Andrew Gold - The Spence Manor Suite (2000)

Label: Dome

1. Never Hold a Candle to Love (3:01)
  2. Love Made Me Do It (2:56)
  3. Sorry to Let You Down (3:28)
  4. Over My Head (3:53)
  5. Forever, I Do (4:22)
  6. Making Up Again (2:45)
  7. Hypothetically (2:31)
  8. Wind Beneath My Tyres (3:20)
  9. That's How I'll Remember You (3:28)
  10. The Hurtin' Kind (2:57)
  11. Katie (3:20)
  12. Angels (3:53)
  13. Can't Help Forgiving You (3:35)
  14. Nowhere Now (3:22)
  15. Are You Out There? (6:42)
Pieter Paal
Ik ken wel 'The hurtin' kind' van Michelle Phillips, is dit hetzelfde nummer?

Fedde
Een album opgenomen in Nashville, dat doet sommigen het ergste vrezen. Is dit nu een countryplaat? Ja en nee. Natuurlijk maakte Gold dankbaar gebruik van de muzikanten en opnametechniek in deze hoofdstad van de country-industrie. En natuurlijk was het genre voor hem, als begeleider van Linda Ronstadt, niet onbekend. Maar feitelijk speelt de steelgitaar en fiddle een ondergeschikte rol op de meeste nummers.

Graham Gold is nu 48 jaar jong, verwierf zijn roem als twintiger en lijkt hier op niets anders uit te zijn dan een goede plaat maken. Zonder veel pretenties, maar met nog steeds dat fijne gevoel van liedjesschrijverij dat we van hem kennen. En een beetje meer 'bruin' in de stem.

Een kleurrijk album. Vette countrynummers als Love Made Me Do It, bluegrass in Over My Head en bossa-nova in Making Up Again. Soepel laveert hij van stijl naar stijl. De frisse countryrocker Nowhere Now en de wat bombastische afsluiter Are You Out There.

Daartussen een serie heel aardige beatlesque songs, die je ook zomaar bij McCartney of Graham Gouldman zou kunnen tegenkomen. Die laatste natuurlijk niet helemaal toevallig hier genoemd. Ook denk ik hier even hardop aan Tim Finn/Crowded House.

Vreemd dat dit album vrijwel geen respons wist op te roepen. Rond de millenniumwisseling was er toch wel een hang naar artiesten die hun kwaliteit in de jaren ’70 al hadden bewezen. Die mochten nog een keer terugkomen. Maar voor Gold viel er met dit zelfgeproduceerde album weinig commercieel succes te behalen.

Leukste nummers zijn: Sorry To Let You Down, Hypothetically en Nowhere Now.

Geen grote pretenties, dus hang ik er ook een pretentieloze waardering aan: gewoon goed.

avatar van Wandelaar
Prima album van de zanger-liedjesschrijver-zelfproducer. Hierboven al voldoende adequaat beschreven en daar sluit ik me van harte bij aan. Met dit verschil: ik geef 5 sterren. Niks mis mee!

Met terugwerkende kracht dit album ontdekt. Inmiddels tientallen malen geluisterd. Enigszins verslaafd aan geraakt. Is een fantastische plaat. Helemaal af. Jammer dat de man na zijn eerdere successen zo wegzakte. In de vergetelheid raakte. Denk niet dat "Unreleased Gold" hier veel aan kan veranderen. Dan kun je beter The Spence Manor Suite kopen, met Johnny Cash als hidden track ( maar niet echt!!! ).

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Kees Bos schreef:

Goeie tip, ik zal het album eens gaan luisteren. Ik ben liefhebber van Andrew Gold uit de jaren '70, benieuwd of dit me ook zal bevallen...