Extince - Vitamine E (2001)

Label: Top Notch

1. Culture Shock (4:58)
  2. Madam Jeanette (5:16)
  3. Thema van New Amsterdam (5:38)
  4. Grootheidswaan (4:21)
  5. De Avonturen van de Exter-O-Naldus (3:27)
  6. Vitamine E (4:28)
  7. Spelregels (4:12)
  8. Situatie (5:38)

met Little C.J. en Moni'se

9. Het Volgende Hoofdstuk (3:58)

met Skate

10. Dutch Touch (6:44)

met Rizky Rough, Masta Lee, Cilvaringz, Roodrunna, Rowdy, Yukkie B en Furiuz Stylez

11. Le Fanclub (10:49)
avatar van Kos
Kos
slecht plaatje

yep

de minste van zijn albums

minder album, maar wel een aantal sterke nummers...
grootheidswaan is er zo-een bijvoorbeeld

avatar van Eddie
Inderdaad zijn minste plaat, maar nog steeds lekker weg te luisteren, lekker fout.

avatar van psychonaatje
Madam Jeanette, Grootheidswaan, De Avonturen van de Exter-O-Naldus, Vitamine E en Le Fanclub zijn wat mij betreft echt allemaal top, maar hij is inderdaad wel minder dan Binnenlandse Funk en 2e Jeugd.

avatar van Vizzle
tja, ik vind um wel top!

het is inderdaad zijn minste plaat maar blijft niet weg dat ie niet goed is!! hij is altijd goed het is notabene gewoon Ex dus die is altijd goed!! ook al is ie niet goed..

Pauper
Spelregels is erg dope de laatste 1:30, goede productie, verder weinig bijzonders maar dope omdat het lekker blijft klinken

avatar van Discoverme
Grootheidswaan blijf toch wel leuk. Overigens vind ik alle Extince nummers altijd wel van een hoge animeer-kwaliteit, grappige teksten, leuke vondsten, soms erg simpel, maar daardoor niet minder grappig.

Situatie vind ik 'boeiend'..goed thema.

Als je nummer 7, 8 en 9 (Spelregels, Situatie, Het Volgende Hoofdstuk) even overslaat is het een supergoed album. Maar omdat de Ex ze er wel op heeft gezet worden het 4 sterretjes.

drie Sterren, omdat de avonturen van de exter-o-naldus er op staat.

avatar van Timo710
Die tekst van Madame Jeanette vind ik echt enorm grappig.De remix van Culture Shock vond ik net iets beter. Ben bezig met mijn eerste luister sessie. Ook New Amsterdam doet weer een engels truukje.

Grootheidswaan, Die kende ik natuurlijk al... Vooral humor dit album, lyrics zijn minder als die van Binnenlandse Funk, maar de humor is weer groter. Experimenteel album dit. Voor de Extince fan is hij zeker wel te doen.

Zometeen weer een update als ik verder heb geluisterd.

De avonturen van de Exter-O-Naldus ken ik nog van het 20 jaar album. Wel een dik nummer.

Vitamine-E is voor mij een skipnummer.... Vind hem niet echt dope....

De Lyrics van Spelregels vind ik erg dik, vette track. Hij focked het nummer een beetje op aan het eind maar toch blijft het een dikke track.

Op Situatie zie ik een feature staan van Moni'se , vind haar niet echt dik rappen, wel een dikke beat. Mooi vind ik dat Extince soms minuten met instrumentatie volgooit, dat vind ik iets heel vets, Ik hou van instrumentals.

Dan komen we aan bij Het Volgende Hoofdstuk, met Skate The Great, vind dit nog steeds een hele dikke track, en kende de track ook al een lange tijd. Deze track gaf mij altijd het gevoel alsof The Ex samen met Skate gewoon een beetje aan het freestylen waren. Iets wat ik heel vet vind.

Dutch Touch begint nogal raar... Het blijkt een nummer met allemaal buitenlandse vocals te zijn, best leuk eigenlijk. Mooie beat ook! Ook weer heel leuk, dat hij oude vocals van zichzelf inscratched, dat deed hij eerder ook.

Le Fanclub doet redelijk aan.... Hierna komt de bonustrack: Het land van ooit. Die is ook wel relaxed, niet echt iets special.

Dit was dan mijn Luistersessie. Het is een beetje een Experimenteel album, Experimenten als Engels met Nederlands Mixen, en Humoristische tracks, een paar bangers ook nog.

Kom bij een 3,0 uit. Puur omdat ik nogal neutraal tegenover dit album sta.

Mezelf
Timo710 schreef:

Ken je het nummer Bop Gun (One Nation) van Ice Cube (van het album Lethal injection), dat geeft hetzelfde gevoel voor mij, moet je ook eens checken als je die nog niet kent.

Timo710 schreef:
Kom bij een 3,0 uit. Puur omdat ik nogal neutraal tegenover dit album sta.

Ik geef het ook een 3, niet slecht maar ook niets dat er echt uitspringt. Er zitten geen tracks á la "Spraakwater" of "Kaal of Kammen" op.

avatar van thomzi50
Ik vind Grootheidswaan toch wel een erg tof nummer. Madam Jeanette is ook de moeite waard.

Er staan wat écht grappige en leuke tracks op, maar ook een hoop saaiheid helaas, of storende geluiden. Grootheidswaan is echt dope!

avatar van VforVictor
Timo710 schreef:

echt een dope track ja espect:

kbedoel natuurlijk; R E S P E C T

Superbeertje
Heeft Dutch-Touch wat met die documentaire te maken?

avatar van pascal83
Superbeertje schreef:
Heeft Dutch-Touch wat met die documentaire te maken?

Nee.

avatar van royals
Man, Dutch Touch! Geweldig.

avatar van MAS
MAS
Een minder album van de Exter-O-Naldus maar toch is het niet heel slecht. Vind het wel leuk dat hij altijd een possecut op zijn album heeft.

avatar van KILLERBEE99
Geen super album, maar zeker ook niet slecht zoals elke Extince album.

avatar van Timmie
is "Land van ooit" hier een bonus track?

avatar van MAS
MAS
Ja het is een hidden track die achter Le Fanclub komt.

avatar van Nr.4
Dope album, Extince is een baas. Die Dutch Touch vind ik erg gaaf gedaan, verder zijn vooral de bekendere nummers Grootheidswaan, Madam Jaenette en De Avonturen...mijn favorieten. Vind het als geheel sterker dan Tweede Jeugd, al ben ik daar een van de weinigen in als ik dat zo zie.

avatar van Nr.4
Ga toch wat naar beneden. Aantal producties die de tand des tijds niet hebben doorstaan en dan duren de nummers toch vrij lang soms. Grootheidswaan blijft mijn favoriet.

avatar van Ludo
Moeilijke Tweede. De beats zijn het net niet, maar ze dagen Extince wel uit, hijzelf is tekstueel in prima vorm, én hij durft. Zo'n track als Situatie is mislukt, maar heeft wel zelfspot (flaporen!) en Theo Maassen-achtige 'toneelkwaliteiten'.

Tekenend vind ik de titeltrack, eigenlijk een prima nummer, maar het begint de eerste 30 seconden nogal lui, om er dan pas goed in te knallen. Bovendien, er zijn teveel nummers die te lang doorgaan (zoals eerdergenoemde Situatie) maar juist Vitamine E maakt dan weer géén extra rondje, terwijl het daar wel kon doen, met dat refrein.