Ramses Shaffy - We Leven Nog (1975)

Label: Philips

1. Wij Zullen Doorgaan (4:24)
  2. Terras (3:07)
  3. Goden (3:09)
  4. Vader (3:08)
  5. Josje (3:57)
  6. Door Alles Heen (2:59)

met Liesbeth List

7. We Leven Nog (4:38)
  8. Zon (2:34)
  9. De Nieuwe Brug (5:39)
  10. Doudy (2:44)
  11. Echo (3:22)
  12. Op de Dam (4:11)
Pieter Paal
Deze plaat heeft de titel 'We leven nog' en in 1988 verscheen 'Sterven van geluk'.
In 1972 deed Ramses dit nummer ook al, maar met deze versie scoorde hij een hit. Kort daarna deed Andre van Duin een parodie op dit nummer en ik zie zo nog de beelden van 'Op losse groeven' nog voor me. Het zijn stuk voor stuk prachtige luisterliedjes. 'De nieuwe brug' is ook zo'n uitschieter.

avatar van johan de witt
'Josje' was ook een single.

Deze zal nu toch wel opnieuw uitgebracht worden??

avatar van Simon Smith
De single Josje of het album?

avatar van Hans Brouwer
Pieter Paal schreef:
Ik vraag me af: zou die Van Duin zich, ruim dertig jaar later, niet schamen voor het feit dat hij "We zullen doorgaan" met zijn parodie meende belachelijk te moeten maken .

avatar van Herr Meijer
Natuurlijk niet Hans, waarom zou hij? Het is toch niets persoonlijk, maar puur parodie?

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Ik ga het even over de lp hebben.Doorgaan is zeer goed,maar wordt pas echt leuk als Andre van Duin het zingt.De man op het terras is goed, Goden is wazig en matig, Vader is goed, Josje klinkt zwaar,traag,ja haast onheilspellend tot het omslaat in een allemachtig zeur refrein. Door alles heen is mooi en heeft backing vocals van L.List, Titelnummer We leven nog is een ware traktatie voor mijn oren. Zon gaat over zonnen op het dak van de boot. De nieuwe brug heeft 2 nieuwe leuningen en is zwaar,traag en lang.
Doudy is een misser van de bovenste plank,echt niets aan. Echo is weer een absoluut supernummer,mijn oren tintelen van sensatie. Het laatste liedje hoeft van mij niet zo nodig. De plaat heeft dus drie grote uitschieters,veel goede stukken en de nodige missers. Vier sterren voor Ramses Shaffy.

avatar van vigil
Doudy is inderdaad minder maar verder is het echt een topalbum!

britsnob
Mooie melancholieke plaat , vooral terras en goden zijn erg mooi, wat vind ik boudewijn de groot toch armoedig als je weet dat dit ook bestaat.......

avatar van Supersid
Alweer een sterke plaat, Ramses is op nederlandstalig gebied stilaan een echte openbaring voor mij...
Het titelnummer is hier mijn absolute favoriet, doch de rest kan mij evengoed prima bekoren. De drie voorgaande parels staan hier nog boven, al mag dat nooit afbreuk doen aan deze topkwaliteit. Misschien dat deze uiteindelijk ook weer uitgroeit tot absolute favoriet, men weet maar nooit...

avatar van Deranged
Ramses Shaffy & Metropole Orkest HD - We zullen doorgaan 31-12-99 - YouTube

Het titelnummer is sowieso een van de grootste dingen die de eigen bodem ooit hebben voortgebracht.

Maar van alle verschillende versies die er inmiddels zijn en die ik heb gehoord is bovenstaande in mijn beleving toch de krachtigste.

En dat heeft de oude Ramses toch even mooi bewerkstelligt op zijn oude dag. Lichtelijk breekbaar maar vooral ongekend krachtig.

Zoals je hem eerst ziet staan tot hij de eerste zin pakt, door merg en been gaande uitvoering van een nummer dat dit toch al deed.

Over de laatste jaren van deze held kan men veel denken of zelfs zeggen. Zo gaan die dingen. Zo'n Adriaan oogt ook niet meer al te acrobatisch.

Heeft achter de schermen misschien toch ook iets iets harder geleefd dan je van zo'n kindervriend zou verwachten.

Maar met dit nummer en deze versie met name heeft Ramses reeds voorbij de pensioengerechtigde leeftijd destijds toch nog even een prestatie van wereldformaat neergezet.

avatar van Deranged
Eigenlijk snap ik de versie van We Zullen Doorgaan hierop niet echt. Waarom zo'n tamme boel ervan maken terwijl het origineel juist op voortreffelijk vurige wijze de machtige tekst al uitdroeg.

Bovenstaande performance echter heeft het beste van beide werelden en beschouw ik überhaupt als een van de mooiste performances ooit.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Drie jaar na het origineel werd 'Wij Zullen Doorgaan' voor een breder publiek toegankelijker aan de man gebracht en wederom op single uitgebracht, waarna André van Duin er prompt mee aan de haal ging en,
als je het nazoekt, er een grotere hit mee scoorde. We zullen doorgaan - Wikipedia

Heb het origineel ook wel in huis, maar mijn voorkeur gaat uit naar de heropname. Prima opening van dit album met bijna alleen maar sterke nummers.