Charlie Rich - Behind Closed Doors (1973)

Country / Pop
Label: Epic

1. Behind Closed Doors (2:56)
  2. If You Wouldn't Be My Lady (2:53)
  3. You Never Really Wanted Me (2:27)
  4. Sunday Kind of Woman (3:09)
  5. Peace on You (3:59)
  6. The Most Beautiful Girl (2:43)
  7. I Take It to Home (2:52)
  8. 'Til I Can't Take It Anymore (2:30)
  9. We Love Each Other (3:08)
  10. I'm Not Going Hungry (2:12)
  11. Nothing in the World (To Do with Me) (2:41)
  12. Mama, Take Me Home * (2:57)
  13. Ruby, You're Warm * (3:40)
  14. Papa Was a Good Man * (2:30)
  15. I've Got Mine * (2:51)
tondeman
Prachtige stem, prachtige pop-liedjes, doet mij (misschien omdat ik niet echt bekend ben met dit soort muziek) erg aan deze denken (goed album! ).
Mooie koortjes en strijkers ook, de liedjes worden perfect ingekleurd. En het wordt nergens kitsch ofzo. Erg genietbaar dus. Een aanrader voor de liefhebber van melodieuze popmuziek!

avatar van zinulzki
Mooie plaat van een immens onderschatte artiest. Dit klinkt helemaal anders dan zijn werk uit de Sun-periode, maar is minstens even geweldig, wat de puristen ook mogen beweren.

avatar van nlkink
Dit album bevat in elk geval de twee Nederlandse hits Behind Closed Doors en The Most Beautiful Girl. De laatste is een echte klassieker en een wereldhit geweest maar persoonlijk vind ik de tekst een beetje 'tacky'. Dan hoor ik liever Behind Clised Doors. Ik weet niet wat de zgn. puristen van Charlie Rich denken. De man maakte Nashville Country. Ik kan met voorstellen dat mensen die de Outlaws (o.a. Willie Nelson, Johnny Cash, Kris Kristofferson, Waylon Jennings, Merle Haggard) goed vinden het werk van Rich te glad vinden. Hetzelfde gaat ook op voor de liefhebbers van de huidige Americana stroming. Neemt niet weg dat de man liedjes schreef met een kop, middenstuk en staart en daar in de zeventiger jaren erg veel succes mee had. Mijn ouders lustten er wel pap van.

avatar van AbleMable
nlkink schreef:

Ik ben zo een liefhebber van de Outlaws maar kan ook zeker erg genieten van Charlie Rich en de mede door hem en zijn producer Billy Sherill vormgeven van de Countrypolitan sound, die in de jaren 70 tot volle wasdom kwam. En er zit ook overlap in met de Outlaw Country, het verschil is niet zo groot. David Allan Coe en Johnny Paycheck behoorde ook tot de Outlaw Country maar ook bij hun had Billy Sherill een grote invloed op hun sound. En Merle Haggard is natuurlijk meer Bakersfield dan Outlaw Country. Het verschil is allemaal niet zo groot. En er zit allemaal overlap in.

avatar van spinout
Dit is het soort muziek waar ook Elvis zich mee bezighield in de jaren 70 en ondanks Charlie Rich' fraaie stem, zou de stem van Elvis zeker een meerwaarde zijn geweest bij deze nummers. Er doen trouwens een hoop "Elvis trawanten" mee op dit album zoals Harold Bradley, Jerry Kennedy, Bob Moore, Pete Drake, Buddy Harman, Kenny Buttrey en The Jordanairs. Mijn favoriete nummer You Never Really Wanted Me had wel wat langer mogen duren.