Bebel Gilberto - Momento (2007)

Braziliƫ
Wereld
Label: V2

1. Momento (5:14)
  2. Bring Back the Love (4:27)
  3. Close to You (3:18)
  4. Os Novos Yorkinos (3:39)
  5. Azul (3:11)
  6. Caçada (4:32)
  7. Night and Day (4:55)
  8. Tranquilo (4:04)
  9. Um Segundo (3:10)
  10. Cadê Você (3:30)
  11. Words (2:30)
Debuut Tanto Tempo sloeg destijds in als een bom bij mij.
Het waren de hoogtijdagen voor wat betreft de lounge-hype.
Ik stond in een hip Rotterdams meubel/kleding-winkeltje en daar werd die cd opgezet: ik moest gelijk weten wie het was en ik ben linea recta doorgelopen naar mijn favoriete cd-shop.
Toen de opvolger verscheen was mijn enthousiasme al wat minder groot. Lekkere, lome muziek voor aangename, relaxte momenten, maar wel meer van hetzelfde.
En nu is er dus Momento en de lijn naar beneden zet door: wederom meer van hetzelfde. Ik kan hier dezelfde termen gaan opschrijven, maar ik denk dat het niet meer nodig is....... allemaal heel prima, maar uiteindelijk zal Tanto Tempo wel veruit favoriet blijven.

avatar van coolaid
Bebel heeft dit album co-produced met Guy Sigsworth (Seal, Bjork, Lamb) en twee band-leden van de Brazilian Girls. Opgenomen in Rio, New York en Londen lees ik. Volgens eigen zeggen heeft ze met dit album een andere aanpak gehanteerd en meer risico's genomen.... Heel erg spannend vind ik het album niet klinken, maar in de context des Bebel-Gilbertos wijken er toch een aantal nummers af van haar eerder werk. En dan vooral de eerste helft van de CD, toch een tikkeltje electronischer.

Wat terugkeert is haar zwoele zangstem en de typische begeleiding op gitaar, dat hoor je vooral op weinig vernieuwende (maar daarom niet minder goede) nummers als Azul, Night and day, Cadê Você en Words. Deze tracks zouden perfect op haar vorige album kunnen staan.
Van nummers als Momento, Close to you, Os Novos Yorkinos, Caçada en Bring Back the Love (konden we al eerder horen op iTunes) kan ik dat niet zeggen.

Voor mij dus weer in stijgende lijn, ze is conjunctuurgevoelig.

Tante Tempo (2000) 4.5 *
Bebel Gilberto (2004) 3*
Momento (2007) 4*

Zangeres, die ik "ontdekt" heb op de radio.
Was toen nog niet zo te spreken over haar stem...die me
eigenlijk heel erg iriteerde. Maar naar meer liedjes van haar
gehoord te hebben, wilde ik wel heel erg graag weten wie het
was.
Muziek is lekker zwoel en teksten zijn best mee te zingen

avatar van T-shirt
Niet zo goed als Tente Tempo.. Maar ze blijft ontspannen klinken. leuke vrouw uit beroemde familie.. Zo klonk ze in Paradiso eergisteren:

..met het nummer Aganju, van haar voorlaatste cd..

avatar van Reijersen
Is me erg positief bevallen dit album. Lekker vrolijke zomerplaat met de mooi stem van Bebel.

4 sterren.

Zonnige luistermuziek voor op een terrasje bij zonsondergang tijdens zwoele zomeravonden met zicht op zee en niks anders dan het klotsen van de golven. Sfeer !