The Earlies - The Enemy Chorus (2007)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: Secretly Canadian

1. No Love in Your Heart (4:53)
  2. Burn the Liars (2:44)
  3. Enemy Chorus (4:12)
  4. The Ground We Walk On (4:31)
  5. Bad Is as Bad Does (5:46)
  6. Gone for the Most Part (4:13)
  7. Foundation and Earth (5:26)
  8. Little Trooper (4:40)
  9. Broken Chain (3:17)
  10. When the Wind Blows (4:02)
  11. Breaking Point (5:24)
avatar van Martin Visser
erg leuk concert gisteravond in Rotown. Jammer dat er tegenover 10 bandleden maar 50 bezoekers stonden. Toch zeer enthousiast ontvangst van het concert.

Ik moet zeggen dat ik de muziek live beter kon behappen. The Earlies combineren allerlei stijlen en gebruiken veel instrumenten daarbij. Live komt dat beter tot z'n recht en door te zien wat de bandleden doen, begrijp je de muziek ook beter,

Voorlopig omschrijf ik dit maar als een combi van Midlake, Widespread Panic en Architecture in Helsinki. Oftewel: veel vlagen seventies en close harmony, zwaar aangezette Americana en dat op de Architecture-manier - dat is: veel afwisseling, iedereen speelt alles (tot tuba aan toe), lekker druk.

Erg leuk idd, valt me een beetje tegen dat niet meer mensen hier het hebben opgepakt. Dit is na the shins toch het beste album van dit jaar (voorlopig)

avatar van Flammazine
Gisteren meegejat uit de kringloop, en ik ben hier best blij mee. Veel afwisseling zoals hierboven gezegd,van ambient tot psychedelica tot pure pop. En de harmonieuze vocalen klinken zeer warm en melodieus,super!

avatar van Kronos
De reacties zijn hier best lovend. Ik vond er tot hiertoe eerlijk gezegd weinig aan maar zal het ooit nog wel eens een kans geven.

avatar van Flammazine
Ik vind dit toch wel een plaat die de afgelopen 40 jaar pop mooi samenvat, en in mijn oren nooit geforceerd klinkt,ook al combineren ze soms meer genres in een song dan op zich nodig is.
Het verbaast me een beetje dat alt-J zo geroemd wordt op deze site om hun originaliteit(ik hoor het niet echt,al vind ik het wel een goed album) terwijl deze band creatiever is en daardoor misschien te grillig voor velen. Valt best mee hoor.

Luister bijvoorbeeld Bad Is as Bad Does voor de nodige (∆) associaties, the Black Keys komen ook nog langs, het einde is lekker bombastisch. Foundation and Earth begint met een belachelijk catchy stukje blazers en eindigt in een ware synth-apocalypse!

avatar van Kronos
Intussen geniet ik wel van dit abum. Hoor er soms wat Motorpsycho en Beatles in.