Blue States - Nothing Changes Under the Sun (2001)

Avant-Garde / Electronic
Label: 18th Street

1. Arion (4:35)
  2. Diamente (4:30)
  3. The Trainer Shuffle (4:12)
  4. Stereo 99 (4:41)
  5. Spit and Soar (5:07)
  6. Golden Touch (5:24)
  7. Your Girl (5:04)
  8. Looking Glass (4:56)
  9. Theme from Within (4:50)
  10. Elios Therepia (4:47)
  11. Heroes' Elegy (6:39)
  12. Cherio Manoli (3:55)
  13. Walkabout * (4:59)
  14. Daystar * (5:24)
avatar van Mimo
Fenomenaal album, verdient veel meer bekendheid. Kopen!

avatar van frankmulder
Dit debuut van Blue States is echt geweldig! Allmusic noemt Blue States 'semi-kitschy', en dat is het vast ook wel, maar het is gewoon heel fijne muziek, waarbij je elke keer weer een nieuw laagje ontdekt. Ik zou haast als eerste een 5* geven, maar ik doe toch even voorzichtig en houd het bij 4,5*.

Volg Mimo's advies maar: kopen! Hun latere album First Steps Into... is overigens ook zeer de moeite waard.

avatar van Mimo
Je bent vergeten je stem te plaatsen Ik moet echt even First Steps Into opzoeken.

Mimo schreef:

Gefixt, dankjewel. En dat moet je inderdaad maar even doen.

avatar van dj maus
Prettig geluid, dat soms verwijst naar 70's powerpop en soms naar Lalo Schifrin. Compositorisch vind ik het allemaal een beetje voor de hand liggend. Soms zit er ook wat weinig ontwikkeling in de nummers.

Lekker plaatje voor op de achtergrond.

avatar van frankmulder
Heel spannend is het misschien niet, en inderdaad geschikt voor op de achtergrond, maar ook intenser luisteren wordt beloond, vanwege al die laagjes. Nee, ik vind het meer dan een achtergrondplaat.

avatar van frankmulder
Vandaag pas ontdekt: de intrigerende conversatie aan het begin van de bonustrack Walkabout is gesampled van Got It Together op het album Nancy & Lee Again.

avatar van Shelter
Gekocht voor zo'n 5 euries, moest er ff aan wennen. Ben op zich wel voor de electronic dingetjes maar ben gewend aan wat vollere beats. Na stuk of 6x luisteren is het al een stuk beter.
De openings tracks Arion en Diamente zijn overigens echt vet zeg. Voor nu 3,5* met groei potentie, zoals eerder al gezegd is hoor je steeds weer nieuwe laagjes.
Het is eigenlijk een soort van Morcheeba zonder zang.