Greta Van Fleet - Black Smoke Rising (2017)

Label: Republic

1. Highway Tune (3:01)
  2. Safari Song (3:55)
  3. Flower Power (5:13)
  4. Black Smoke Rising (4:20)
kelvini
Ik kwam de band "Greta van Fleet" toevallig tegen tijdens het zoeken naar nieuwe muziek op Spotify.

Het eerste nummer wat ik luisterde was "Highway Tune". Mijn eerste indruk gaf mij het idee dat ik naar een side-project van Robert Plant aan het luisteren was. Dit is vooral dankzij de "aha, aha, aha's" in de eerste paar seconden en de eerste uithaal van de pas 21-jarige zanger. De gitaar doet mij ook zeker denken aan het gitaarspel van Page. In de drums in dit nummer hoor ik ook de stijl van Bonham en de bas van Jones terug. Ze hebben zeker goed geluisterd naar de "grootmeesters". 5/5

Het nummer "Safari Song" is een goed voorbeeld van de verdere inspiratie door Led Zeppelin, vooral de snaredrums in het begin. De zanger zingt op zo'n manier dat ik steeds Plant blijf terughoren, wat goed is. De gitaar heeft in dit nummer qua riffs zeker een goede te pakken, de solo is ook uitstekend. 5/5

Flower Power is een nummer wat het iets rustiger aan doet, het begint met een akoestische gitaar. Deze gitaar doet mij denken aan de akoestische gitaar in "Ramble On". De drums komen daarna met lekkere harde tikken binnen. De zang doet me tekstueel in de eerste paar zinnen heel erg denken aan "Stairway To Heaven". Halverwege het nummer komt er dan weer een uitstekende solo, deze wordt ingeleid door een geweldige schreeuw van de zanger die echt uit de tenen komt. Het orgelspel wat het nummer weer uitleid is ook goed, past zeker bij de stijl. 4,5/5

Black Smoke Rising begint met lekker gitaarspel en de heerlijke zang van de zanger. Je merkt wel in dit nummer dat hij op een andere manier probeert te zingen, waardoor het soms niet echt werkt. Het akoestische gitaar spel halverwege het nummer en de zwijmelende zang trekt het geheel dan echt weer helemaal naar boven. 4/5

Ik kan niet wachten totdat er een volledig album van hun komt. Tot nu toe is er alleen deze EP, maar ik kan wel stellen dat ik deze "plaat" voor mezelf helemaal "grijsdraai".

avatar van Kimmyboy
Zonet ontdekt via een livestream van theneedledrop (werd toevallig aangeraden door een van de kijkers). Wat een EP! Nog maar zelden zo weggeblazen dit jaar na één luisterbeurt.
Wat een stem heeft die zanger overigens. Ligt vrij helemaal in dezelfde lijn als die van Robert Plant, en dat lijkt hij zelf zeer goed te beseffen. In een nummer als Flower Power bijvoorbeeld vind ik zijn uithalen verschrikkelijk sterk.
Deze band ga ik ongetwijfeld blijven volgen. Blijkbaar zouden er nog twee EP's volgen die dan samen een eerste LP gaan vormen. Heel benieuwd naar.

avatar van zaaf
Allemachtig, daar zit wel heel veel PlantDNA in. In de gaten houden.

avatar van vielip
Ik heb dit ook via Spotify 'ontdekt' een paar weken terug. En ook ik dacht naar nooit eerder uitgebrachte Zeppelin zooi te luisteren. Niet dus! Een nieuwe band bestaande uit jonge honden die weten waar ze de mosterd moeten halen en alles jatten wat maar te jatten valt. Er zit weinig tot niks 'eigens' in, maar ooooooh wat klinkt dit lekker zeg! Dikke aanrader derhalve!!

avatar van gastheerg
Dit schreeuwde om meer en gelukkig is dat er inmiddels.

Staat bij mij vooraan dus regelmatig op de vinyldraaier!