Alice Cooper - Paranormal (2017)

Label: earMUSIC

1. Paranormal (4:11)

met Roger Glover

2. Dead Flies (2:22)
  3. Fireball (4:49)
  4. Paranoiac Personality (3:10)
  5. Fallen in Love (3:33)

met Billy Gibbons

6. Dynamite Road (2:43)
  7. Private Public Breakdown (3:26)
  8. Holy Water (3:08)
  9. Rats (2:38)
  10. The Sound of A (4:06)
  11. Genuine American Girl (4:27)
  12. You and All of Your Friends (2:41)
  13. No More Mr. Nice Guy [Live in Columbus] (3:10)
  14. Under My Wheels [Live in Columbus] (2:56)
  15. Billion Dollar Babies [Live in Columbus] (3:44)
  16. Feed My Frankenstein [Live in Columbus] (5:02)
  17. Only Women Bleed [Live in Columbus] (5:12)
  18. School's Out [Live in Columbus] (6:10)

avatar van vielip
Sounds good to me! Gaat qua sound en stijl wat meer richting zijn eind jaren 70 begin jaren 80 werk. Ik hoor bijvoorbeeld elementen die zo op Da da hadden kunnen staan. Het nummer is niet mega bijzonder ofzo maar het heeft wel een zeer aantrekkelijke groove die in je kop blijft hangen. Liedje duurt ook precies lang genoeg met z'n 3 minuten. Ben, zoals altijd bij Alice, weer erg benieuwd naar het volledige album.

avatar van musician
Kan het kloppen, maar het is warm buiten, dat ik Paranoiac Personality als titel niet terug kan vinden op bovengenoemde tracklist?

musician schreef:

Bij bol.com staat hij. Als track 4

avatar van musician
Aha. Dan moet de tracklist hier nog worden aangepast, neem ik aan.
Prima single uiteraard, verder niets van te zeggen!

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Vreemd, ik had de tracklist geïmporteerd via iTunes. Intussen is het album daar trouwens verwijderd ...

avatar van KingMetal
Nieuwe single klinkt goed, ben wel benieuwd naar de rest.

avatar van Karma_To_Burn
Inmiddels ook Paranormal uit, klinkt goed! Zit te twijfelen deze op vinyl te kopen.

avatar van gigage
U2 drummer Mullen jr. speelt zelfs op 10 tracks, lees ik ergens. Larry Mullen isn’t just a guest star on one of the tracks on Alice Cooper’s new album, he’s actually playing drums on 10 tracks on the album titled Paranormal. Bob Ezrin (producer) kwam met het idee. Verrassend.
Of Nita ook meespeelt is mij onbekend.

Dit is een fijn album.

Met als toppers

Private public breakdown
Fallin in love
Dynamite Road
Genuine American Girl
You and all of your friends
Paranoiac Personality
Paranormal
Fireball
The sound of a.

Hoor ik bij Fallin in Love Brian Johnson zachtjes mee brullen???.

Goed album weer. Vind alleen" dead flies" ietsje minder. Een nummer als "rats" knalt ook wel lekker weg.

avatar van E-Clect-Eddy
Fijn weer een nieuw album van Alice en de eerste beluistering valt goed, alhoewel ik de indruk heb dat er meer humor, fantasie en variatie zat op het vorige album Welcome 2 My Nightmare (2011), deze is weer iets meer recht toe recht aan Rock.

Maar ook dat vorige album duurde het een paar luisterbeurten voor ik het beter ging waarderen, dus hoop dat deze ook nog verder groeit.

avatar van Alicia
Ik had al heel vroeg een zwak voor Alice. Al tijdens mijn lagere schooljaren. Maar ja, toen ging School's Out en op zo'n belangrijk moment is de kans nu eenmaal groter dat 'oude liefjes' subiet naar de achtergrond verdwijnen. Ik ben daarom erg benieuwd waar deze tweekoppige Cooper anno 2017 mee bezig is. De titeltrack en vooral Fireball klinken alvast weer erg lekker!

Nu voor de tweede keer aan het luisteren. Ik ben nog niet helemaal enthousiast. Ben het met Eddy eens dat "Welcome 2 My Nightmare" meer variatie had. Ik vind de twee bonustracks "You And All Of Your Friends" en "Genuine American Girl" zelfs beter dan het hele 'echte' album bij elkaar. Daar hoor je de magie en de lekkere jaren '70 rock - gespeeld door originele bandleden. Hier komt ook wat Alice-humor om de hoek kijken ("I'm only 30 out of 50 shades of grey"). Ik had liever een heel album met de originele bandleden gehad - ik vind deze twee nummers goed (plus "Fireball") en ze laten me terugdenken aan de "Killer"-tijd.

Het 'echte' album dan. Ene Tommy Denander heeft een stevige hand in de nummers, zo valt in de credits te lezen. "Paranormal", het eerste nummer, lijkt een combinatie van 4 verschillende nummers die in elkaar geschoven zijn. Het komt maar niet op gang. "Dead Flies" doet me in de coupletjes denken aan "Feed My Frankenstein". "Fireball" vind ik een goed nummer, alleen jammer dat ze zo'n effect over Alice's stem hebben gegooid. "Paranoiac Personality" is ook wel een van mijn favorieten tot nu toe. "Dynamite Road" is een aardig nummer, doet me denken aan "The Devil Went Down To Georgia" van de Charlie Daniels Band (of de Toy Dolls' cover "The Devil Went Down To Scunthorpe"). Leuk einde! "Rats" vind ik een vullertje, zo'n "Dirty Diamonds"/"It's The Little Things"-achtig nummer met veel vaart en zonder veel melodielijntjes. "Holy Water" is te gek. Sluiter "The Sound Of A" is ook wel acceptabel. Het is blijkbaar het eerste nummer dat Alice in 1968 schreef. Wat wordt bedoeld met A?

Ik hoop dat het album nog wat gaat groeien.

avatar van Killeraapje
Ik heb alle albums van Cooper en ben blij dat de beste man nog steeds in staat is om nieuw werk uit te brengen. Ga hem maar eens bestellen, want ik moet mijn collectie natuurlijk wel compleet hebben. Ben benieuwd!

avatar van lynyrd
HAHAHA Alice cooper ?

avatar van Larzz
Zeker heel aardig. Deze nieuwe Alice Cooper. Maar 67 minuten totaal op 2 schijfjes. Waarom? Kan toch makkelijk op 1 cd. 12 tracks plus live bonus. Vervelende trend die ik wel vaker zie. Vind je het gek dat mensen gaan streamen of (legaal) downloaden.

avatar van vielip
Terwijl ze het juist doen om streamen en/of downloaden tegen te gaan. Maar ook hiermee slaan de maatschappijen de plank weer volledig mis! Ze bereiken eerder het tegenovergestelde. Zelfs de lp is verdeeld over 2 schijven. Is helemaal niet nodig en komt het luister plezier ook echt niet ten goede.

avatar van KingMetal
Helemaal mee eens, ik wil liever 1 lp. Veel makkelijker. Maar tegenwoordig moet alles in gatefold met 2 soms 3 lp, s en liefst nog een cd erbij gepropt.

Icon E
Larzz schreef:

De eerste schijf bevat het echte album en de tweede schijf bevat de bonusmeuk. Waarbij opgemerkt moet worden dat Genuine American Girl en You And All Of Your Friends ook bonustracks zijn. Ideaal toch?

avatar van LinkinPark90
Enkele dagen geleden Alice Cooper nog live aan het werk gezien (op Lokerse Feesten), blijft steeds een spektakel deze man live. Van deze plaat bracht hij maar 1 nummer Paranoiac Personality.

Over de plaat: terug richting garagerock/ hardrock uit zijn vroege jaren, geen conceptalbum zoals de voorganger of Along Came a Spider. Ergens misschien een stap achteruit (qua theatraal gevoel) maar het zijn stuk voor stuk lekkere rocknummers op dit album.

Niet het beste werk van mr. Cooper maar zeker geen misser. De twee bonustracks zijn zeker de moeite (zoals in de bovenstaande discussie al werd gemeld: earMusic had beter deze twee tracks samen met de originele nrs. op 1 cd geplaatst, storen doe ik mij hier niet zo aan). De extra livenummers zijn leuk maar ik heb intussen al genoeg live materiaal van Alice Cooper in huis.

Larzz schreef:
Zeker heel aardig. Deze nieuwe Alice Cooper. Maar 67 minuten totaal op 2 schijfjes. Waarom? Kan toch makkelijk op 1 cd. 12 tracks plus live bonus. Vervelende trend die ik wel vaker zie. .

Ik las ergens dat de reden is, dat één verkocht exemplaar dan telt als twee verkochte exemplaren.

avatar van vielip
Zo werkte dat vroeger inderdaad wel ja! Zeker in de tijd van de lp's.

Icon E
Paranormal is wel een plaatje met songs die zich aangenaam in je hoofd nestelen. Met een lekkere 60's en 70's vibe. Dat sommige riedeltjes heel bekend voorkomen deert mij dan ook niet.

Zo heeft Paranoiac Personality bijvoorbeeld het één en ander duidelijk geleend uit Ozzy's Little Dolls. Het geeft allemaal niet want de typische Alice Coopergeest waart ook behoorlijk rond.

Nummers als Dead Flies en Fireball zijn to the point en gaan erin als koek. The Sound Of A sluit het geheel fraai af en Bob Ezrin laat het allemaal klinken als een klok.

Naast de kleine gastrolletjes van Roger Glover en Billy Gibbons is het opvallend genoeg dat het die houthakker van U2 is die de gaatjes dicht tikt. Je merkt er verder weinig van maar niettemin een geinig detail.

Lang verhaal kort: Paranormal is een amusante toevoeging aan de omvangrijke kronieken van Alice Cooper

avatar van musician
Wederom een klein pareltje van Alice Cooper.

Lekker stevig ook weer. Voor mij iets minder dan de vorige, Welcome to my nightmare 2. Die iets meer afwisseling en een aardig verhaal heeft.

Geweldig ook de lengte van het hoofdalbum (cd 1): 34 minuten. Als alles is gezegd en gedaan en de belangrijkste muziek tot een werkstuk samengevat, moet je het daarna vooral ook zo laten. Kort en krachtig lijkt mij dan de juiste uitdrukking.

Daarom begrijp ik het goed dat de twee nummers met de originele Alice Cooper band en de livetracks naar een 2e cd zijn verhuisd, als prima aanvulling op de hoofdact.

Cooper (bijna 70) blijft redelijk zichzelf en vocaal overeind. Hoewel ik de kritiek van diehards dat hij toch wel iets van zijn wilde haren begint te verliezen zou begrijpen. Ik vind dat zelf overigens helemaal niet erg, ik heb hem deze eeuw weer herontdekt en laat hem niet meer schieten.

avatar van Edwynn
Die retrovibe werd ook al gehanteerd op de recentere voorgangers zoals Along Came A Spider. Niettemin staat Paranormal bol van de spetterende tracks die eens lekker weinig pretenties hebben en die zo gemakkelijk in je hoofd gaan zitten zonder dat het vervelend wordt.

Wat Kiss al niet onverdienstelijk probeerde op Sonic Boom, lukt Alice Cooper nog veel beter. Ik begrijp alleen niet waarom Genuine American Girl en You And All Of Your Friends op een bonusschijf staan. Die hadden gewoon onderdeel van het reguliere album moeten zijn. Vooral Genuine American Girl is erg leuk met zijn Doo Wob-inslag.

Je merkt er niks van maar Larry Mullen jr. van U2 zit hier dus achter de potten en pannen. Hij zal Bono hopelijk wel eens vertellen dat je als ouwelullenband dus best geïnspireerd kan klinken op je nieuwe album.