Hammock - Mysterium (2017)

Electronic / Rock
Uitgebracht in eigen beheer

1. Now and Not Yet (6:17)
  2. Mysterium (7:11)
  3. When the Body Breaks (4:22)
  4. Things of Beauty Burn (4:41)
  5. I Would Give My Breath Away (3:11)
  6. Remember Our Bewildered Son (6:04)
  7. Dust Swirling Into Your Shape (3:48)
  8. Numinous (5:20)
  9. For My Sister (6:24)
  10. Elegy (5:05)
  11. This Is Not Enough (Epilogue) (5:39)
Hammock (Marc Byrd en Andrew Thompson). Nooit van gehoord en album nummer negen al weer. Dan blijkt GrafGantz enorm uit te kijken naar deze nieuwe release. Gek genoeg associeer ik zijn smaak eigenlijk nooit met de mijne, maar goed kijken en dan blijkt dat ik wel degelijk heel veel overeenkomsten met hem heb op dat gebied.

Maar ja, termen als ambient en post-rock... ik weet het niet zo. Als groot Sigur Rós fan zou dit toch wat voor me moeten zijn, dus nu eens niet eigenwijs zijn!

Het eerste nummer waar ik echt eens goed voor ga zitten en probeer op me te laten inwerken is de opener van dit album: Now and Not Yet; mijn eerste echte kennismaking met Hammock.

................................................................................................................................................................................

Wow! Dat komt toch wel even binnen zeg. Kippenvel! Strijkers, hemels gezang. Is het niet gewoon ordinaire kitsch? Bombast? Effectbejag? Kan mij het boeien, ik ben geen groot kenner van het genre. Sigur Rós raakt me en meer heb ik niet nodig. Maar dit raakt me dus ook en ook hier heb ik niet meer nodig dan dat.

En vervolgens is het afwachten hoe dit verder zal gaan. Want het kan een eenmalige klapper zijn, gevolgd door net iets te veel zweverigheid, maar het kan ook enorm gaan raken, ervoor zorgen dat ik betoverd ga worden (iets wat met orkestrale klanken en strijkers bij mij vrij makkelijk moet lukken).

Als ik zeg dat de derde symfonie van Górecki mijn favoriete klassieke muziekwerk is (en dan vooral met Dawn Upshaw) dan is het misschien wel duidelijk dat ik dit ook kan waarderen. Een gevaarlijk vergelijk. Het is niet hetzelfde, maar het voelt wel hetzelfde. Muziek waar je de emoties in je lijf letterlijk omhoog voelt komen. Tranen die zomaar kunnen opborrelen en je weet niet waardoor.

Kippenvel van de melodie die telkens omhoogstuwt, kippenvel van het koor (the Budapest Art Choir), de stiltes die af en toe vallen.... het klopt allemaal.

Een album waar woorden tekort komen, maar die helemaal niet nodig zijn. De muziek vormt de stem, de muziek is de tekst. Het gevoel is genoeg.

Een ode aan Marc Byrd’s neef die vorig jaar aan een agressieve tumor overleed. Adembenemend mooi!

avatar van -SprayIt-
Heb van die 9 reeds 5 beoordeeld, zal deze eens beluisteren. Klinkt in ieder geval weer goed!

avatar van Chameleon Day
Slow Meadow - Slow Meadow (2015) - MusicMeter.nl is een project waaraan Hammock heeft meegewerkt. En dat album zal de liefhebbers van dit album denk ik ook aanspreken.

Parlotones
aERodynamIC schreef:

Dat vind ik apart AERodynamiC een man die zo oppermachtig is op MM en dan lees dat hij deze band niet kende. Niet dat ik zoveel van deze band weet, eigenlijk de naam, maar dacht altijd dat het een Hard Rock band was. Tot dat ik net een nr voorgeschoteld kreeg, een cover van Catherine Wheel - Black Metallic. Was wat nummers van C W aan het beluisteren [non album tracks]op YT.Ken je Catherine Wheel wel? Ik heb Adam and Eve op 1 staan in mijn top 10. Heb de eerste 4 albums. [shoegaze]