Ramses Shaffy - Ramses '97 (1997)

Pop / Roots
Label: CNR

1. Ouverture (4:23)
  2. 't Is Stil in Amsterdam (3:52)
  3. Zonder Bagage (2:23)
  4. Nu Ik Vertrek (3:31)
  5. An & Jan (3:05)
  6. De Trein Naar het Noorden (2:29)
  7. Ga Weg (0:57)
  8. Eens in de Honderd Jaar (3:12)
  9. Laat Me (5:33)
  10. Idereen Wil Je (3:49)
  11. Alfabed (1:59)
  12. De een Wil de Ander (3:50)
  13. Mama Mokum (3:55)
  14. We Zullen Doorgaan (5:11)
  15. Antwerpen (4:02)
  16. Heerlijk (3:34)
  17. Zing-vecht-huil-bid-lach-werk en Bewonder (4:53)
  18. Sammy (4:47)
  19. Shaffy Cantate (4:05)
  20. Jij Bent Mij Zo Lief * (4:10)
totale tijdsduur: 1:09:30 (1:13:40)
avatar van c-moon
In '97 toerde Ramses Shaffy weer met zijn o zo mooie liedjes. Ter gelegenheid daarvan werd ook de CD "Ramses '97" uitgebracht, die werd opgenomen aan het begin van die tour in het Luxor Theater in Rotterdam op 23 maart van dat jaar.

We horen een Ramses, dan toch ook al op respectabele leeftijd, in een bijzonder goede vorm zijnde, en dat kon ik zelf ook ervaren toen ik het optreden bijwoonde van deze tour in 'mijn eigen Mechelen'. Het was de eerste keer dat ik de levende legende aan het werk zag (wellicht blijft het ook bij die keer...).

Ik herinner het me nog als gisteren. Een wat beverige Ramses die op het podium aan zijn vleugel zit. Je zou denken: "oei, ..". Maar vanaf het moment dat de eerste noot Ramses' stembanden verliet was het kippenvel van A tot Z. Ja, hij was zichtbaar oud geworden, maar potvolkoffie, met zijn mooie stemgeluid en zangcapaciteiten alsook pianospel was niets mis hoor. En zo herinner ik mij een echt - veel te kort - maar fantastisch optreden van deze grote meneer van het Nederlandse lied...

De selectie - alle klassiekers + het (dan) nieuwe "jij hebt mij zo lief" die voor het programma "Ramses '97" gemaakt werd is uitstekend, en zo zijn ook de uitvoeringen!

Luister naar de zovele mooie liedjes van Ramses en geniet, wat een prachtige teksten en muziek schreef deze grote meneer toch. Het (in '97) nieuwe "Jij Bent Mij Zo Lief" hoort daar zeker en vast ook bij! Andere hoogtepunten op dit album zijn zonder enige twijfel "'t is Stil in Amsterdam", "Eens in de honderd jaar" (sowieso een van mijn all time Ramses-favorites), "De een wil de ander", "Heerlijk", "Antwerpen" en de weerom perfecte versie van de klassieker "Zing-vecht..." .

Een interessante "best of", maar dan live

avatar van George
Wat is dat toch met ons Nederlanders ? Moet C-Moon , een Vlaming , ons attenderen op de onvergelijkbare kwaliteiten en de unieke positie , die Ramses binnen het Nederlandse muziekleven inneemt ?

avatar van berrebar

Nee, natuurlijk niet, retorische vraag
maar hetzelfde, en ik heb het nog niet gechecked, zullen we ook wel zien bij Bram Vermeulen bij voorbeeld.
Wat is jouw standpunt dan mbt Ramses?
Ik bedoel WAT waardeer je in zijn muziek?
Ik hou van het (inmiddels) doorleefde stemgeluid en het passionele
enz Op de dam staat een oude man, ook dat statige af en toe
Dan denk ik bij mezelf wel es Ramses is niet eens Hollands van geboorte ...maar wat kunnen een hoop ogenschijnlijk echte Hollanders een graantje meepikken van zijn taalrijkdom
dat moet een ieder toch met me eens zijn?

avatar van Twinpeaks
Ramses Shaffy was natuurlijk een uitzonderlijk artiest.De lenigheid in zijn stem en voordracht en de prachtige nummers die hij ons heeft nagelaten moeten we koesteren voor ons nageslacht.Shaffy raakt de ziel en snijdt er vaak genoeg ook dwars doorheen.Mooie en geestige observaties ,steeds weer gebracht met die twinkeling in zijn stem en ogen.Ramses speelde met alles en iedereen en had lak aan de hele wereld.Ik mis op deze cd het prachtige Ik Drink ,maar voor de rest niks dan lof.
5 sterren

avatar van Boermetkiespijn
Altijd al een bewonderaar geweest van deze man. Ondanks het zuipen dat hij deed (maar ook daardoor) wist hij met zijn liedjes de gevoelige snaar te raken bij menig luisteraar.

De CD opent al geweldig met "Ouverture", met daarin enkele van zijn grootste successen, instrumentaal uitgevoerd.

"'t Is Stil in Amsterdam", schitterend nummer. Een korte tijd voor zijn dood heeft hij dit nummer, achter de piano zittend, gespeeld. Aan het einde van het nummer werd hij hoorbaar emotioneel, ben ervan overtuigd dat het bewuste optreden iedereen door merg en been ging.

"Zonder Bagage", erg gaaf uitgevoerd live! Poëtische en ontzettend sterke tekst. Een nummer waar je vrolijk van wordt!

"Nu Ik Vertrek", muzikaal erg krachtig. Schitterend hoe de piano, maar vooral ook de saxofoon Ramses begeleidt in dit nummer. Herkenbaar thema, pakkende tekst!

"An en Jan", ontroerend lied waarin eigenlijk alleen de laatste twee zinnen positief zijn, knap gedaan, goed verwoord...

"De Trein naar het Noorden", akoestisch en rustig luisterliedje. Mooi gezongen.

"Ga Weg", kort maar krachtig liedje, gezongen gedicht. "Kom hier... Of kom niet"

"Eens in de Honderd Jaar", roerig luisterliedje. Hou ik van...

"Laat Me" is toch wel één van Ramses' mooiste liedjes. Vervelend is de hihat die je voor het gehoor te snel hoort gaan bij het refrein. Wel een gave toevoeging is de jazzgitaar die er halverwege bij komt! Grappig dat hij op het eind zegt "Ik heb het nog nooit zo gedaan".

"Iedereen Wil Je", leuke woordspelingen, swingende fijne muziek.

"Alfabed", humoristisch liedje over een wat absurde afloop van een one night stand. Kolderiek, vind ik leuk!

"De Een Wil de Ander", leuk liedje over de liefde en afwijzing. Leuk is dat ieder couplet in dialoogvorm is gezongen.

"Mama Mokum", mooi liedje met dezelfde strekking als "Hee Amsterdam" van Drukwerk.

"We Zullen Doorgaan", gepersifleerd door André van Duin, gecoverd door Hans de Booij, maar niets haalt het bij Ramses. Verrassend is het stuk instrumentaal na 2:30. Schitterend!

"Antwerpen" vind ik in vergelijking met de rest een beetje eentonig en mak.

"Heerlijk", een apart liefdesliedjes met beschrijvingen die doen denken aan het Bijbelboek 'Hooglied'.

"Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder", schitterend. Misschien wel Shaffy's grootste hit. Las net dat deze titel is gebaseerd op een citaat van zangeres Joan Baez. Leuk weetje. Dit nummer is ook opgenomen door Bløf. Hadden ze voor mij niet hoeven doen.

"Sammy", Ramses beurt in dit liedje iemand op. En hoe! Je moet een beste rugafwijking hebben als je nog krom loopt nadat je zo bent toegesproken.

"Shaffy Cantate", gaaf uitgevoerd, toch stoor ik me een beetje aan die dwarsfluit. Waar is die saxofoon als je hem nodig hebt!?

"Jij Bent Mij Zo Lief", nog een liefdesliedje. Ik heb een hekel aan de meeste liefdesliedjes, maar Ramses weet het te brengen...