Big Thief - Capacity (2017)

Label: Saddle Creek

1. Pretty Things (3:04)
  2. Shark Smile (3:57)
  3. Capacity (3:51)
  4. Watering (3:22)
  5. Coma (3:39)
  6. Great White Shark (3:21)
  7. Mythological Beauty (5:06)
  8. Objects (2:41)
  9. Haley (3:32)
  10. Mary (5:28)
  11. Black Diamonds (3:34)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

Ben benieuwd heb de afgelopen wat singles beluisterd en dat nodigde wel uit om dit ook eens te luisteren.

Jammer genoeg mist de versie op NPR het nummer Coma... beetje vreemd.

Mythological Beauty is prachtig en steekt boven de rest uit, maar dit album is een groeier dus afwachten waar de waardering zal eindigen. Ook Mary bevalt prima bij de eerste beluistering.

2x gehoord tot dusver. Nogal psychedelisch, had ik niet verwacht. Neem wat er op de intro van het catchy, duistere "Shark Smile" gebeurt bijvoorbeeld (niet te horen op de single versie). "Great White Shark" klinkt ook vreemd, met akkoordenschema's die haast oosters klinken. Mary is dan een prachtige ballad.

Iets experimenteler, meer intiem en ook rauwer en meer lo-fi dan het debuut. Had duidelijk meer countryrock verwacht: wat we krijgen is folk, psychedelica en wat rauwe lo-fi randjes. Cool!

avatar van Snoeperd
Geweldige plaat dit. Een soort psychedelischere Julia Stone. Wat een engelenstem heeft de zangeres van Big Thief. Fijn plaatje, gaat dat luisteren.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Big Thief - Capacity - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ik was bijna een jaar geleden erg te spreken over Masterpiece van de uit Brooklyn afkomstige band Big Thief.

De band rond gitarist en zangeres Adrianne Lenker en gitarist Buck Meek had op dat moment nog niet veel aandacht getrokken met haar debuut en mijn lovende recensie heeft daar helaas helemaal niets aan veranderd.

Zonde, want de rauwe rammelrock van het tweetal viel op door aanstekelijke songs en vooral door goed en veelzijdig gitaarwerk.

Over het beperkte succes van het debuut van Big Thief hoeven we niet langer te treuren, want inmiddels is ook de tweede plaat van de Amerikaanse band verschenen. Capacity zit in net zo’n lelijke hoes als zijn voorganger en opent net als deze voorganger met een ingetogen folksong.

Het is wederom een folksong die je op het verkeerde been zet, want vanaf track 2 gaat Big Thief ook dit keer los met lekker rammelende rock, al neemt de band op haar tweede plaat wel veel vaker gas terug dan op het debuut. Capacity ligt desondanks in het verlengde van zijn voorganger en vermaakt met aanstekelijke rocksongs vol heerlijke gitaarloopjes en al even aangename en licht onderkoelde vocalen.

Het gitaarspel is net als op het debuut van de band één van de sterkste wapens van Big Thief, maar ook op andere terreinen laat de band uit Brooklyn groei horen. De zang van Adrianne Lenker klinkt wat vaster en verleidelijker en de songs van de band hebben absoluut aan kracht gewonnen.

Het zijn nog steeds songs die zich hebben laten beïnvloeden door de lo-fi uit de jaren 90, maar ook invloeden uit de shoegaze, dreampop, noiserock en psychedelica hebben hun weg gevonden naar de muziek van Big Thief. Capacity is voorzien van een bijzonder wat zompig geluid. Dat is even wennen, maar het geeft de muziek van Big Thief ook iets intiems.

Zeker wanneer de band kiest voor psychedelische klanken, soms gruizige en soms dromerige gitaren en de bijzondere zang van Adrianne Lenker valt er veel te genieten. De stem van de oorspronkelijk uit Minnesota afkomstige muzikante vond ik vorig jaar nogal onderkoeld klinken, maar klinkt dit keer expressiever en ook emotievoller.

Het draagt allemaal positief bij aan een plaat die vast de wereld niet gaat veroveren, maar als je gevoelig bent voor de bijzondere popmuziek van Big Thief heb je met Capacity goud in handen. Ik was het debuut van de band eerlijk gezegd al weer vergeten, maar deze tweede plaat ga ik niet meer los laten.

Capacity roept associaties op met de muziek van onder andere Angel Olsen, PJ Harvey, Lady Lamb en Sharon van Etten, maar Big Thief heeft toch vooral een eigen geluid. Het is een geluid dat zich heerlijk tegen je aan kan vleien, maar net zo makkelijk tegen de haren instrijkt. In beide gevallen vermaakt de band uit Brooklyn opvallend makkelijk.

Capacity staat, net als het debuut van Big Thief vorig jaar, vol met ruwe diamanten die je zelf nog mag slijpen. Heel veel energie is daar niet voor nodig, want na een paar keer horen blinkt en fonkelt Capacity feller en indringender dan de meeste andere platen van dit moment. Weer een enorme aanrader dus. Hopelijk krijgt de plaat wat meer aandacht dan het miskende debuut een jaar geleden. Erwin Zijleman

avatar van bommel
Luistert lekker weg.
Vooral de opener prachtig.

avatar van Minneapolis
Snoeperd schreef:

Ook ik dacht gelijk in die richting. Maar na de eerste kennismaking bevalt deze mij al beter dan het nieuwe album van Angus en Julia (welke ik al een paar keer heb beluisterd). Veelbelovend..

avatar van vinejo
Alleen al voor "Mary" is deze plaat de aankoop waard. Wat een hemels nummer.
Ook Pretty Things en Shark smile zijn pareltjes.

avatar van juvefc_robin
Check even het solo album van Buck Meek (gitarist van Big Thief).
Zeker de moeite waard als je Big Thief kan waarderen!

avatar van philtuper
Ook na tig luisterbeurten blijft Mary van de hors-categorie, zonder de overige nummers te kort te doen.
Live ook helemaal het kippenvel bezorgend trouwens...