Matteo Myderwyk - To Move (2017)

Neoklassiek

8. Fading (4:04)
  9. Tuzla (2:37)
  10. Day by Night (3:25)
  11. Me (3:48)
Matteo Myderwyk begon pas op zijn 14e met piano spelen op een keyboard. Toch belandde hij op het conservatorium om een klassieke piano opleiding te volgen.
Maar hij was ook geïnteresseerd in jazz en andere stijlen en speelde ook in bands of op kerkorgel.
Op The Great Wide Open speelde hij solo piano, al improviserend.
Hierdoor werd hij door het label Excelsior opgepikt om een plaat te maken. Voor mij staat Excelsior toch voor andere muziek, maar in ieder geval zag de eersteling van Matteo 'To Move' het licht.
De kleine zaal in het muziekgebouw Eindhoven was voor 2 dagen afgehuurd en zonder ook maar iets op papier te hebben begon Matteo te improviseren. Het resultaat is te beluisteren op 'To Move'. Matteo begeeft zich wat in een schemergebied van klassiek en soms wat jazzy, bij mij kwam gelijk de naam van Keith Jarrett naar boven, de meester in live improvisaties (b.v. Köln concert). Maar ook Philip Glass en Joep Beving hoor ik terug, hoewel ik de laatste bijna niet meer durf te benoemen hier op Music Meter. Het zou ook wel passen op het ECM label, maar dat is vaak net wat spannender. Het is heerlijke onderhoudende muziek, waar de één heerlijk rustig van wordt en de ander bijzonder kriegelig. Zelf vind ik best wel lekker na een dag hard werken. Mooie muziek.