Black Keys terugkeerde naar de essentie van de bluesy garagerock en op zijn eerste soloplaat af en toe het experiment opzocht, kiest hij op Waiting On A Song voor bijna schaamteloos toegankelijke popliedjes.

Het zijn popliedjes zoals ze in de jaren 70 wel vaker werden gemaakt en het zijn popliedjes die kunnen worden getypeerd met trefwoorden als zonnig, zorgeloos, zoet, laid-back en tijdloos.

Het lijken popliedjes die Dan Auerbach bijna achteloos uit zijn mouw heeft geschud en in een verloren middag op de band heeft geslingerd, maar de Amerikaan heeft zich er zeker niet makkelijk van afgemaakt.

Waiting On A Song laat zich vrijwel uitsluitend beïnvloeden door popmuziek uit de jaren 70, maar bestrijkt een zeer breed palet. Aan het hierboven opgesomde lijstje dat bij eerste beluistering opkwam, kan ik nog allerlei namen toevoegen. Waiting On A Song sluit soms aan bij de soul van Marvin Gaye en Al Green, laat invloeden van de muziek van Jeff Lynne horen, is geïnspireerd door de filmmuziek uit de jaren 70 fietst er subtiel wat country in en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Laat Waiting On A Song uit de speakers komen en de zomer is onmiddellijk terug. Dan Auerbach heeft met zijn tweede soloplaat de ultieme feelgood plaat gemaakt, maar Waiting On A Song zit stiekem ook nog eens verschrikkelijk goed in elkaar.

Het gitaarwerk op de plaat is om van te watertanden, zeker als ook gitaargoden als Duane Eddy en Mark Knopfler aanschuiven, de productie is prachtig en boven alles zijn de songs echt verschrikkelijk goed.

Het lijkt er misschien even op dat Dan Auerbach een plaat met lichtvoetige popliedjes in elkaar heeft geflanst, maar hoe vaker ik naar de plaat luister hoe meer ik me besef dat de Amerikaan een klassieke popplaat van een ontzettend hoog niveau heeft gemaakt. Waiting On A Song klinkt als een omgevallen platenkast, maar pikt wel iedere keer het beste popliedje er uit. Het maakt het genot van deze ultieme zomerplaat nog wat groter. Erwin Zijleman

avatar van Kos
Kos
Hm.. vind het eerlijk gezegd een beetje een niks-aan-de-hand albumpje.

Niet slecht of zo maar vol tussendoortjes.

Dank je Erwin voor je recensie. Niet voor de eerste keer dat ik hierdoor een plaat ontdek die ik anders links zou hebben laten liggen.
Tamelijke vrolijke muziek allemaal met van die opgewekte acoustische gitaren. Daarbij zorgen de bijdragen van oude helden zoals Mark Knopfler en Duane Eddy voor iets extra's. Lekkere jaren '70 muziek, veel country maar ook af toe wat soul invloeden. De hoes is geinspireerd op Neil Youngs Decade misschien om het tijdvak aan te geven waar de inspiratie vandaan komt.

De liedjes zijn behoorlijk catchy wat door velen hier niet wordt gewaardeerd, maar wat mij betreft reuze knap.

avatar van Wickerman
De nieuwe van Dan Auerbach is aanstekelijk, zomers en zwoel. Hierboven worden de opgewekte akoestische gitaren al geroemd en wat mij betreft mogen daar de melodieën ook nog wel bij. De verstopte gitaarlijn van Mark Knopfler, die prachtig in dienst van het nummer speelt, is een kers op de taart en laat zien hoe goed deze plaat in elkaar zit.

De plaat wijkt af van The Black Keys, waar Auerbachs eerste plaat, Keep It Hid, dat veel minder deed. Voor de fan misschien wat minder, maar voor de neutrale luisteraar is Wating for a Song verrassend goed. Een uitstekende popplaat, die het waarschijnlijk goed gaat doen deze zomer in de auto in en richting Frankrijk.

avatar van Zwaagje
waxs schreef:
klopt!
Ik vind het een prettig in het gehoor liggend album. Ga het niet aanschaffen, maar lekker in de stream.

avatar van AstroStart
Heerlijk zomers album. Soms ietwat simpele liedjes (Shine On Me), maar de broeierige sfeer is aanstekelijk. Favorieten: Cherrybomb & Malibu Man. Met kop en schouders steken deze nummers erboven uit.

avatar van KJvelo01
Dé soundtrack voor deze zomer is de nieuwe plaat van Dan Auerbach. Waiting on a song. Laat je niet afschrikken door de hoes. Auerbach tussen de herfstbladeren. Geloof me, de zomer druipt van deze plaat af.

Het scheelt wel wanneer je enige levenservaring hebt of van muziek uit de jaren zestig/zeventig houdt. De nummers op Waiting on a song lijken op het eerste gezicht eenvoudige composities. Het vernuft is echter groot. De hang naar het verleden sijpelt uit de luidsprekers. Een mix van Motown, soul, rockabilly en pure pop zorgen voor een heerlijk zomers gevoel. Luisterend naar deze muziek begin ik spontaan te associëren.

De lange warme zomers van weleer

liggend op een steiger met je vrienden

een zeilbootje binnen handbereik

het water zacht klotsend; de vogels vrolijk kwetterend

het water flonkerend bij het vallen van de avond

bij het kampvuur vertellen we elkaar sterke verhalen

en dansen tot vroeg in de morgen

Knap wanneer je dit soort beelden los kunt maken met tien liedjes.

MartijnDigitaal
KJvelo01 schreef:

Helemaal mee eens KJvelo01 !

Wat een heerlijke plaat, vooral in de zon achter het stuur.
Ik ben groot fan van The Black Keys en moest erg wennen aan de laatste plaat, Turn Blue. Vervolgens moest ik erg wennen aan het geluid van The Arcs. En wederom bij deze plaat. Het staat steeds verder van de garage blues van de eerste Black Keys platen of de vet geproduceerde sound van El Camino.

Uiteindelijk vind ik het echter allemaal even lekker. Ligt helemaal aan mijn bui en waar ik zin in heb. Maar nu zo met dit zonnige weer......veelvuldig Waiting on a Song!

avatar van heartofsoul
Ik ben nogal verbaasd dat de waardering voor dit album bij sommige users zo bescheiden is, terwijl het voor mij een van de verrassingen van het jaar blijkt te zijn. Als je verwachtingspatroon gevormd wordt door het bluesrockgeluid van The Black Keys (dat op het eerste album nog redelijk goed hoorbaar is) kom je natuurlijk bedrogen uit. Dit is een heel ander album, meer op popleest geschoeid, en met hier en daar wat soulaccenten. En dat pakt naar mijn smaak heel goed uit. De songs zijn dan ook alle op niveau, al vinden sommigen dat blijkbaar niet. En waar het predicaat "beetje rommelig" in godsnaam vandaan komt is me helemaal een raadsel. Het is misschien wél een plaat waar je met enige aandacht (wat inhoudt dat je dan niet simultaan een boek leest of iets dergelijks) naar moet luisteren, en dan blijkt die mooier te zijn dan je oorsprokelijk vond. Het kan natuurlijk ook dat het je stijl niet is en gewoon te "poppy" naar je smaak is - maar dan valt heel veel goede muziek af. Ik heb verhoogd naar 4,5 *.

avatar van uppie
Wat een heerlijk retroalbum. De 70's spetteren je tegemoet. Zogenaamde poppy eenvoud is ook een kunst. Erg knap om de luisteraar het idee te geven dat je een album even uit je mouw schudt. Wat mij betreft HET 2017 zomer album.

avatar van uppie
het album is wat korter maar een vergelijk met something. anything van Todd Rundgrenn is op zijn plaats.

avatar van WoNa
Dit is een plaat die duidelijk met liefde voor muziek uit de jaren 70 is gemaakt. In die zin doet de titel van het album ook volkomen recht aan de instelling waarmee Auerbach dit album lijkt te hebben benaderd. He is waiting on his songs. Dat blijkt onder andere uit de liefde waarmee deze plaat is gemaakt, maar bovenal dat dit geen solotrip is van een gevierde ster. Het liedje staat steeds voorop en ja dat wordt gezongen door Dan Auerbach, maar verder treedt hij zelden, maar zeker nooit onnodig op de voorgrond.

Maakt dat het een goede plaat? Dat lijkt een kwestie van smaak, als ik de reacties hier boven scan. Voor mij is het antwoord nee. Het is goed gemaakt, maar zoals met veel van de originele nummers die als voorbeeld dienden voor Waiting On A Song, is mijn muzieksmaak niet compatibel. Het doet mij te weinig en raakt mijn zelden tot nooit. Uiteindelijk ben ik altijd veel meer een fan van muziek uit de U.K. (en daarvan afgeleid Nederland) geweest, dan van de V.S. Uitzonderingen daargelaten.

Dat blijkt ook weet uit deze plaat, waar ik mijn draai uiteindelijk onvoldoende in vind om de diepte investering te doen om er echt een relatie mee op te bouwen.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Zwaagje
Zwaagje schreef:
klopt!

We zijn inmiddels weer een maandje verder en ik merk dat ik dit album vaak beluister ondanks mijn bedenkingen. Het is gewoon ongecompliceerd en makkelijke muziek voor elke gelegenheid. Niks bijzonders dus, maar tegelijkertijd razend knap. Verhoogt naar 4.5*

avatar van Ducoz
Niet slecht, maar het zit mij iets te veel onder een melig 60s/70s Memphis sausje, waardoor het allemaal net wat te gelikt is.

avatar van MarkS73
Heel fijn album, perfect voor deze temperaturen. Lekker retroalbum die je na één luisterbeurt al meezingt.

avatar van MartijnW
Heerlijke zomerse plaat! Zeer knap gemaakt, de liedjes lijken direct tijdloos.