Sufjan Stevens - The Greatest Gift (2017)

Alternatieve titels: Outtakes, Remixes, & Demos from Carrie & Lowell | The Greatest Gift Mixtape

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Wallowa Lake Monster [Carrie & Lowell Outtake] (6:52)
  2. Drawn to the Blood [Sufjan Stevens Remix] (5:28)
  3. Death with Dignity [Helado Negro Remix] (4:08)
  4. John My Beloved [iPhone Demo] (4:17)
  5. Drawn to the Blood [Fingerpicking Version] (2:01)
  6. The Greatest Gift [Carrie & Lowell Outtake] (1:51)
  7. Exploding Whale [Doveman Remix] (5:27)
  8. All of Me Wants All of You [Helado Negro Remix] (3:24)
  9. Fourth of July [900X Remix] (6:48)
  10. The Hidden River of My Life [Carrie & Lowell Outtake] (4:04)
  11. City of Roses [Carrie & Lowell Outtake] (2:14)
  12. Carrie & Lowell [iPhone Demo] * (1:52)
avatar van Appels123
Vind het persoonlijk best jammer dat dit uitkomt. Carrie & Lowell is wat mij betreft een heel erg persoonlijk album en een bonus/outtakes/remix album haalt bij mij toch wat van de magie weg. Desondanks kijk ik wel uit naar de drie nieuwe nummers.

avatar van Appels123
Het eerste nummer is gisteren uitgebracht: Wallowa Lake Monster.

Sufjan Stevens - Wallowa Lake Monster (Official Audio) - YouTube

Wat een prachtig nummer. Het mixt het beste van Planetarium met het beste van Carrie & Lowell met een fenomenaal outro van zo'n 3 minuten.

avatar van AOVV
Wallowa Lake Monster is inderdaad een verbluffend nummer. Daardoor ben ik toch op z'n minst benieuwd naar de overige outtakes op dit plaatje.

avatar van Motdattan
De John My Beloved iPhone Demo is nu ook te beluisteren!

Wallowa Lake Monster is een schitterend nummer. Heeft hier regelmatig aangestaan de afgelopen paar weken.

avatar van nocinoci
Als ik toch nog even mag reageren op Appels123: "een bonus/outtakes/remix album haalt bij mij toch wat van de magie weg". The Avalanche (2006) was ook zo'n album met restmateriaal van opnames voor Stevens' legendarische Illinois-album. Wat ben ik blij dat dat niet door de digitale shredder is gehaald! Nog altijd een prachtplaat.

Outtakes, Remixes en Demos van Carrie & Lowell. Wil ik die horen?

The Greatest Gift? Is dat niet een beetje een potsierlijke titel? Het is toch zeker niet z'n nieuwe kerstcompilatie?!

Ja, ik wil het horen, want ik wilde The Avalanche ook horen en die vind ik heerlijk, bovendien vind ik het vooruitgesnelde Wallowa Lake Monster een prachtig nummer, ook al gaat het om een outtake. Er staan er nog drie op: The Greatest Gift (daar is de titel dan), The Hidden River of My Life en City of Roses. Genoeg om het al weer een stuk interessanter te maken.

Blijven er nog wel 9 andere over. iPhone demo's? Hmm. Remixen? Ik weet het niet. De originelen zijn zo mooi. Maar zoals gezegd; The Avalanche is goed, dus ik kan met een gerust hart ook naar The Greatest Gift luisteren, en daarbij moet ik toegeven dat Sufjan al aardig wat jaartjes tot mijn top-favorieten hoort en ik, ondanks zijn veelzijdigheid en grilligheid, nooit teleurgesteld ben in hem (op Enjoy Your Rabbit na, waar ik niet zo veel mee kan).

En inderdaad, The Greatest Gift is een fijn album, alleen al door de drie outtakes die terecht niet op Carrie & Lowell terecht zijn gekomen vanwege een toch ietwat ander karakter. Natuurlijk is er niet veel te verbeteren aan de originelen van een voor mij 5* album. Of het nu gaat om een remix of een iPhone demo. Het is niet the real thing. Maar Sufjan slaagt er wel in om dit album de moeite waard te laten zijn. Het boeit en gek genoeg werken de nummers prima achter elkaar (je zou denken van niet, afgaande op de titels met toevoegingen tussen haakjes).

Ik denk wel dat dit album vooral fijn is voor Sufjan-liefhebbers. Ben je niet of nauwelijks bekend met zijn werk dan kan je beter naar Carrie & Lowell gaan luisteren of pak je één van de andere hooggewaardeerde albums. Kom je toch per ongeluk voor het eerst in aanraking met deze geweldige artiest door dit album dan denk ik dat het niet eens heel erg is. Sufjan brengt zijn veelzijdigheid kleinschalig in beeld op The Greatest Gift en dat mag best een groots cadeautje genoemd worden, voor zowel voor fans als nieuwsgierigen.

avatar van E-Clect-Eddy
Dit album is nu al (tijdelijk) te beluisteren via een stream van NPR first listen

...voor als je niet kunt wachten tot vrijdag.

avatar van Lura
Ik zet zijn kerstcd wel op.

Krokus
Een geheel nieuwe cd met allemaal nieuwe nummers was natuurlijk veel beter geweest. Ik begrijp Sufjan niet waarom dit nu naar buiten moet worden gebracht. Ik vind het jammer dat hij op deze wijze zijn muziekwerken herhaalt.

avatar van Appels123
Toen ik voor het eerst Wallowa Lake Monster hoorde had ik erg hoge verwachtingen van de andere nummers die nog niet gereleaset waren. Helaas vind ik dit eigenlijk de zwakste nummers van de plaat. Vooral The Greatest Gift vind ik een niemendalletje. Ook de demo's zijn niet erg interessant, alhoewel ik de demo van John my Beloved mooier vind dan het origineel. De remixes daarentegen hebben mij verrast. Vooral de prachtige remix van Fourth of July is een echte aanwist voor Sufjan's 'repertoire'. Overall is deze bonus cd compleet overbodig, maar als Sufjan fanboy ben ik natuurlijk blij met elk materiaal wat uitkomt.

Voor mij werkt het juist weer andersom: ik raakte redelijk snel wat uitgekeken op Carrie & Lowell en stelde mijn waardering naar beneden bij. Maar deze Mix Tape is gevarieerder, 'spannender' en nog steeds (erg) mooi. Het lijkt bij vlagen ook op fraaie filmmuziek. Een geslaagde soundtrack van zijn leven in allerlei varianten.

Van de nieuwe nummers is Wallowa Lake Monster echt heel sterk en zijn The Hidden River of My Life & City of Roses ook zeker de moeite waard. Veel remixen zijn minstens zo goed als het origineel, in ieder geval weer zo goed gedaan dat ze eigenlijk niet te missen zijn. Voorbeelden zijn beide remixen van Drawn to the Blood & die van Death to the Dignity.

Sufjan flikt het 'm weer; een ogenschijnlijk dom concept (een verzamelaar met demo's, remixes en outtakes) groeit onder zijn vleugels uit tot een hele fijne plaat. Mooi gevarieerd, spannend en met respect voor het origineel. John my beloved - Iphone demo snijdt echt dwars door het hart.

avatar van Cor
Cor
Tja, ik heb er niet zo heel veel mee. Sufjan (een held overigens) maakt van hele mooie nummers ook weer hele mooie bewerkingen en strooit met wat lefrovers. Maar ik voel de toegevoegde waarde nooit zo. Mooie plaat, maar ja, die meerwaarde hè.

avatar van dynamo d
Ik heb dit album redelijk snel bij Amazon besteld maar de levering wordt vreemd genoeg steeds uitgesteld. Is er maar een beperkte opgave van?

dynamo d schreef:
Is er maar een beperkte opgave van?

Volgens mij van de gekleurde versie wel (is er eigenlijk wel een normale versie?).

avatar van mlndrpl
Carrie & Lowell was mijn kennismaking met Sufjan Stevens en maakte veel indruk. Deze "Mixtape" is toch wel een erg fijne toevoeging. Ik vind de remixes (en Wallowa Lake Monster) erg aangenaam digitaal sferisch en de iPhone demo's wel erg krachtig de essentie van de latere album tracks weergeven. Ik vind ook juist het digitale stukje in de +/- helft van deze mixtape een leuke variatie op de andere albums die ik van hem ken (Michigan, Illinoise en Carrie & Lowell)

Ik ben erg blij met deze (gele) toevoeging aan mijn verzameling!

Stijn_Slayer
Je zou maar een iPhone zijn en gekocht worden door Sufjan. Dan ben je de gelukkigste iPhone ter wereld.