5 Years of Blood, Sweat and Tears (1999)

Belgiƫ
Metal / Punk
Label: I Scream

1. Pitboss 2000 - Circle Moshing Rules (1:09)
  2. Deviate - Empty World (4:00)
  3. Beans - Business Man (1:50)
  4. Stigmata - The Losing Dice (3:38)
  5. Homethrust - The Watcher (2:46)
  6. Gwyllions - Hero (2:49)
  7. Discipline - Young & Reckless (3:30)
  8. Paranoiacs - I Want It Now (2:33)
  9. Determined - If I Fall (3:52)
  10. Convict - Another Day (2:15)
  11. Mug-Shot - Victim (4:07)
  12. Down But Not Out - The Grim (2:04)
  13. Run Devil Run - Steadfast (2:40)
  14. Stuck Up - The Chosen One (3:20)
  15. Jane's Detd. - Dorkshire (2:09)
  16. Dare to Defy - Slow Plunge (2:59)
  17. Tech-9 - Big Time Loser (2:27)
  18. Thumbs Down - All Ages (2:37)
  19. Backfire! - Fighting the System (3:03)
  20. Outside - 13 (2:44)
  21. Eightball - A New Machine (2:23)
  22. Void Section - Downfall (2:11)
  23. Looking Up - As One (2:13)
  24. Disabuse - Dagaz (3:25)
  25. Do or Die - Darkened Skies (3:06)
sxesven
Lang niet onaardige verzamelaar van het I Scream label, dat toch aardige wat goede platen heeft uitgebracht. Uiteraard varieert het hier nog al aan stijlen, want een overzichtje, en dus treffen we hier zowel pretpunk aan (Jane's Detd.) als loeistrakke tough guy hardcore (Stigmata), plus alles wat daar tussenin zit. Hoewel de (poppy) punk me weinig doet, is de hardcore veelal bijzonder goed te genieten. Empty World van Deviate is een prachtnummer van wereldklasse, en wat mij betreft één van de beste hardcore/metalcore nummers ooit gemaakt. Ook Steadfast van de Krishnacore formatie Run Devil Run (met enkele leden van het voormalige Spudmonsters in de gelederen, als ik me niet vergis) vind ik nog altijd een geniale track die lichtjes aan oude Snapcase doet denken en staat derhalve zo strak als een gabber met enkele pillen achter de kiezen (natuurlijk waren de heren zelf straight edge). Verder ook nog legendarische bands als Tech-9, Backfire!, Disabuse, Discipline en Down But Not Out en u begrijpt het al: niets mis mee, zeker niet voor het geld dat dit ding destijds moest kosten (een tien gulden) in het tijdperk van de goedkope punk-verzamelaars. 3,5*