Einstürzende Neubauten - Perpetuum Mobile (2004)

Duitsland
Avant-Garde
Label: Mute

1. Ich Gehe Jetzt (3:31)
  2. Perpetuum Mobile (13:41)
  3. Ein Leichtes Leises Säuseln (4:31)
  4. Selbstportrait mit Kater (6:12)
  5. Boreas (3:59)
  6. Ein Seltener Vogel (9:14)
  7. Ozean und Brandung (3:44)
  8. Paradiesseits (4:07)
  9. Youme & Meyou (4:39)
  10. Der Weg Ins Freie (4:04)
  11. Dead Friends (Around the Corner) (5:14)
  12. Grundstück (3:41)
luisteraart
Uiteraard weer een zeer goede CD, met gelukkig wat minder hak-op-de-tak muziek als op de voorganger 'Silence is Sexy'.

Deze hele CD draait om lucht, en had aanvankelijk ook 'Lüftveränderung' moeten heten, maar dat was voor de engelstalige markt niet geschikt.

Er wordt hier weer een prachtig instrument aan het toch al imposante instrumentarium toegevoegd: een serie regenpijpen die met luchtcompressors als een soort van 'reuzenpanfluit' bespeeld wordt.

Ook de zuigende geluidjes uit de door Andrew Chudy gefabriceerde 'Aircake' (zie foto van de hoes) zijn weer een mooie vondst die op de geëigende plaatsen in de muziek goed toegepast wordt.

Mijn hoogtepunten van deze CD:

Perpetuum Mobile
Ein leichtes leises Säuseln
Boreas
Ein Seltener Vogel
Youme & Meyou

Maar de rest is ook erg goed.

avatar van VanDeGriend
Hoe die gasten er op deze spannende plaat in slagen om nuance, subtiliteit en percussiegeweld een geslaagd huwelijk aan te laten gaan, is mij een raadsel. Neem nu het titelnummer. Dat opent met donderend geweld om daarna 14 minuten lang de aandacht vast te houden met plotse wendingen en bizarre tekstvondsten. In het Duits ja. Ik wist ook niet dat dat kon." Ein Seltener Vogel", ook al een minuut of 10 durend, neemt je mee op een verstilde trip naar....een zeldzame vogel. Ook de twee afsluitende nummers zijn van een uitzonderlijk pracht en gebracht met een subtiliteit waarvan ik niet gedacht had dat Einturzende Neubauten dat in zich zou hebben. Maar ze doen 't...deze toffe Duitsers. Prima "toegankelijke" avantgardeplaat.

avatar van Mr. B
Selbstportrait Mit Kater

avatar van SirNoodle
een hoogtepunt gerelateerd aan dit album blijft de live-versie van youme meyou. sprekend voorbeeld van hoe deze zogezegde noise-jongens ook prachtige subtiele muziek maken (maar dat weet elke fan ook wel).

Wat ben ik blij om deze groep ooit zoveel jaren geleden toevallig ontdekt te hebben...wat ze ook doen, het blijft altijd een ontdekkingsreis.

en wat terzijde;
kein schonheit ohne gefahr & hören mit schmerzen, 2 titels die voor mij de essentie van EN beschrijven.

Een paar nummers kende ik al door de supporter cd (trouwens een geweldig concept) Weinig andere bands weten met onconventionele middelen zulke mooie melodieën uit te werken. Voor mij zijn toch de nummers Dead friends (around the corner) , Ein Seltener Vogel en Selbstportrait mit Kater de hoogtepunten van dit album.
Toen ik mijn nieuwe stereo kocht heb ik deze cd gebruikt voor de luistertest vanwege de duidelijke bas en de plotselinge percussie-explosies.

avatar van Dudeness
Nee, dit vind ik een van de mindere albums, om niet te zeggen het minste..

avatar van Wickerman
Wederom een prachtig album! Het lijkt wel alsof deze band vanaf het album 'Silence Is Sexy' alleen maar goud kan smeden!

avatar van Holy Goof
Grundstück is een fenomenaal nummer! Wat een afsluiter van deze fijne plaat.

avatar van Michiel Cohen
Aparte muziek. Kan het wel waarderen.