Blaze Foley - Live at the Austin Outhouse (1999)

Country / Folk
Label: Lost Art

1. Oh Darlin' (3:05)
  2. Clay Pigeons (4:15)
  3. If I Could Only Fly (6:07)
  4. Small Town Hero (4:10)
  5. New Slow Boat to China (4:41)
  6. Our Little Town (6:24)
  7. Officer Norris (4:48)
  8. Christian Lady Talkin' on a Bus (5:08)
  9. PIcture Cards Can't Picture You (4:51)
  10. Election Day (3:01)
  11. Faded Loves and Memories (4:38)
  12. Oooh Love (4:04)
avatar van Gladius
momenteel niet verder geraakt dan nummer drie, If I Could Only Fly.
Manman, wat een pracht van een nummer! Het zou zo door Townes kunnen geschreven zijn.
Dank u YouTube, die me via Deroll Adams bij deze artiest bracht!

Blaze Foley (1949-1989) a.k.a. The Duct-Tape Messiah, was een excentrieke singer-songwriter, die een uiterst turbulent leven leidde. Hij heeft nooit commercieel succes gehad, wat vooral veroorzaakt werd door zijn tegendraadse gedrag en overmatig drankgebruik. Sommige songs zijn bij het grote publiek bekend geworden door covers van anderen, zoals 'If I Could Only Fly' (Merle Haggard). In 1989 werd hij vermoord. De songs 'Blaze's Blues' van Townes van Zandt en 'Drunken Angel' van Lucinda Williams gaan over hem.

Veel van Blaze Foley's opnames zijn zoek geraakt, mastertapes zijn gestolen, inbeslaggenomen en weggespoeld door overstromingen. Gelukkig hebben we 'Live at the Austin Outhouse' nog, één maand voor zijn dood opgenomen. In een Intieme sfeer zijn een aantal van zijn beste songs te horen, eerlijk en rauw, recht uit het hart. Een indrukwekkende nalatenschap.

Townes van Zandts "Live at the Old Quarter" livealbum heeft meer dan 100 stemmen, deze nog niet eens 15. Qua sfeer, emotie en krachtig songwriterschap doet dit er weinig voor onder, vind ik dan. Townes en Blaze waren vrienden, samen in staat voor genoeg uit de hand lopende feestjes en (te?) veel alcoholisme. Mooi duo. Te jong overleden, maar het komt dit keer niet eens door zelfdestructie: neergeschoten, ook al had hij dat er een beetje zelf naar gemaakt, zo lijkt 't.

Nogmaals een shoutout naar de geweldige animatie/docu van director Mike Judge, vooral over de outlaw movement, genaamd Mike Judge Presents: Tales from the Tour Bus waar de man behandeld werd in de laatste aflevering van deze miniserie. Een mooi potje pindakaas, om maar even in oude Musicmeter-terminologie te spreken.

avatar van Silky & Smooth
Ik kwam Blaze Foley toevallig tegen tijdens het scrollen door country albums in webshop. Op één of andere manier viel hij op en ik ben wat verder gaan zoeken naar muziek van hem. Hij bleek de schrijver van Clay Pigeons te zijn, wat één van mijn favoriete John Prine nummers is. De versie van Blaze Foley is minimaal even mooi. Ik snap dat mensen niet verder komen dan track 3. Ik betrap mijzelf er ook op om na If I Could Only Fly snel weer terug te gaan naar het begin. Niet omdat de rest niet mooi is, maar tracks 2 en 3 zijn echt fantastisch! De vinyl versie van dit album draait inmiddels ook dagelijks rondjes.