The Pointer Sisters - Having a Party (1977)

Soul / R&B
Label: Blue Thumb

1. Having a Party (4:34)
  2. Don't It Drive You Crazy (6:14)
  3. I Need a Man (5:42)
  4. Waiting on You (3:34)
  5. I'll Get by Without You (7:18)
  6. Bring Your Sweet Stuff Home to Me (3:40)
  7. Lonely Gal (4:24)
avatar van Kronos
'Having a Party'

En wat voor eentje.

Iedereen kent wel enkele hits maar eigenlijk heb ik de muziek van The Pointer Sisters pas ontdekt doordat ik tweedehandsplaten ging kopen. Dan krijg je vanzelf een heel ander aanbod en zo kwam ik op een keer bij het geweldige debuut uit. Intussen heb ik bijna hun hele discografie in huis gehaald maar Having a Party ontbrak nog. Ook dit blijkt een zeer welkome aanvulling. Heerlijk funky soulpareltje.

Het lijkt wel of ze helemaal vergeten zijn. Volgens mij verdienen deze dames veel meer aandacht dan ze nu krijgen. Zou het een kwestie van tijd zijn?

avatar van gaucho
Nou, vergeten zijn ze allerminst. Ik hoor hun jaren tachtig-hits, alsmede hun jaren 70-nummer 1-hit Fire nog regelmatig op de radio. Maar feit is wel dat de Pointer Sisters met hun hitperiode aan een tweede jeugd begonnen, waarbij die eerste jeugd volledig voorbijgegaan is aan het Nederlandse platenkopend publiek. Ik heb zelf een dubbele verzamel-LP uit hun vroege periode, alsmede de LP Steppin', die hieraan vooraf gaat.
Leuke en soms zelfs uitstekende muziek, die stilistisch alle kanten op schiet: jazz, rhythm & blues, jaren dertigmuziek, a capella, soul, funk en zelfs een countrynummer: Fairytale van hun debuut schijnt in de VS hoog gescoord te hebben in de countrycharts. Maar dat is waarschijnlijk ook de reden dat de zusjes Punt met hun eerste platen commercieel geen potten konden breken, ook niet in hun vaderland. Het is te divers, te uiteenlopend. Ze zijn niet vast te pinnen op een bepaald genre.

Ik gunde ze hun grote successen in de jaren tachtig van harte, en daar zitten veel leuke popsingles bij.
Maar wie wil weten wat de zusjes (hier nog met z'n vieren, Bonnie ging later solo) echt allemaal in hun mars hebben, moet die eerste paar platen toch eens beluisteren. Deze LP ken ik zelf niet, maar ik zou 'm niet laten liggen als ik hem voordelig tegenkwam.

avatar van Kronos
De funk- en soulstijl van Steppin' wordt verdergezet maar toegankelijker, met meer stroomlijn. Having a Party is nog steeds een goede plaat al is het wat minder bijzonder. Het zet een stap in de richting van een radiovriendelijker geluid, waarbij op het volgende album ook voor kortere nummers wordt gekozen.

92/100