The Three Degrees - The Three Degrees (1973)

Soul
Label: Philadelphia

1. Dirty Ol' Man (4:33)
  2. Can't You See What You're Doing to Me (2:31)
  3. A Woman Needs a Good Man (4:19)
  4. When Will I See You Again (2:58)
  5. I Didn't Know (2:50)
  6. I Like Being a Woman (3:56)
  7. If and When (7:07)
  8. Year of Decision (2:42)
  9. TSOP (The Sound of Philadelphia) * (3:36)

met MFSB

10. Love Is the Messaga * (2:41)

met MFSB

11. Dirty Ol' Man [A Tom Moulton Mix] * (8:21)
avatar van sq
sq
The Three degrees werden even de ´Supremes van de seventies´ genoemd, vanwege het gemak waarmee de 3 hits op dit album de wereld over gingen (nummers 1, 4 en 8 ). Dirty ol´Man werd in Nederland een van de allergrootste seventies-hits uberhaupt. Later gingen de dames volledig mee in de disco-rage (oa ´Giving up Giving in´ en ´The Runner´), maar dat was toch een stuk platter dan een nummer als ´When Will I see you Again´, dat volgens mij nog steeds als een klasse nummer zou opvallen tussen al het R&B geweld als t opnieuw zou worden uitgebracht.
Ook de niet-hits op dit album zijn meer dan alleen ´vullertjes´. ´A Woman needs a Good Man´ heeft wel soul, bijvoorbeeld.

Pieter Paal
Dit is wel niet te meten met de soul-muziek van Stevie Wonder of Aretha Franklin, maar het is altijd leuk om weer eens op te zetten.
'Dirty ol' man' is nog steeds de favoriete song van Kees van Kooten.

EVANSHEWSON
sq schreef:

Geheel akkoord; Dirty Old Man, When Will I See You Again en Year of Dicision blijven gewoon ontzettend mooie soulnummers.
Maar de rest van de plaat ken ik niet.

avatar van papsie
Heerlijk, die Philadelphia Sound. Er staan inderdaad alleen maar goeie nummers op deze LP. Ik kan geen zwakke nummers noemen. Daarom een dikke 4,5*

avatar van LucM
Dirty Ol' Man is een uitstekend nummer en werd een nr.1-hit, When Will I See You Again en Year of Decision werden ook hits en mogen er nu zeker nog zijn.
Van The Three Degrees bezit ik enkel een (hit)compilatie.

avatar van Angelo
Ten tijde van deze LP was de soul uit Detroit (Motown) en Memphis (Stax) niet meer zo hot. In plaats daarvan kwam de Philly-soul. Onder deze categorie vielen o.a. Archie Bell, Jean Carn, Harold Melvin, The O'Jays, The Intruders en natuurlijk The Three Degrees. De doorbraak van dit trio liet echter op zich wachten; ze timmerden aan de weg sinds 1963 en de twee albums die voor deze plaat werden uitgebracht op het Roulette-label, brachten niet het succes waarop werd gehoopt. 'Dirty ol' man' en 'When will I see you again' maar ook 'Year of decision' werden hits en zorgden voor de definitieve doorbraak. Maar zoals ik in een van de bovenstaande reacties las, zijn ook de andere nummers meer oké. 'A woman needs a good man' kent bepaalde lichte funk-elementen zoals we indertijd vaker hoorden uit Philadelphia. Verder vind ik 'Can't you see what you're doing to me' en 'If and when' ook de moeite waard. De overgebleven nummers zijn niet meer dan aardig.

De originele LP-hoes is uitklapbaar (gatefold cover) en in de binnenkant vinden we een grote afbeelding van The Three Degrees, waarvan ik me kan voorstellen dat die nogal spraakmakend was in het conservatieve Amerika, vooral in 1973.

avatar van Kronos
Alleen die hoes is al wel de moeite.

Vandaag in de kringloop gevonden in nog goeie staat voor slechts € 0,50.

avatar van Kronos
Soms moet je al eens geluk hebben. Ik had dit album zien staan in dit prachtige boek en op mijn verlanglijstje gezet. Een week later of zo vind ik dit (in zeer goede staat) in de kringloop, zoals ik al schreef in mijn vorige bericht.

Intussen een paar keer beluisterd en het is echt niet alleen de hoes die de moeite is. Van dit soort Philadelphia soul wil ik nog wel meer leren kennen. Heel sfeervol voor de late uurtjes. Het boek dat ik uit de bibliotheek had ook maar eens aanschaffen denk ik.

De Dames op de binnenzijde van de gatefold lp hoes zijn inderdaad opvallend sexy gekleed:
Nipple Gate a-la 1973.

Prachtige klassiekers en voor mij de ontdekking "If and When": ontroerend sterk en melodieus.
Voor mij het beste album van deze groep.

avatar van jorro
Jeugdsentiment dit. Dirty Old Man, When Will I See You Again en Year of Decision op één en hetzelfde album.Maar het hele album swingt.
Mooi omdat het veel losmaakt uit mijn jeugd en mijn discovriendin van destijds doet herleven.
Ambassadeurs van de Philly soul bij uitstek en daarom terecht in de jaarlijst Oor van 1974 aanwezig