Waltari - You Are Waltari (2015)

1 stem

2. Tranquality (4:03)
  3. Solutions (3:33)
  4. Only the Truth (4:03)
  5. Mountain Top (4:00)
  6. Right Wing Theme (4:01)
  7. Strangled (2:02)
  8. Keep It Alive (3:51)
  9. Singular (4:10)
  10. Not Much to Touch You (4:52)
  11. Hyväolihyväoli (4:44)
  12. Drag (4:42)
  13. Televizor (3:24)
  14. Diggin the Alien (3:38)
avatar van OzzyLoud
Na 6 jaar stilte brengt Waltari zn 12de studioalbum uit. En blijkbaar heeft het ze goed gedaan want hun laatste werk (Below Zero) blonk bepaalt niet uit... Het Waltari geluid met synths, keyboards/piano en volle gitaren is weer terug. En wat heet... sinds dit album heeft de Finse band maar liefst 4 gitaristen in zijn gelederen! Jariot en Sami waren er min of meer vanaf het begin en nu met Nino en Kimmo erbij.
Ik zou bijna zeggen gelukkig hoor je dat niet terug of het zou het snelle Mountain Top moeten zijn want dat is nou juist de enige song zijn die aan overdaad lijdt.
Over het algemeen is de plaat nog wel aan de wisselvallige kant. De eerste 3 tracks weten niet helemaal te overtuigen. Only The Truth is het eerste nummer wat rijk is aan variatie in de Waltari traditie en voor de rest heeft het een aardig meebrul gehalte. Nummer 6 Right Wing Theme is een grappige meezing nummer in country stijl. Vervolgens is Strangeld de miskleun van het album: trash op zn slechtst zeg maar...
De volgende 5 tracks zijn het beste wat deze plaat te bieden heeft. Keep It Alive is nog aardig melodieus maar Singular, Not Much To Touch You, Hyvaolihyvaoli (= goed genoeg) en Drag zijn stuk voor stuk pittige krachtige nummers met als top de giftige vocalen van Kartsy in het nummer Drag.
Hierna volgt als contrast het lieve akoestische Televizor in het fins gezongen.
Waltari heeft zich duidelijk gerevancheerd maar niet alle songs zijn even sterk dus 3.5 ster is op zijn plaats.